۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
اصناف بدون حامی در تعطیلات هم به بازار می آیند
گزارش میدانی بازار از دلایل کسبه برای بازگشایی مغازه ها

اصناف بدون حامی در تعطیلات هم به بازار می آیند

علیرغم اعلام تعطیلی بازار و مراکز تجاری تا روز ۱۵ فروردین همچنان شاهد باز بودن برخی از مغازه ها در سطح شهر و بازار هستیم زیرا تمامی کسبه و صاحبان صنوف این روزها با دردسر چک های برگشتی روبرو هستند.

خبرگزاری بازار؛ ملیحه خورده پا: رئیس دولت دوازدهم پس از اینکه آمار فوتی های ناشی از شیوع بیماری کرونا در ایران افزایش قابل توجهی پیدا کرد به ناچار تن به اجرای طرح تعطیلی واحدهای صنفی و مراکز تجاری داد اما یک بام و دو هوای روحانی در تصمیم گیری و اجرا این روزها بازاریان و کسبه را به دردسری بزرگ انداخته است.

در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در ایران، بانک مرکزی بخشنامه ای را صادر کرد که براساس آن اقساط وام های بانکی فعالان اقتصادی تا دو ماه استمهال می شد اما این بخشنامه هم از سوی مدیران عامل بانک ها و مدیران شعب بانکی قاب گرفته شد و در کنار سایر بخشنامه های بانک مرکزی که هیچ گاه به مرحله اجرا در نمی آید، قرار گرفت و همین امر برای بازاریان و کسبه دردسرهای زیادی را درست کرده است.

این روزها بازاریان به ناچار باید از یک سو به دنبال پرداخت اقساط باشند و از سوی دیگر با هزار مشکل و گرفتاری چک هایشان را پاس کنند وگرنه با اجرای سامانه چکاوک بانکها بدون اجازه از صاحب حساب از سایر حسابهای بانکی افراد برداشت کرده و چکهایشان را پاس خواهند کرد و اگر در این میان صاحب حساب پولی نداشته باشد به گروه مشتریان بدحساب بانکی می پیوندد که بعد از روزهای کرونایی دیگر قادر نخواهد بود دسته چک بگیرد و فعالیت بانکی بکند به همین دلیل بازاریان و کسبه به ناچار باید در روزهایی که پیک بیماری کرونا نامیده می شود به واحدهای صنفی خود بروند و کرکره ها را بالا بکشند تا شاید بتوانند یکی از چک ها را پاس کنند.

البته مساله قابل توجه این است که دولتی که با سیاست های ناصحیح و دوگانه موجب شده تا بازار و فروشگاهها باز باشد و همین امر مردمی که به مسافرت نرفته و از خانه ماندن خسته شده اند را برای تفریح و یا خرید های کوچک و بزرگ به بازار می کشاند از مردم به دلیل عدم رعایت قوانین قرنطینه گله و شکایت دارد و همین امر را عامل تشدید شیوع ویروس کرونا می داند و این درحالیست که در شعار بازار را می بندد و در عمل با بازبودن ادارات از جمله بانکها بازاریان و کسبه را ناچار به آمدن بر سر کار می کنند. در این میان نکته قابل توجه این است که برخی ماموران انتظامی را نیز روانه سطح شهر و بازار کرده تا با بازاریان متخلف برخورد کنند.

دوگانه تعطیلی و چک برگشتی

حسین معطرزاده که از فروشندگان کوچه مروی است به خبرنگار بازار می گوید: من برای روزشنبه ۸۰ میلیون تومان چک دارم که برای بدحساب نشدن نزد مشتری و سیستم بانکی باید به هر نحوی آن را پاس کنم.

وی می افزاید: از یک طرف امسال فروش خوبی در طول سال و شب عید نداشتم و از سوی دیگر کسی حاضر نیست به دلیل شرایط اقتصادی پولی را به ما قرض بدهد بنابراین مجبور هستم کسری پول چک را تلاش کنم با بازکردن مغازه و امیدداشتن به فروش پر کنم اما مامورانی که در سطح بازار هستند هشدار داده اند که اگر کرکره را پایین نکشم مغازه را پلمب می کنند.

تعطیلی بازار به شرط بستن بانکها

یکی دیگر از کسبه بازار به خبرنگار بازار می گوید که چاره ای به غیر از آمدن به بازار و بالاکشیدن کرکره حجره ندارم زیرا چک برگشتی و اقساط معوق دو معضل بزرگ این روزهای بازاریان است اما کسی نیست که برای حل مشکل ما اقدامی انجام دهد.

اکبر رحیم زاده ادامه می دهد: اگر می خواهند مردم قوانین و دستورهایی که برای عبور از روزهای سخت قرنطینه را اجرایی کنند باید مسئولان یسیاست های حمایتی واقعی را تدوین و اجرایی کنند.

وی می افزاید: تا زمانی که بانکها باز باشند ما چاره ای نداریم به جز اینکه تمام تلاش خود را برای کسب درآمد به کار بگیریم زیرا چک برگشتی با ما شوخی ندارد.

بدون تردید صاحبان صنوف و مشاغل نیاز به حمایت واقعی از سوی دولت دارند؛ نمی توان از یک سو آنان را با دغدغه چک ها و اقساط معوق تهدید کرد و از سوی دیگر با نیروی قهریه مجبور به پایین کشیدن کرکره ها.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا لازم است تا دولت پیشقدم باشد هم برای برنامه ریزی درست و هم برای اقدامات حمایتی واقعی. نظام بانکی باید پایش را از گلوی صاحبان صنوف و مردم حداقل برای دو تا سه ماه بردارد تا آنها بتوانند با خیالی آسوده تر روزهای سخت کرونایی و قرنطینه را بگذرانند نه اینکه از دو روز مانده به موعد قسط با پیامک و تلفن های شبانه روزی زندگی مردم را به کامشان تلخ کرده و آنها را به این مرحله برساند که مرگ با کرونا بهتر از زندگی با این مسئولان بدون تدبیر است.

کد خبر: ۱۰٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha