۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
 چالش‌ها و دغدغه‌های بازار فولاد

چالش‌ها و دغدغه‌های بازار فولاد

امروزه چالش‌ها و دغدغه‌هایی اساسی در حوزه صادرات فولاد وجود دارد که مجموعه این چالش‌ها به افت قیمت محصولات فولادی و همچنین کاهش تقاضا منجر شده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان درباره فروش محصولات صادراتی اظهار کرد: امروزه چالش‌ها و دغدغه‌هایی اساسی در حوزه صادرات فولاد وجود دارد که مجموعه این چالش‌ها به افت قیمت محصولات فولادی و همچنین کاهش تقاضا منجر شده است.

از مهمترین دلایلی که زمینه‌ساز چنین شرایطی شده می‌توان به تحریم‌ها اشاره کرد. در حال حاضر به دلیل اینکه که ایران درگیر تحریم‌های شدیدی است، مشکلات و موانع اساسی در انتقال پول به وجود آمده که سبب شده مشتریان خارجی از خرید محصولات ایرانی صرف‌نظر کنند. ال‌سی و اعتبارات اسنادی که از مطمئن‌ترین روش‌ها برای خرید محصولات صادراتی بود از میان برداشته شد، در نتیجه این اتفاق ریسک خرید افزایش و قیمت محصولات فولادی کاهش یافت که به موازات این جریان خرید محصولات فولادی صادراتی ایرانی نیز در عرصه‌های برون‌مرزی با مشکل مواجه شده و در نتیجه افت شدیدی داشته است.

از سوی دیگر، ممنوعیت ورود کشتی‌های خارجی به آبهای ایران نیز مشکل دیگری است که در پی این امر هزینه‌های حمل و نقل نیز افزایش یافته است، از این رو خرید محصولات ایرانی برای مشتریان صرفه اقتصادی نداشته و به خرید از سایر کشورهای منطقه روی آورده‌اند.
علاوه ‌بر موانع موجود بر سر راه فروش محصولات فولادی در خارج از ایران به دلیل تحریم‌های گسترده، می‌توان سوء مدیریت مسئولان مربوطه و سیاست‌های نادرست آنان در این زمینه را نیز از عوامل کاهش قیمت محصولات فولادی ذکر کرد.

با توجه به کاهش قیمت‌ها و کاهش تقاضا در داخل کشور نیز فروشندگان، محصولات فولادی را به‌ میزان بالایی روانه بازارهای منطقه کردند، درحالی که کشورهای خریدار مانند افغانستان و عراق خود تولیدکننده محصولات فولادی از جمله میلگرد هستند، به همین جهت برای این محصولات تعرفه‌های بسیار بالای وارداتی ۱۰۰ الی ۱۵۰ دلاری وضع کردند که در مقایسه با دیگر کشورها در بازارهای جهانی به کاهش قیمت محصولات فولادی ایران دامن زده است.

اما با این حال می‌بینیم که مواد اولیه‌ مانند تختال و شمش و ... برخلاف محصولاتی مثل میگرد، افت قیمتی نداشته است زیرا کشورهای حوزه خلیج فارس برای تولید محصولات فولادی از قبیل نبشی و میلگرد و ناودانی به این مواد اولیه احتیاج دارند، از همین رو شمش و تختال مطابق قیمت‌های بازار جهانی معامله می‌شود و کاهش قیمت نداشته است. وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تولید محصولات فولادی و فولاد خام، از کاهش تولید محصولات فولادی خبر داد.

در نیمه نخست سال جاری ۱۰ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۸۰۰ تن فولاد خام تولیده شده است که در مقایسه با سال گذشته ۸/۶ درصد کاهش داشته است. محصولات فولادی نیز به میزان ۹ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۴۰۰ تن تولید داشته که در مقایسه با سال پیش ۶/۱۰ درصد کاهش یافته است.

قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور ۱۱/۵ درصد کاهش داشته و هفته گذشته هر تن ۹۰ دلار معامله شد. همچنین سنگ آهن ۴/۹ درصد افت قیمت داشته و ۱۰۱/۹۵ دلار معامله می‌شود، درمجموع می‌توان گفت که در طول یک هفته سنگ آهن ۲۱/۴ درصد افت قیمت را تجربه کرد.

می توان اظهار داشت اعتمادسازی در بازار از دغدغه‌های این روزها محسوب می‌شود و نمی‌توان فهمید که بازار درچه زمانی به ثبات می‌رسد. یکی از سیاست های اخیر وزیر صمت عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا است، طهمورث جوانبخت فعال صنعت فولاد اظهار داشت: یکی از برنامه‌هایی که وزیر صنعت معدن و تجارت با اهتمام ویژه پیگیر آن است عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس است در حالیکه پر واضح است که تولید مواد اولیه و صنایع محدودیت هایی دارد و در شرایط فعلی هم میزان تولید مواد اولیه پاسخگوی نیاز بازار نیست و وقتی این محصولات که میزان تولیدات آن محدود است در بورس کالا عرضه شود بلاشک این بازار دیگر بازار رقابتی نخواهد بود، آنگاه بورس محل مناسبی برای عرضه محصولات دیگر مانند گندله، کنسانتره و سنگ آهن  نخواهد بود.

در برخی مواقع تناسبی منطقی بین عرضه و تقاضا با نوسانات جزئی وجود دارد در این صورت عرضه در بورس کالا مناسب و منطقی است اما در شرایطی که ما آگاهیم که در صنایع بالادستی تعداد تولیدکنندگان کنسانتره کم است بنابراین نمی توانیم رقابتی اصولی را در بورس کالا شاهد باشیم.

می توان اظهار داشت در بخش صنایع بالادستی فولادی میزان عرضه و تقاضا با هم متناسب نیست و به همین علت نمی تواند در بورس کالا قرار بگیرد. از آنجایی که کشور ما دارای معادن استخراج سنگ آهن است و فی الواقع محصولات فولادی دارای پیش زمینه در طبیعت است محصولات فولادی تولیدی ما از لحاظ قیمتی باید از قیمت های جهانی پایین تر باشد، اما چنانچه محصولات فولادی را به داخل کشور وارد نماییم آنگاه با مقایسه قیمت داخلی با قیمت های جهانی می توانیم برآورد نماییم که قیمت های داخلی نسبت به قیمت های جهانی بالاتر یا پایین تر است.

کد خبر: ۱۰۹٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha