۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
ساخت و پاخت تولیدکنندگان لوازم خانگی با بانکها برای وام ۳۰ میلیونی| جبران زیان ۱۴ درصدی از جیب مردم!
گزارش «بازار» از آشفته بازار لوازم خانگی؛

ساخت و پاخت تولیدکنندگان لوازم خانگی با بانکها برای وام ۳۰ میلیونی| جبران زیان ۱۴ درصدی از جیب مردم!

با وجودی که مجلس بدنبال جلوگیری از ورود لوازم خانگی خارجی که مشابه آن در داخل تولید می شود است اما قیمت این کالاها در داخل خیلی رضایت بخش نیست و تصمیمات نیز در این بخش به نفع مردم اتخاذ نمی شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: گرانی کالاها در بازار داد همه درآورده است. کالاهایی که نیاز ضروری مردم بخصوص جوان هایی که درصدد تشکیل زندگی مشترک هستند و می خواهند لوازم خانگی مورد نیاز خود را تهیه کنند با مشکل جدی مواجه کرده است.

در چنین شرایطی اما تولید کنندگان داخلی با کوچ برخی برندهای خارجی از بازار ایران به بهانه تحریم، خیلی سریع توانستند سطح تولیدات را افزایش و محصولات خود را تا حدی به روز کنند، اما قیمت ها همچنان در بازار بالاست و توان مردم برای دستیابی به لوازم خانگی بسیار کم شده است. در چنین شرایطی برخی تولید کنندگان برای دسترسی آسان مردم به لوازم خانگی با رایزنی برخی بانکها توانسته اند شرایط را طوری مهیا کنند که آنها بتوانند با اخذ وام ۳۰ میلیونی خرید کالا به لوازم خانگی دلخواه دست پیدا کنند.

خرید لوازم خانگی در بازار با وام ۳۰ میلیونی و نرخ سود ۴ درصدی توسط بانک ها به جز بانک های قرض الحسنه هیچ بانکی حاضر نمی شوند چنین وامی را به خریداران لوازم خانگی پرداخت کند زیرا با این کار زیان ۱۴ درصدی (با وجود نرخ سود بانکی ۱۸ درصد)  را متحمل خواهند شد

پرداخت وام ۳۰ میلیونی لوازم خانگی صوری است!
این اقدام هر چند راهکاری درست در راستای تسهیل امور برای دستیابی خیلی ها به لوازم خانگی به صورت پرداخت اقساطی است، اما معلوم نیست که این شیوه آیا به نفع آنهاست یا خیر؟ چرا که برخی فروشندگان لوازم خانگی معتقدند علاوه بر انحصاری شدن فروش لوازم خانگی در بازار با چنین شیوه ای، بانک ها نیز به جز بانک های قرض الحسنه هیچ وقت حاضر نمی شوند وام ۳۰ میلیونی با کارمزد ۴ درصد را به خریداران لوازم خانگی پرداخت کنند زیرا با این کار زیان ۱۴ درصدی (با وجود نرخ سود بانکی ۱۸ درصد)  را متحمل خواهند شد. بنابراین این امکان وجود دارد که تولیدکنندگان سرشناس لوازم خانگی با بانک ها ساخت و پاخت کنند و مابه التفاوت نرخ سود که ۱۸ درصد است را به بانکها بدهند و این رقم را روی جنسشان بکشند که در این بازی باز هم مردم بازنده می شوند. طوری که اخیرا اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بر این موضوع صحه گذاشت و تاکید کرد؛ پرداخت وام لوازم خانگی با سود ۴ درصد صوری و از پیش تعیین شده است.

منابع بانک از طریق سپرده مردمی جمع می شود و بانک نیز در این معامله باید سود قانونی به سپرده گذار بدهد، حال اگر بیاید و چنین وامی با نرخ ۴ درصد پرداخت کند بی تردید به زیان خودش کار کرده است مگر اینکه وام بصورت قرض الحسنه باشد و بانک نیز منابع قرض الحسنه خوبی را داشته باشد

بانکها با پرداخت وام ۳۰ میلیونی با نرخ ۴ درصد سود زیان می بینند
علی رضا بلگوری مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در این باره در گفتگویی کوتاه با «خبرگزاری بازار» درباره صحت پرداخت وام ۳۰ میلیونی برای خرید لوازم خانگی با نرخ سود ۴ درصد گفت: بعید می دانم بانکی به جز در قالب پرداخت وام قرض الحسنه، وام ۳۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد ارایه کند چرا که در این میان بانک زیان می بیند.

بلگوری با بیان اینکه البته من از جزئیات چنین وامی بی خبرم گفت: منابع بانک از طریق سپرده مردمی جمع می شود و بانک نیز در این معامله باید سود قانونی به سپرده گذار بدهد، حال اگر بیاید و چنین وامی با نرخ ۴ درصد پرداخت کند بی تردید به زیان خودش کار کرده است مگر اینکه وام بصورت قرض الحسنه باشد و بانک نیز منابع قرض الحسنه خوبی را داشته باشد.

بنا به این گزارش، هر چند انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با مشارکت بانک مهر ایران چندی پیش از اجرای طرحی تحت عنوان خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری تا سقف ۳۰ میلیون تومان خبر داده است تا با این رویکرد تا حدودی رکود خرید لواز خانگی کاهش پیدا کند. اما همین بانک نیز به آسانی اقدام به پرداخت وام نمی کند زیرا در این طرح ها لازم است متقاضی وام  ابتدا در بانک قرض الحسنه مهر ایران افتتاح حساب و مبلغی سپرده گذاری کند و تسهیلات مورد نظر خود را با توجه به معدل حساب و شرایط اعتباری خود دریافت کنند.

به عنوان مثال سقف وام قرض الحسنه این بانک طبق مصوبه اخیر بانک مرکزی ۵۰ میلیون تومان است که در اقساط ۳ ساله و با کارمزد ۴ درصد قابل پرداخت است. برای دریافت این وام علاوه بر شرط سپرده گذاری چندماهه و رسیدن به معدل حساب لازم، دو ضامن معتبر نیز مورد نیاز است.

بانک یک بنگاه اقتصادی است و بدنبال سود آوری منطقی خود در قبال پرداخت وامی که ارایه می دهد است، حال در چنین شرایطی وقتی فردی می خواهد به صورت اقساطی کالایی خریداری کند باید به نسبت نقدی بودن خرید کالا پول بیشتری پرداخت نماید که آن پول در یک چرخه باید به سیستم برآورده کننده کالا پرداخت شود تا نه فقط تولید کننده بلکه وام دهنده نیز در این فرایند زیان نکند

بانک بنگاهی اقتصادی است و در انجام معاملات باید سود متعارف و منطقی خود را کسب کند
«حمید رضا غزنوی» سخنگوی انجمن لوازم خانگی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره اینکه صحبت هایی درباره وام ۳۰ میلیون تومانی برای خرید لوازم خانگی با نرخ سود ۴ درصدی مطرح است که نشان از پرداخت مابه التفاوت سود ۱۸ درصدی توسط انجمن لوازم خانگی با بانک های طرف قرار داد می شود، گفت: بالاخره بانک یک بنگاه اقتصادی است و بدنبال سود آوری منطقی خود در قبال پرداخت وامی که ارایه می دهد است، حال در چنین شرایطی وقتی فردی می خواهد به صورت اقساطی کالایی خریداری کند باید به نسبت نقدی بودن خرید کالا پول بیشتری پرداخت نماید که آن پول در یک چرخه باید به سیستم برآورده کننده کالا پرداخت شود تا نه فقط تولید کننده بلکه وام دهنده نیز در این فرایند زیان نکند.

وی با بیان اینکه فروش کالاهای ما به گونه ای عرضه مستقیم لوازم خانگی است و به این لحاط قیمت را افزایش نمی دهیم، گفت: اما فروش لوازم خانگی در فروشگاهها هم باید مبلغی بر روی جنس کشیده شود و هم اینکه چون خریدار به صورت قسطی کالا می خرد باید پول تقریبا بیشتری را به فروشنده بدهد، بنابراین ما فاصله را کوتاه کرده ایم تا فروش لوازم خانگی با حداقل سود انجام شود و مردم به راحتی بتوانند لوازم خانگی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

غزنوی خاطر نشان کرد: قیمت ها در انجمن لوازم خانگی منطقی و با سود متعارف و شاید کمتر از بازار باشد، چرا که ما وضعیت اقتصادی مردم را در نظر داریم و همان پولی که کمتر از مردم می گیریم را صرف منابع از طریق سیستم بانکی می کنیم تا نه بانک و نه مردم در این مسیر زیان نبینند.

یک کارمند که حقوقی ۵ میلیون تومانی را در ماه دریافت می کند چنانچه همین رقم را بدون اینکه یک ریال از آن را خرج کند، باید حدود یکسال کار کند تا بتواند یک یخچال خوب بخرد

یکسال کار برای خرید یک یخچال!
بنا به این گزارش، کارشناسان و خود مردم تاکید دارند؛ اکنون که لوازم خانگی در کشور تولید می شود و مردم نیز به تولید ملی افتخار می کنند، در چنین شرایطی تولید کنندگان نیز باید علاوه بر افزایش سطح کیفی تولید، قیمت ها را تعدیل کنند و با حداقل سود کالاهای تولیدی را به بازار عرضه کنند. از طرفی نیز رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و حتی فروشندگان طوری نباشد که مردم در این گیر و دار دچار زیان شوند. چرا که وضعیت اقتصادی مردم بسیار نامساعد و قدرت خرید نیز به دلیل کاهش ارزش پول ملی بشدت نزولی شده است، طوری که اکنون یک کارمند که حقوقی ۵ میلیون تومانی را در ماه دریافت می کند چنانچه همین رقم را بدون اینکه یک ریال از آن را خرج کند، باید حدود یکسال کار کند تا بتواند یک یخچال خوب بخرد. سایر لوازم خانگی نیز اکنون در بازار با قیمت های گزاف به فروش می روند و مردم توان خرید آن را به زور دارند.

کد خبر: ۱۰۹٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha