۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
رونق بازار آهن در گرو سیاست‌های دولت

رونق بازار آهن در گرو سیاست‌های دولت

نیمه‌ اول سال در حالی پایان یافت که در بازار آهن رونق قابل ملاحظه‌ای را مشاهده نکردیم، براساس تجربه‌ سال‌های گذشته شاهد این هستیم که بازار آهن در نیمه‌ نخست سال جاری راکد بوده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نیمه‌ اول سال در حالی پایان یافت که در بازار آهن رونق قابل ملاحظه‌ای را مشاهده نکردیم، براساس تجربه‌ی سال‌های گذشته شاهد این هستیم که بازار آهن در نیمه‌ی نخست سال جاری راکد بوده و دچار نوسانات تند صعودی و پس از آن نوسانات تند کاهشی شد، حال باید دید با آغاز نیمه‌ دوم سال بازار آهن که غالبا در نیمه دوم سال راکد بوده در سال جاری از این رکود بیدار خواهد شد یا نه!؟

طبق اخبار تا این لحظه دلار با قیمت ۲۷ هزار و ۵۶۰ تومان معامله می‌شود و نرخ ارز نوسان چندانی نداشته است. بر اساس سازو کار فعلی بازار آهن ثبات نسبی قیمت‌ها همراه با کاهش جزئی رویت شد.

وزیر خارجه در تلاش در جهت به نتیجه رساندن مذاکرات وین می‌باشد و بر اساس مشاهدات می‌توان اظهار داشت مذاکرات وین می‌تواند به مرحله نویدبخشی برسد، اما با تمامی این اوصاف چارچوب و قواعد مشخصی در کشور در زمینه جهت دهی مذاکرات وین چیده نشده است و نیاز است چشم انتظار نتایج جلسه عراقچی و مسئولان ذیربط در وزارت خارجه بمانیم.

نوسانات دلار در این روزها به شدت تحت تاثیر تحولات سیاسی منطقه است و در دو هفته ی اخیرا پی در پی روی کانال ۲۷ هزار تومان در حال نوسان است. البته یک مورد می‌تواند نوسانات صعودی و در عین حال لاک پشت وارانه را در دلار وارد آورد و آن انتشار آمار شش ماهه بودجه دولت یا وضعیت اوراق مشارکت می‌باشد.

همچنین با اینکه قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی هم کاهشی بوده و به زیر ۱۰۰ دلار نزول کرده اما به اعتقاد تحلیلگران به‌دلیل وضعیت تولید فولاد در چین و آمریکا و همچنین تقاضاهای جدید، محصولات فولادی مانند بازار فولاد اروپا کاهش قیمت آرام و تدریجی را تجربه خواهد کرد؛ بنابراین متغیرهای اصلی بازار حکایت از ثبات قیمت محصولات فولادی دارند.

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه‌ سرمایه‌گذاری ایمیدرو اظهار داشت: شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر این است که دولت قصد دارد نرخ کامودیتی‌ها را از دلار جدا کند و قیمت‌ها ریالی شود که با انجام این کار قیمت‌ها دستوری خواهد شد؛ اما دولت شفاف‌سازی پایه قیمت‌ها را در دستورکار دارد و در قیمت‌گذاری‌ها دخالت مستقیم ندارد.

چنانچه قیمت پایه در هفته جاری، همانند هفته پیشین ۹۵ درصد قیمت گذاری در بورس کالا باشد آنگاه قیمت بورس کالا حذف خواهد شد که این یک حرکت موثر و مفید است که بتوانیم قیمت پایه کامودیتی‌ها را از دلار مجزا سازیم.

اگرچه امکان کاهش وابستگی دلار به کامودیتی‌ها وجود دارد اما در هرصورت قیمت نهایی در بورس کالا به پارامترهایی از قبیل دلار، قیمت جهانی، عوارض صادراتی و ... وابسته است. به دلیل اینکه هر ساله در فصل زمستان احتمال کمبود گاز وجود دارد، تولیدکنندگان فولادی و مشتریان مواد مورد نیاز خود را با قیمتی پایین‌تر پیش‌خرید می‌کنند، اما همچنان احتمال افزایش قیمت وجود دارد.

وی تأکید کرد: دولت تمام تلاش و اهمتام خود را در این جهت قرار داده است که قیمت‌ها دستوری نباشد و تصمیمات خلق الساعه رخ ندهد، اما نیاز است که در این زمینه استانداردهایی مشخص گردد، چنانچه استانداردها بر اساس اصول و قواعد منطقی شکل گیرد آنگاه وابستگی قیمت‌ها به نرخ دلار توجیهی نخواهد داشت.

دولت می‌تواند به جای اینکه در سازمان بورس هر هفته قیمت‌ها را براساس دلار و قیمت‌های جهانی هفته ی پیشین مجددا تنظیم کند، مضرب یا قیمت مشخصی از قیمت‌های هفته پیشین را به عنوان پایه قیمتی لحاظ کند و بگذارد مشتریان خودشان به بازار جهت دهی کنند و حتی مشتری بتواند قیمتی را پیشنهاد نماید یا پارامترهای شاخص ساز را مشخص نماید.

با بررسی قیمت روزانه‌ آهن در روزهای پیشین مشاهده می‌شود که قیمت میلگرد در روز پنج شنبه در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد و فقط ۴ شرکت کاهش قیمتی ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را اعمال داشتند. قیمت نبشی و نادوانی نیز در اکثریت شرکت‌ها بدون تغییر باقی ماند. در بازار تیرآهن در بخش کیلوفروشی و همچنین فروش شاخه‌ای قیمت تیرآهن ثابت اعلام شد اما برخی شرکت‌ها نیز کاهش جزئی را اعلام داشتند. در بازارآهن  نیز شاهد ثبات قیمت پروفیل بودیم و تنها یک محصول کاهش ۱۰۰ تومانی داشت.

کد خبر: ۱۰۹٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha