۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
صنف لوازم‌التحریر خسارت ها را از جیب والدین جبران نکنند
یادداشت؛

صنف لوازم‌التحریر خسارت ها را از جیب والدین جبران نکنند

همدان- این روزها با حضور والدین و دانش آموزان در بازار صحافی خانه همدان خون تازه ای در رگ های این بازار جریان پیدا کرده اما نباید صنف لوازم التحریر فروش فکر جبران خسارت های خود از جیب والدین باشند.

صفورا پلنگی*؛ بازار: این روزها تا حدی حال و هوای مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید با حضور دانش آموزان پایه اول در کلاس های درس و دایر شدن تعدادی از کلاس های روستایی و عشایری ملموس تر از سال قبل است.

دقیق تر که بگوییم از اسفند ماه سال ۹۸ با زمزمه ورود ویروس کرونا به کشور مدارس یکی پس از دیگری به تعطیلی کشیده شد و در حالی که انتظار می رفت با تعطیلی یکی دو هفته ای و در ادامه آن تعطیلات نوروز ۹۹ اوضاع تاحدی آرام شود و شرایط به شکل قبل برگردد و مدارس از سرگرفته شود چنین اتفاقی رخ نداد.

حتی وضعیت به شکلی ادامه پیداکرد که نه تنها دنباله سال تحصیلی ۹۸ -۹۹ کج دار و مریز و با استفاده از سامانه های فضای مجازی پیگیری شد بلکه سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ هم شرایط بهتری نداشت و باز هم با اتکا به این فضاها سپری شد.

صنف لوازم التحریر فروشی در نقاط مختلف کشور و از جمله همدان درگیر پیامدهای اقتصادی کرونا شد و اوضاع آن رو به وخامت گذاشت و خبر ورشکستگی صاحبان این شغل یکی پس از دیگر بازار صحافی خانه همدان را به رکود برد

عدم حضور دانش آموزان در مدرسه در کنار ده ها ایرادی که به همراه داشت یک صنف را نیز درگیر خود کرد تا آنجا که صنف لوازم التحریر فروشی در نقاط مختلف کشور و از جمله همدان درگیر پیامدهای اقتصادی کرونا شد و اوضاع آن رو به وخامت گذاشت و خبر ورشکستگی صاحبان این شغل یکی پس از دیگر بازار صحافی خانه همدان را به رکود برد.

سال تحصیلی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ با تمام سختی ها گذشت و از آنجا که حضور آنلاین در کلاس های درس لزوم خرید لوازم التحریر را کمتر می کرد اوضاع این صنف همچنان تعریفی نداشت اما امسال با واکسینه شدن مردم و در ادامه آن به احتمال زیاد دانش آموزان وضعیت دیگری رقم خورده که شاید صنف لوازم التحریر را از شرایط نامناسبی که طی میکرد نجات دهد.

به هر حال خبرها حاکی از این است که خون تازه ای در رگ های بازار صحافی خانه همدان جریان پیدا کرده تا آنجا که با حضور والدین و دانش آموزان شاید اندکی از سختی هایی که براین صنف گذشت کمتر شود اما در این میان نباید صنف لوازم التحریر فروش فکر جبران خسارت های خود از جیب والدین باشند.

این صحبت از آنجا نشات می گیرد که در گذری کوتاه بر بازار صحافی خانه همدان والدین متعجب از قیمت ها و دانش آموزان نگران از اوضاع بیش از هر چیز دیگری نظر ها را به خود جلب می کنند.

در حالی که دوسال قبل با مبلغی حدود یک میلیون تومان دو دانش آموز از یک خانه به راحتی اقلام مورد نیاز خود را تهیه می کردند این روزها با دو میلیون تومان هم نمی توان نیازهای یک دانش آموز مقطع ابتدایی را تامین کرد.

بسیاری از کالاهای موجود در بازار مانده های انبار هستند که چه بسا سال های قبل با دلاری به مراتب ارزان تر از دلار فعلی خریداری و انبار شده اند

البته ناگفته نماند که بیشتر اقلام و کالاهای موجود در بازار لوازم التحریر فروشی وارداتی و به نوعی تاثیرپذیر از قیمت دلار هستند اما آنچه مسلم است بسیاری از کالاهای موجود در بازار مانده های انبار هستند که چه بسا سال های قبل با دلاری به مراتب ارزان تر از دلار فعلی خریداری و انبار شده اند.

اینکه کالاهای خریداری شده در سال های قبل این روزها با قیمتی چندبرابر به مردم عرضه شود و توجیه این اقدام نیز گران شدن اجناس در شرایط فعلی و ناتوانی در پرکردن انبار با قیمت های جدید عنوان شود به نظر صحیح نیست چراکه به هر حال می توان کمی منصفانه تر رفتار کرد و نرخ ها را نحوی اعلام کرد که نه سیخ بسوزد نه کباب.

به هر حال کتمان نمی کنیم که صنف لوازم التحریر فروشان هم به مانند بسیاری از اصناف که درگیر پیامدهای اقتصادی کرونا شدند از این وضعیت در امان نماندند اما اینکه در ایام فعلی که دانش آموزان و به ویژه پایه اولی ها شرایط حضور در کلاس های درس برایشان مهیا شده به گونه ای رفتار شود که تصور کنیم جیب والدین چاهی پر پول برای جبران خسارت این صنف است منصفانه نیست حال آنکه هر کس به نوبه خودش از این ویروس ناشناخته ضربه خورده است.

چه بسا آن والدینی که این روزها در بازار صحافی خانه همدان به دنبال دفتر و مدادی ارزان قیمت تر از فروشگاه های لوکس و بزرگ هستند نیز درگیر شرایطی شده باشند که خطر ورشکستگی دامن آنها را گرفته باشد و برای دلخوشی فرزند خود راهی بازار شده اند تا با خرید چندقلم لوازم التحریر شادی و ذوق فرزندشان در ورود به کلاس درس و مدرسه را برایش ماندگار کنند.

نباید از لزوم حمایت دولت از اصناف غافل ماند هرچند وعده های بسیاری در این زمینه داده شده اما گویا دولت در جامه عمل پوشاندن به وعده ها و تحقق آنها چندان قوی ظاهر نشده است

البته در این وادی نباید از لزوم حمایت دولت از اصناف غافل ماند هرچند وعده های بسیاری در این زمینه داده شده اما گویا دولت در جامه عمل پوشاندن به وعده ها و تحقق آنها چندان قوی ظاهر نشده که همین امر موجب شده شاهد نارضایتی نسبی اصناف از مسولان نیز باشیم.

به هر حال انتظار می رود این روزها نظارت بر بازار لوازم التحریر فروشی بیش از گذشته باشد تا هم مردم از خریدشان راضی باشند و هم مسئولان در انجام وظایف خود کوتاهی نکرده باشند.

* فعال رسانه ای

کد خبر: ۱۰۹٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha