۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
ورود زائران اربعین از مرزهای زمینی مهران و شلمچه با انجام تست PCR
وزیر کشور اعلام کرد

ورود زائران اربعین از مرزهای زمینی مهران و شلمچه با انجام تست PCR

وحیدی، وزیر کشور گفت: زائران ایرانی در بازگشت از مراسم اربعین حسینی هنگام ورود به کشور از مرزهای هوایی و زمینی (مهران و شلمچه) باید تست PCR بدهند.

بازار، گروه راه و مسکن: از امروز عزیمت ۶۰ هزار زائر ایرانی از عتبات عالیات آغاز می شود و پیش بینی می شود که بیش از ۳۵ هزار نفر از زائران ایرانی از طریق مرز زمینی وارد کشور شوند و بخش زیادی از هموطنان ما از طریق دو فرودگاه نجف و بغداد با سفر هوایی به کشورمان بازگردند. 

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد است که ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای بازگشت زائران ایرانی در مهران آماده شده است و زائران ایرانی می توانند با استفاده از این ناوگان به مقاصد خود در داخل کشور عزیمت کنند.

سابقه چند سال گذشته نشان می دهد که یک روز بعد از اربعین حسینی اوج بازگشت زائران ایرانی است و از  بعدازظهر اربعین معمولا زائران به سمت مرز مهران حرکت می‌کنند تا از این مرز وارد کشور شوند.

وزیر کشور شب گذشته اعلام کرد که زائران از دو مرز شلمچه و مهران می توانند وارد کشور شوند
هرچند که تا پایان یکشنبه قرار بود که همه زائران ایرانی که از مرز زمینی وارد کشور می شوند از طریق مرز مهران به کشور بازگردند اما وزیر کشور شب گذشته اعلام کرد که زائران از دو مرز شلمچه و مهران می توانند وارد کشور شوند.

احمد  وحیدی» یکشنبه شب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما، افزود: دو مرز زمینی شلمچه و مهران برای بازگشت زائران ایرانی آماده شده است و تامین ناوگان مورد نیاز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است تا زائران هنگام  باز گشت به کشور دچار مشکلاتی نشوند.

وزیر کشور اظهارداشت: ستاد اربعین تمهیدات لازم برای بازگشت زائران ایرانی از مرزهای زمینی انجام داده است و همه زائران ایرانی هنگام ورود به کشور از مرزهای زمینی و هوایی باید تست PCR  بدهند.

امسال دولت عراق موافقت کرد که ۶۰ هزار زائر ایرانی به عراق عزیمت کنند
وی با اشاره به سابقه حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی در کربلا بیان کرد: در سالهای قبل از کرونا بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین حضور می یافتند ولی امسال دولت عراق موافقت کرد که ۶۰ هزار زائر ایرانی به عراق عزیمت کنند.

وی با بیان اینکه امسال در مرحله نخست دولت عراق با سفر هوایی ۳۰ هزار زائر ایرانی موافقت کرد ه بود گفت: در سفر نخست وزیر عراق به ایران در خصوص افزایش تعداد زائران ایرانی مذاکراتی مفصلی انجام شد و در نهایت دولت عراق با عزیمت ۶۰ هزار زائر ایرانی به مراسم اربعین حسینی از طریق مرزهای هوایی موافقت کرد و با برنامه ریزهای انجام شده قرار شد که ۶۰ هزار زائر ایرانی به عتبات عالیات سفر کنند.

انتقال ۶۰ هزار  زائر ایرانی در طی ۵ و یا ۶ روز به عراق کاری بزرگی بود که با هماهنگیهای وزارت راه وشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به خوبی انجام شد و نرخ مصوب بلیت برای رفت و برگشت ۵ میلیون تومان و قیمت بلیت یک طرفه نیز ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد

وزیر کشور یادآورشد: انتقال ۶۰ هزار  زائر ایرانی در طی ۵ و یا ۶ روز به عراق کاری بزرگی بود که با هماهنگیهای وزارت راه وشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به خوبی انجام شد و نرخ مصوب بلیت برای رفت و برگشت ۵ میلیون تومان و قیمت بلیت یک طرفه نیز ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد.

وی تاکید کرد: شرط دولت عراق برای عزیمت ۶۰ هزار زائر ایرانی به این کشور تزریق دو دوز واکسن کرونا بود و  کسانی که دو دوز واکسن تزریق کرده اند هنگام بازگشت به کشور نباید نگرانی داشته باشند.

وزیر کشور بیان کرد: پیش بینی ما این است که از روز سه شنبه عملیات بازگشت هموطنان به کشور آغاز شود هرچند که به احتمال زیاد از ظهر اربعین عده ای از زائران ایرانی از طریق مرز شلمچه و مهران وارد کشور شوند و دوستان ما در وزارت راه وشهرسازی برای تامین ناوگان مورد نیاز تمهیدات لازم را خواهند داشت.

دوستان ما در وزارت راه و شهرسازی برای انتقال زائران ایرانی از مرزهای زمینی تمهیدات لازم را انجام خواهند داد و اگر نیاز باشد هنگام بازگشت هموطنان ممکن است در برخی از محورهای مورد نیاز محدودیتهایی را اعمال کنیم

وزیر کشور تاکید کرد: دوستان ما در وزارت راه و شهرسازی برای انتقال زائران ایرانی از مرزهای زمینی تمهیدات لازم را انجام خواهند داد و اگر نیاز باشد هنگام بازگشت هموطنان ممکن است در برخی از محورهای مورد نیاز محدودیتهایی را اعمال کنیم.

دو ملت ایران و عراق عاشق هم هستند و مشترکات فراوانی دارند 
وی در خصوص لغو روادید بین ایران عراق بیان کرد: دوملت ایران و عراق عاشق هم هستند و مشترکات فراوانی دارند و این نشان می دهد که دوملت روابط بسیار دوستانه دارند، هرچند که دشمنان سعی می کنند که برای زائران عراقی در ایران و برای زائران ایرانی در عراق خبرهای منفی منتشر کنند.

وزیر کشور تاکید کرد: مذاکرات اولیه برای لغو روادید بین ایران و عراق انجام شده و وزارت امور خارجه پیگیر این مساله است و امیدواریم که زائران ایرانی در بازگشت از مراسم اربعین حسینی به میهن اسلامی بدون هیچ مشکلی به مقاصد خود بازگردند.

مسئولان سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور نیز هم اکنون در پایانه مرزی شهید سلیمانی مهران مستقر شده اند تا با ورود تدریجی زائران ایرانی به کشور روند بازگشت آنها با اتوبوس بدون هیچ مشکلی انجام شود.

تمام برنامه ریزهای دستگاه های اجرایی و دولت سیزدهم این است که هموطنان و عاشقان امام حسین (ع) از اواخر روز دوشنبه از طریق دو مرز زمینی مهران و شلمچه وارد کشور شوند و زائرانی که از طریق فرودگاه های نجف و بغداد به ایران بازمی گردند بدون هیچ مشکلی وارد کشور شوند.

امسال  ۶۰ هزار زائر ایرانی از طریق ۱۱ شرکت هواپیمایی داخلی و دو شرکت عراقی به فرودگاه های نجف و بغداد منتقل شدند تا پس از پایان مراسم اربعین حسینی به کشورمان بازگردند و پیش بینی می شود که اوج بازگشت هموطنان از عتبات عالیات اواخر روز دوشنبه، سه شنبه و روز چهارشنبه هفته جاری خواهد بود.

هرسال دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت در ایام اربعین با گذر  از مرزهای زمینی با انجام راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی با پای پیاده خود را به کربلای معلی می رسانند اما به علت شیوع بیماری کرونا در جهان راهپیمایی اربعین حسینی سال گذشته و امسال انجام نشد و امید است که سال آینده با مهار بیماری کرونا، شاهد آغاز مجدد راهپیمایی عاشقان حسینی در ایام اربعین حسینی در سال ۱۴۰۱ باشیم.   

کد خبر: ۱۰۹٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha