۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
منطقه ویژه اقتصادی «جهان آباد» و ۱۱ سال بلاتکلیفی| برزخی که پایان ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

منطقه ویژه اقتصادی «جهان آباد» و ۱۱ سال بلاتکلیفی| برزخی که پایان ندارد

همدان- این روزها در حالی ۱۱ سال از آغاز عملیات اجرایی و کلنگ زنی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی «جهان آباد» فامنین گذشته که پروژه همچنان در ابتدای راه درجا می زند و خبری از پیشرفت فیزیکی آن نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از راه‌های توسعه منطقه‌ای توجه به بحث مناطق ویژه اقتصادی است چراکه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی با هدف افزایش و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی و افزایش درآمد عمومی و سایر موارد صورت می‌پذیرد و پیامدهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گسترده‌ای را با خود به ارمغان می‌آورد.

بر همین اساس ایجاد مناطق ویژه اقتصادی از اهداف برنامه‌ریزی‌های راهبری، منطقه‌ای و ملی به شمار می رود و با هدف افزایش اشتغال و رفاه عمومی انجام می‌گیرد.

بااین توضیح منطقه ویژه اقتصادی نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد و رونق اقتصادی و توسعه پایدار را فراهم می‌کند ضمن اینکه قوانین کسب و کار و تجارت در مناطق ویژه اقتصادی با سایر نقاط کشور متفاوت است و هدف از ایجاد آنها نیز افزایش تراز تجاری، اشتغال، افزایش سرمایه گذاری، ایجاد شغل و مدیریت مؤثر است.

سال ۱۳۸۹ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد در استان همدان با وسعت یک هزار و  ۸۸۰ هکتار در اراضی روستاهای جهان آباد - امیر آباد - زرقان کلنگ زنی شد

با توجه به این ویژگی ها سال ۱۳۸۹ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد در استان همدان با وسعت یک هزار و  ۸۸۰ هکتار در اراضی روستاهای جهان آباد - امیر آباد - زرقان کلنگ زنی شد به طوری که از این مقدار در حدود یک هزار و ۳۰ هکتار در تملک دولت و متعلق به شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان است.

منطقه ویژه اقتصادی «جهان آباد» و ۱۱ سال بلاتکلیفی| برزخی که پایان ندارد

این روزها در حالی ۱۱ سال از عملیات کلنگ زنی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد فامنین گذشته و انتظار می رود کارهای آن تا حد قابل توجهی پیش رفته باشد که روی دیگری از اجرای پروژه را می بینیم به نحوی که اقدام قابل توجهی در این منطقه صورت نگرفته است.

۱۵۰ هکتار زمین با امکانات اولیه شامل دسترسی برق، آب مورد نیاز و دیوارکشی آماده شده و برای سرمایه گذاران آماده خدمت است

کارشناس منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد در توضیح ویژگی و در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد با وسعتی بالغ بر یک هزار و ۳۰  هکتار از اراضی منابع طبیعی سال ۸۹ کلنگ زنی شده و در فاز اول ۱۰۰ هکتار برای پتروشیمی ابن سینا و برای تولید اتیلن اکساید در نظر گرفته شده است، گفت: ۱۵۰ هکتار زمین هم با امکانات اولیه شامل دسترسی برق، آب مورد نیاز و دیوارکشی آماده شده و برای سرمایه گذاران آماده خدمت است.

احمد سلطانی بابیان اینکه این منطقه با وجود گذشت بیش از ۱۱ سال از آغاز عملیات اجرایی و کلنگ زنی هنوز با مشکلات ابتدایی روبروست؛ گفت: معافیت های مالیاتی به مدت چندسال از امتیازات این منطقه است که در صورت فراهم شدن بعضی زیرساخت ها می تواند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه در منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان انجام می شود و تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی را دارد؛ گفت: همچنین ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی انجام می شود.

کارشناس منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد قرارگرفتن این منطقه در فاصله ۴۵ کیلومتری مرکز استان، نزدیکی با فرودگاه بین‌ المللی همدان، همجواری با استان‌های بزرگ صنعتی قم ،مرکزی، زنجان، البرز، قزوین و تهران، نزدیکی به مرز خسروی و دسترسی به بازار عراق را از مزایای سرمایه‌گذاری در این منطقه ویژه اقتصادی برشمرد و اضافه کرد: نزدیکی به خط ریلی کشور و اتوبان ساوه به همدان و نزدیکی به پایتخت کشور از دیگر امتیازات آن است.

منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد قرار بود رویای توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برای استان همدان را عملیاتی کند  اما سالهاست این خواب تعبیر نشده و نتوانسته امیدهای صنعتی شدن را چه برای فامنین و چه برای استان به همراه داشته باشد

منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد که با هدف پذیرش طیف گسترده‌ای از صنعتگران به ویژه در زمینه‌های پتروشیمی، فولاد و صنایع تبدیلی در حال ساخت است، قرار بود رویای توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برای استان همدان را عملیاتی کند  اما سالهاست این خواب تعبیر نشده و نتوانسته امیدهای صنعتی شدن را چه برای فامنین و چه برای استان به همراه داشته باشد که در پی رسیدن به چرایی این اتفاق فرماندار فامنین توضیحاتی ارائه داد.

منطقه ویژه اقتصادی «جهان آباد» و ۱۱ سال بلاتکلیفی| برزخی که پایان ندارد

فرماندار فامنین پیرامون وضعیت این منطقه عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد نیاز به ردیف ملی دارد و حداقل ۶۰۰ میلیاردتومان اعتبار می خواهد تا پست ۳ به ۲۰ آن احداث شود که البته زمین آن تحویل برق باختر شده و مقرر شده تا آخر سال پست احداث شود.

سیدمجید شماعی با تاکید بر اینکه منطقه موردنظر نیاز به گاز ۳۰ هزارمترمکعب دارد چون فشار گاز هزار پوندی نیاز دارد، عنوان کرد: انتقال پساب فاضلاب از نیروگاه به منطقه ویژه اقتصادی نیز لازم است.

امیدواریم با پیگیری‌های استاندار و نمایندگان مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی شاهد اختصاص اعتبار جهت احداث و انتقال پساب به منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد باشیم

وی بیان کرد: طرح مطالعاتی آبرسانی به شهر فامنین ۵۰ درصد پیشرفت داشته و همچنین طرح مطالعاتی انتقال پساب فاضلاب همدان از نیروگاه شهیدمفتح به منطقه ویژه اقتصادی نیز کامل شده است و امیدواریم با پیگیری‌های استاندار و نمایندگان مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی شاهد اختصاص اعتبار جهت احداث و انتقال پساب به منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد باشیم.

وی با اشاره به اینکه در این منطقه صنایع سبک و سنگین، صنایع تبدیلی و شرکت های دانش بنیان می توانند فعالیت داشته باشند؛ گفت: وجود منطقه ویژه اقتصادی «جهان آباد» فرصت ارزشمندی برای سرمایه گذاری است و رفع محرومیت منطقه را به دنبال خواهد داشت.

مشکل منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد که سال ها است گوش عالم را کر کرده همچنان لاینحل و معطل به قوت خود باقی است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در مورد مشکلات منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد عنوان کرد: مشکل منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد که سال ها است گوش عالم را کر کرده همچنان لاینحل و معطل به قوت خود باقی است.

منطقه ویژه اقتصادی «جهان آباد» و ۱۱ سال بلاتکلیفی| برزخی که پایان ندارد

حجت الاسلام احمدحسین فلاحی با اشاره به اینکه متاسفانه بحث پساب فاضلاب در این محدوده لاینحل باقی مانده است، یادآور شد: به دلیل وجود معضل پساب فاضلاب هیچ سرمایه گذاری در این منطقه سرمایه گذاری انجام نمی دهد و در واقع، واهمه دارد که مبادا پساب فاضلاب در روند کاری مشکل ساز شود.

حجت‌الاسلام فلاحی در رابطه با روند پیشرفت پروژه منطقه اقتصادی جهان آباد، گفت: وجود منطقه ویژه اقتصادی «جهان آباد» در استان همدان فرصت ارزشمندی برای سرمایه گذاری است اما تأمین آب و برق این منطقه مشکلاتی دارد که در صورت حل آن رفع محرومیت منطقه را به دنبال خواهد داشت.

متاسفانه این پروژه سال‌هاست بر زمین مانده و صرفا در رسانه‌ها پیرامون آن گفته شده اما هنوز اتفاقی رخ نداده که مردم شاهد به ثمر رسیدن نتایج آن باشند

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد به علت دسترسی به آزادراه و موقعیت جغرافیایی خاص در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری بسیار تاثیرگذار خواهد بود اما متاسفانه این پروژه سال‌هاست بر زمین مانده و صرفا در رسانه‌ها پیرامون آن گفته شده اما هنوز اتفاقی رخ نداده که مردم شاهد به ثمر رسیدن نتایج آن باشند.

وی گفت: این منطقه دارای فروچاله قرار دارد و به منظور جلوگیری از بروز آسیب به این منطقه ضمن مطالعه و آسیب شناسی فروچاله ها، به نظر می رسد برای جانمایی جهان آباد مطالعه جدید صورت گیرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین وضعیت لوله کشی برای تامین آب مورد نیاز شرکت هایی که قرار است در این محل مستقر شوند پیش بینی شود.

به هر حال آنچه مسلم است اینکه این طرح مهم در صورت اجرایی شدن تحولی اساسی در تولید، صنعت، صادرات واردات و ایجاد اشتغال در منطقه فامنین که کمتر توسعه یافته خواهد داشت که بر همین اساس امیدواریم شاهد اقدامات موثر برای راه‌اندازی آن باشیم و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بتواند در توسعه استان همدان خود را نشان دهد.

کد خبر: ۱۰۹٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha