۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
نفس‌های خسته اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان جنوبی| وعده حمایت عملی نشد
گزارش بازار؛

نفس‌های خسته اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان جنوبی| وعده حمایت عملی نشد

بیرجند- صاحبان بوم‌گردی های خراسان جنوبی که با امید و آرزو قدم در این مسیر گذاشته بودند، حالا از عدم اجرایی شدن قول‌ها و وعده‌های داده شده در روزهای کرونایی برای حمایت از بوم گردی ها گلایه دارند.

 بازار گروه استان‌ها- حکیمه بهمن زاده:کرونا به بسیاری از کسب و کارهای مرتبط با گردشگری آسیب زد و با شیوع این ویروس سایه رکود بر فعالیت های آنان حاکم شد. یکی از این کسب و کارها اقامتگاه های بوم گردی هستند که در دو سال کرونا درآمدهای آنان به شدت پایین آمد و حتی کار برخی از آنان را به تعطیلی کشاند.

آن هایی که با امید و آرزو قدم در این مسیر گذاشته بودند، حالا از عدم اجرایی شدن قول‌ها و وعده‌های داده شده در روزهای کرونایی برای حمایت از بوم گردی ها گلایه دارند.

کریم ضرابی که حدود ۵ سال و نیم قبل در روستای کریت شهرستان طبس یک اقامتگاه بوم‌گردی راه اندازی کرده است، در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: میزان پذیرش مهمان در بوم‌گردی طی دو سال قبل که شیوع کرونا  اکنون تقریبا به صفر رسیده است.

مدیر اقامتگاه بوم گردی نخل و نرگس بیان‌کرد: ما تنها در نوروز ۹۹ آن هم به صورت بسیار محدود و با ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش مهمان داشتیم و به طور کلی آسیب‌های اقتصادی زیادی گریبان متولیان اقامتگاه‌ها بوم گردی را گرفت.

حمایت خاصی از بوم گردی نشد
ضرابی ادامه‌داد: علی رغم آسیب‌های اقتصادی، هیچ حمایت خاص و ویژه‌ای از صاحبان بوم گردی‌ها نشد و تسهیلاتی که ارائه کردند هم ۱۸ درصد بود!! که در هر بانکی با سود ۱۸ درصد می‌توانی تسهیلات دریافتی کنی و حمایت محسوب نمی شود.

وی با اشاره به اینکه حتی اقساط وامی را که برای راه‌اندازی بوم گردی گرفته بودیم را نیز به تعویق نینداختند، افزود: همه این موارد باعث شد که ما روزهای کرونایی را با سختی مضاعفی بگذرانیم.

وی درباره راهکارهای بازگشت دوباره رونق به بوم‌گردی‌ها اظهارکرد: به نظر من در وهله اول اگر در سایر روزهای هفته کارمندان یکی – دو ساعت بیشتر سرکار حاضر باشند و پنج شنبه‌ها تعطیل شوند در رونق گردشگری مؤثر خواهد بود.

نفس‌های خسته اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان جنوبی/ وعده حمایت عملی نشد

مکان‌هایی بدون مجوز پذیرش مهمان دارند
مدیر اقامتگاه بوم‌گردی نخل و نرگس اظهارکرد: یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند به رونق بوم‌گردی‌ها به ویژه در طبس کمک کند برخورد با اقامتگاه‌ها و مکان‌هایی است که بدون مجوز، پذیرش مهمان دارند که این موضوع در اطراف امام زاده حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس نیز دیده می‌شود.

ضرابی یادآور شد: مهمان‌سراهای ادارات نیز با ورود به موضوع پذیرش مهمان به کار بوم گردی‌ها و سایر اقامتگاه‌های رسمی آسیب زده‌اند.

فرهاد ثریا، مسئول اقامتگاه بوم‌گردی خانه علوی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه راه اندازی این بوم گردی را از پنج سال قبل با علاقه شخصی و تشویق‌های میراث فرهنگی در خوسف راه‌اندازی کرده است، اظهارکرد: البته به نظر من باید برای راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی در هر شهرستان ارزیابی‌های اقتصادی گردشگری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در اصل، قرار بود که تور وارد خراسان‌جنوبی شود و در برنامه خراسان‌جنوبی‌گردی، شبی را نیز مهمان ما در خوسف و در اقامتگاه‌های بوم گردی باشند، اظهارکرد: البته سهم ما از مهمانانِ تورها، بسیار کم بود که این مسئله نیز دلایل عدیده‌ای دارد.

چرایی پایین بودن جذب گردشگر در خراسان‌جنوبی
ثریا بیان‌کرد: براساس آنچه کارشناسان و به قول معروف تور لیدرها می‌گویند، هزینه آوردن تور به خراسان‌جنوبی بیش از دیگر از استان‌های کشور است که این مسئله بر جذب گردشگر به استان تأثیرگذار است.

هزینه آوردن تور به خراسان‌جنوبی بیش از دیگر از استان‌های کشور است که این مسئله بر جذب گردشگر به استان تأثیرگذار است

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه مسافت خراسان‌جنوبی از مرکز کشور نیز بر جذب توریست تأثیر دارد، گفت: به عنوان مثال ما چهار روز تعطیلی داریم و طبیعی است که اگر یک مسافر در مرکز کشور قصد سفر به مناطق کویری و استفاده از ظرفیت‌های کویر داشته باشد به جای طی کردن مسافت طولانی و آمدن به خراسان‌جنوبی به کاشان و امثالهم می‌رود.

ثریا در زمینه تأثیر کرونا بر فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی و فعالان گردشگری یادآور شد: حال ما شبیه آدمی است که لب چاهی سرگیجه داشته و با آمدن ویروس کرونا این فرد  در حال سرگیجه در لبه چاه را  به داخل چاه انداخت.

نفس‌های خسته اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان جنوبی/ وعده حمایت عملی نشد

دریافت اقساط تسهیلات به تعویق و تأخیر نیفتاد
وی با بیان اینکه مدت دو سال است که اقامتگاه بوم‌گردی خود را تعطیل کرده ام، گفت: متأسفانه متولیان امر حتی حاضر نشدند دریافت اقساط وام صندوق کارآفرینی امید را که برای راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی داده بودند را به تعویق و تأخیر بیندازند در حالی که در دو سال کرونا ما هیچ درآمدی نداشتیم.

متولی اقامتگاه بوم گردی خانه علوی با اشاره به اینکه اخلاق و طرز تفکر برخی از مدیران استان و نگاهشان به حوزه گردشگری نیز مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند، اظهارکرد: اگر شیب ابتلاء کرونا به سمت سرازیری باشد احتمال دارد که وضعیت بوم گردی‌ها اندکی بهبودی پیدا کند.

 حسین باقری، مدیر اقامتگاه بوم‌گردی سراچه که در روستای اسفهک در مسیر جاده طبس- دیهوک قرار دارد، در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: من از حدود سال‌های ۹۳-۹۴ کار مرمت بنای اختصاص یافته برای بوم گردی را به اتمام رساندم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ تسهیلاتی برای مرمت بنا گرفتم، بیان‌کرد: بازپرداخت این تسهیلات ۵ ساله بود و در ایام شیوع کرونا تنها در سه ماه اول آن را امهال کردند ولی بعد از آن دیگر خبری از حمایت و امهال نشد.

نفس‌های خسته اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان جنوبی/ وعده حمایت عملی نشد

قول‌هایی که اجرایی نشد
فعال حوزه گردشگری در شهرستان طبس با اشاره به اینکه به محض قرمز شدن وضعیت شهرستان طبس به ما نامه می‌زدند که نباید پذیرش مهمان داشته باشید، افزود: در کنار این تعطیلی قول حمایت می‌دادند ولی در عمل خبری از حمایت نشد.

باقری در زمینه میزان پذیرش مهمان برای اقامتگاه بوم‌گردی در ایام شیوع کرونا گفت: تابستان به واسطه گرمی شدید هوا فصل مهمان پذیری طبس نیست و ما معمولا از مهرماه تا اردیبهشت برای پذیرش مهمان برنامه‌ریزی می‌کنیم.

تنها با ۲۵ درصد ظرفیت پذیرش مهمان داشتیم
وی اظهارکرد: در پاییز و زمستان ۹۹ و بهار ۱۴۰۰ به واسطه نارنجی بودن وضعیت شهرستان طبس اجازه پذیرش مهمان با ۳۰ درصد ظرفیت داده شد که ما بین ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت پذیرش مهمان داشتیم.

مدیر اقامتگاه بوم‌گردی سراچه در زمینه راهکارهای بازگشت رونق به اقامتگاه‌های بوم گردی بیان کرد: اگر به ما مجوز بدهند ما می‌توانیم در پذیرش مهمان رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی را در راستای تأمین سلامت مردم داشته باشیم.

باقری یادآور شد: برداشت من این است که از نظر پذیرش مهمان در پاییز و زمستان پیش رو وضعیت بهتری داشته باشیم.

هر چند صاحبان بوم گردی ها امیدوار هستند با واکسیناسیون بخش زیادی از جامعه و کنترل ویروس کرونا رونق به بوم گردی‌ها بر گردد ولی باید برای جبران خسارتی که در این ایام متحمل شدند و حمایت بیشتر از این بخش تدبیری اندیشید.

کد خبر: ۱۰۹٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha