۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
تولیدکنندگان تخم‌مرغ در خراسان رضوی ضرر می‌دهند
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

تولیدکنندگان تخم‌مرغ در خراسان رضوی ضرر می‌دهند

مشهد-رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی به بازار گفت: متأسفانه به دلیل شرایط حاکم بر بازار، وضعیت نابسامان صادرات و هم‌چنین گرانی نهاده‌های تولید لذا تولید تخم‌مرغ مقرون‌به‌صرفه نیست.

سید حسین موسوی نژاد در گفت و گو با بازار ضمن ابراز گلایه از سیاست‌های نادرست و نبود حمایت از این صنف اظهار کرد: این بی توجهی موجب کاهش شدید تخم‌مرغ و هم‌چنین کاهش خط تولید در استان شده است.

وی بیان کرد: تا دو سال پیش خراسان رضوی یکی از پیشتازترین استان‌های تولید این محصول بود اما متأسفانه در طی این مدت تولیدات آن به میزان ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه تولید تخم‌مرغ از ۶۰۰ تن در روز از دو سال گذشته تاکنون به ظرفیت ۳۵۰ تن در روز رسیده است بیان کرد: در صورت عدم‌حمایت دولت از تولیدکنندگان استان خراسان رضوی که روزگاری صادرکننده  برتر بود احتمالاً به واردکننده تخم‌مرغ تبدیل خواهد شد.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی بابیان اینکه در طی دو سال گذشته افزایش قیمت‌ها معادلات تولید را بر هم زده است بیان کرد: متأسفانه در این مدت دولتمردان بیش از اینکه به فکر حمایت از تولید و تولیدکننده باشند اما بیشتر به جیب مصرف‌کننده نگاه کرده‌اند و این در حالی است که مصرف‌کننده هم دل‌خوشی از قیمت‌های امروز ندارد.

موسوی نژاد با اشاره به این موضوع که قیمت مصوب تخم‌مرغ واقعی نبوده و باقیمت تولید همخوانی ندارد اذعان کرد: قیمت دارو، واکسن و مکمل‌ها حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شده است و لذا این عوامل بر روی افزایش قیمت تولید تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: برخلاف تصور برخی مصرف‌کننده‌ها و یا دولتمردان هیچ زمانی تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت نبودند و در حال حاضر نیز تورم و گرانی نهاده‌ها شرایط تولید را سخت کرده است.

وی بیان کرد: متأسفانه سالن های تولیدی در خراسان رضوی با ظرفیت ۶۵ درصد در حال فعالیت هستند و این موضوع ناشی از آن است که تولید صرفه اقتصادی ندارد و سود اندکی نصیب سرمایه‌گذار ان می‌شود.

موسوی نژاد در پاسخ به این سؤال که برای برون‌رفت از این موضوع چه باید کرد به بازار گفت: به نظر بنده دولت باید هرچه سریع‌تر در قیمت بازنگری کند تا تولیدکننده بیشتر از این متضرر نشود.

موسوی نژاد یادآور شد: تولید تخم‌مرغ برای تولیدکننده، صرفه اقتصادی ندارد و پیش‌بینی می‌کنیم خراسان رضوی که قطب تولید تخم‌مرغ کشور است و ۵۰ درصد تخم‌مرغ کشور از این استان صادر می‌شد، خودش به واردکننده تخم‌مرغ تبدیل شود.
 

کد خبر: ۱۰۹٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha