۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
۴ اشتباه مهلک و آموزنده از سرمایه گذاران بزرگ جهان
سهامداران تغییرات خارج از شرکت را هم رصد کنند

۴ اشتباه مهلک و آموزنده از سرمایه گذاران بزرگ جهان

سرمایه گذاران تازه کار فکر می کنند سرمایه گذاران موفق همیشه خوش شانس هستند و هرگز اشتباه نمی کنند اما موفق ترین سرمایه گذاران از جمله وارن بافت هم اغلب اشتباه می کنند.

محمد رضا هادیلو؛ بازار: اگرچه نمی توان از اشتباهات در دنیای سرمایه گذاری جلوگیری کرد، اما می توان از اشتباهات سرمایه گذاران بزرگ درس گرفت و می توان با استفاده از این تجارب مانع از تکرار اشتباهات مهلکی شد که حتی می تواند  کل مجموعه سرمایه گذاری را به باد بدهد. در این گزارش، ۴ مورد از این اشتباهات توسط سرمایه گذاران موفق را مرور می کنیم و درس هایی که می توان از آنها آموخت.

به گزارش بازار ملقمه اشتباهات مهلک سرمایه گذاران بزرگ بی توجهی به تغییرات بنیادی خارج از صفحات و گزارشات حسابرسان و صاحبان شرکت ها است. به عبارت بهتر  بی توجهی به تغییرات و عوامل خارجی موثر بر شرکت ها که اتفاقا در ایران بسیار موثرتر و فراوانی آنها بیشتر است، می تواند این هشدار و تجربه را به ما بیاموزد که بازار سهام متاثر از تصمیمات دیگری است و اگر سهامی در کف  قرار دارد و به اصطلاح زیر سازی می کند، الزاما مناسب برای خرید نیست.

بیل آکمن

ویلیام آلبرت آکمن (متولد ۱۱ مارس ۱۹۶۶), ملقب به بیل اکمن یک سرمایه‌گذار آمریکایی و مؤسس شرکت پرشینگ اسکوئر Pershing Square Capital Management  است.

۴ اشتباه مهلک و آموزنده از سرمایه گذاران بزرگ جهان

اگرچه صندوق ریسک پرشینگ اسکوئر نتایج بلندمدت عالی را ارائه داده و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ بازده تجمعی ۵۰۳.۱ درصد را ثبت کرده است اما  والنت فارما به درآمد و شهرت آکمن لطمه زده است.

آکمن در ابتدا برای خرید شرکت دارویی رقیب آلرگان با والنت همکاری کرد  و اگرچه این ادغام شکست خورد اما آکمن سرمایه گذاری خود را در والنت ادامه داد.

آنچه در مورد والنت اتفاق افتاد نمونه ای از شرکتی است که سعی کرد رضایت وال استریت را جلب کند، تا جایی که به اقدامات خطرناکی متوسل شد.

اگرچه استراتژی جذب و رشد شرکت برای مدتی چشمگیر به نظر می رسید اما ترازنامه آن دچار اختلال شده و بدهی ها در نتیجه خریدهای بیشتر تجمیع شد. با وخیم شدن مشکلات والنت همچنان روند نزولی خود را ادامه داد تا اینکه آکمن سرانجام مجبور شد در سال ۲۰۱۷ کل سهام خود در این شرکت را بفروشد.

  وارن بافت

وارن ادوارد بافت (زادهٔ ۳۰ اوت ۱۹۳۰) سرمایه‌گذار، اقتصاددان و مدیر اجرایی  است، که هم‌اکنون (۲۰۲۱) با دارایی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، به‌عنوان پنجمین فرد ثروتمند جهان شناخته می‌شود. او مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت برکشایر هاتاوی است و مالکیت شرکت‌های گایکو، دیری کوئین، هاینز و مارس اینکورپوریتد را در اختیار دارد، همچنین دارای سهام در شرکت‌های اپل، جنرال الکتریک، گلدمن ساکس، ولز فارگو، شرکت‌های کوکاکولا و پپسی، آمریکن اکسپرس، بنک آو امریکا و آی‌بی‌ام می‌باشد.

۴ اشتباه مهلک و آموزنده از سرمایه گذاران بزرگ جهان

او گفته است: خرید شرکت برکشایر هاتاوی Berkshire Hathaway  - شرکتی که بافت به یکی از موفق ترین شرکت های جهان تبدیل شد - بزرگترین اشتباه بافت بود.

شرکت نساجی برکشایر هاتاوی در حال خراب شدن بود که بافت آن را با هدف تغییر در سال ۱۹۶۴ خرید اما اوضاع خوب پیش نرفت و بافت آخرین کارخانه نساجی این شرکت را در سال ۱۹۸۵ تعطیل کرد.

بافت در سخنرانی خود در سال ۲۰۱۴ در جمع سرمایه گذاران گفت که سرمایه گذاری در برکشایر یک تصمیم بسیار احمقانه بود.

بزرگترین اشتباه بافت این بود که پول خود را در صنعتی  رو به موت بود؛ بند کرده بود. این شرکت به دلایل مختلف نتوانست مسیر خود را تغییر دهد.

یکی از مهمترین درسهایی که سرمایه گذاران باید از اشتباه راجرز بیاموزند اهمیت تفکر در مورد بدترین سناریوها است

 جان راجرز

جان راجرز، موسس صندوق سرمایه گذاری ایریل، سرمایه گذار باسابقه ای که ارزش پیش بینی کرد که ایالات متحده در صدد تکرار "بیست سال خروشان" یک قرن پیش است که سرانجام سرمایه گذاران را ترغیب می کند سهام فناوری را به نفع شرکت های حساس تر به اقتصاد بریزند.

۴ اشتباه مهلک و آموزنده از سرمایه گذاران بزرگ جهان

راجرز به عنوان مدیر صندوق Ariel، سابقه اثبات شده ای دارد، اما سرمایه گذاری های او گاهی اوقات به اشتباه انجام می شود.

سرمایه گذاری در بریستو یکی از بزرگترین اشتباهات راجرز بود، زیرا این شرکت بزرگترین تامین کننده هلیکوپتر برای صنعت نفت و گاز بود و هنگامی که راجرز در سال ۲۰۱۲ در آن سرمایه گذاری کرد، صنعت انرژی رونق گرفت.

 اگرچه راجرز شش بار با تیم مدیریتی ملاقات کرد تا کسب و کار را بفهمد، وقتی پروژه های فراساحلی این شرکت لغو شد، شگفت زده شد، سپس با افزایش تولید نفت  قیمت به شدت سقوط کرد که منجر به کاهش تقاضا برای هلیکوپتر شد.

قیمت سهام بریستو از آن زمان از بیش از ۸۰ دلار در اواسط سال ۲۰۱۴ به ۱۳.۳۲ دلار سقوط کرده است.

یکی از مهمترین درسهایی که سرمایه گذاران باید از اشتباه راجرز بیاموزند اهمیت تفکر در مورد بدترین سناریوها است.

مدیران صندوق های آیریل در حال تلاش برای ارزیابی این هستند که چگونه شرکت می تواند رکود شدید صنعت را تحمل کند و به میزان بدهی خود توجه ویژه ای دارند.

 سهام ارزان ممکن است برای سرمایه گذاران یک تله به نظر برسد. در حالی که جهان در اطراف آوون در حال تغییر بود اما مدل تجاری آن ثابت ماند، بنابراین اگرچه قیمت سهام در چنین شرایطی ارزان به نظر می رسید، اما برای سرمایه گذاران بهتر است از سرمایه گذاری در چنین شرایطی خودداری کنید

مارک فین

 مارک فین درحال حاضر صندوق سرمایه گذاری تی رو پرایس T. Rowe Price  رامدیریت می کند که بیش از ۲۰ سال در آن کار کرده است. قبل از پیوستن به آن در سال ۱۹۹۰، او طی ۵ سال در Price Waterhouse Cooper کار کرد و نقش هایی مانند کنترل کننده، تحلیلگر حقوق صاحبان سهام و ... را بر عهده داشت.

۴ اشتباه مهلک و آموزنده از سرمایه گذاران بزرگ جهان

 وقتی از فین در مورد بزرگترین اشتباه خود سوال شد، او بدون تردید پاسخ داد: لوازم آرایشی آوون.

این شرکت به دلیل فروش محصولات زیبایی مشهور بود، اما با رقابت آنلاین و رقبایی مانند Procter & Gamble مواجه شد.

فین تصور می کرد که مشکل از مدیریت شرکت است و هنگامی که شری مک کوی به عنوان مدیرعامل این شرکت در سال ۲۰۱۲ منصوب شد، خوش بین بود اما با این وجود اوضاع خوب پیش نرفت و فین فروش سهام آوون. Avon را در سال ۲۰۱۴ به قیمت حدود ۱۴ دلار شروع کرد و متحمل ضررهای هنگفت شود.

 سهام ارزان ممکن است برای سرمایه گذاران یک تله به نظر برسد. در حالی که جهان در اطراف آوون در حال تغییر بود اما مدل تجاری آن ثابت ماند، بنابراین اگرچه قیمت سهام در چنین شرایطی ارزان به نظر می رسید، اما برای سرمایه گذاران بهتر است از سرمایه گذاری در چنین شرایطی خودداری کنید.

کد خبر: ۱۰۸٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha