۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
گلایه دامداران همدانی؛ از زخم توزیع ناعادلانه نهاده ها تا زنگ هشدار گرانی گوشت
بازار گزارش می‌دهد؛

گلایه دامداران همدانی؛ از زخم توزیع ناعادلانه نهاده ها تا زنگ هشدار گرانی گوشت

همدان - این روزها مشکلات تامین خوراک و نهاده های دامی در همدان زنگ هشدار گرانی گوشت را به صدا درآورده و اگر دیر بجنبیم امسال هم گرانی گوشت بازار همدان را قبضه خواهد کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: فروردین ماه سال جاری بود که داستان گرانی‌های عجیب کالاها در کشور یکی پس از دیگری علم شد و به گوشت قرمز رسید و بهانه‌هایی همچون کمبود دام، خشک‌سالی و کمبود نهاده‌های دامی را عاملی برای افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان کردند و این روند ادامه پیدا کرد تا این‌که در تابستان سال جاری و تیرماه ستاد تنظیم بازار پیش‌بینی کرد به دلیل خشک‌سالی و عرضه دام‌های مولد با کمبود و گرانی گوشت قرمز در نیمه دوم سال مواجه شویم و طرحی را ارائه داد تا خرید حمایتی دام از دامداران و ذخایر گوشت قرمز انجام شود.

کارشناسان معتقدند در صورتی اقدام مسئولان به نتیجه خواهد رسید که مصوبات به‌سرعت اجرایی و مانند گذشته دچار بوروکراسی‌های اداری و ناهماهنگی نشود، همچنین قیمت تعیین‌شده نیز در سطحی باشد که مشوق دامداران برای فروش دام به دولت باشد؛ بحثی که در ابتدای سال جای با صف های طولانی مرغ و صحبت های رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور و البته پیش‌بینی کمبود و گرانی گوشت قرمز در ۶ ماهه دوم سال گره خورد!

حال در نیمه دوم همان سال هستیم، وضعیتی که هر بار شاید مثل یک حباب در حال ترکیدن باشد!

این وضعیت، درحال رخ دادن است و از مدت ها قبل گرانی گریبانگیر بازار گوشت قرمز شده، قیمت‌ها سر به فلک گذاشته و مردم کم‌درآمد توان خرید حتی یک کیلوگرم گوشت را هم ندارند و این کالای پروتئینی از سفره و سبد خوراک خانواده‌های بی‌بضاعت و متوسط جامعه حذف شده و به‌رغم تمام تمهیدات درنظر گرفته، قیمت این منبع تأمین پروتئین کاهش قابل توجهی نیافته است.

آیا موج گرانی گوشت دامن گیر سفره های همدانی ها هم خواهد شد؟

اما در این میان سئوالی که مطرح می شود اینکه در استان همدان با توجه به اینکه آمار دام سنگین موجود برابر ۳۸۷ هزار و ۵۰۰ رأس و آمار دام سبک برابر یک‌میلیون و ۳۴۵ هزار و ۵۲۰ رأس بوده و تعداد دام سنگین قابل کشتار سالیانه در استان همدان برابر ۱۰۰ هزار و ۷۵۰ رأس و تعداد دام سبک قابل کشتار سالیانه برابر ۴۱۷ هزار رأس اعلام شده وضعیت چگونه بوده و چگونه خواهد بود؟ آیا موج گرانی گوشت دامن گیر سفره های همدانی ها هم خواهد شد؟

در این راستا گفتگویی با حسین فضلی؛ مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی همدان ترتیب داده شد تا وضعیت تولید گوشت در همدان را جویا شویم و در ادامه پای صحبت های حسین اسکندری؛ یکی از دامداران لالجینی در استان همدان نشستیم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

گلایه دامداران همدانی؛ از زخم توزیع ناعادلانه نهاده ها تا زنگ هشدار گرانی گوشت

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کشتار دام در استان همدان ۴۰ الی ۵۰ درصد افزایش داشته است، افزود: نیاز و میزان سرانه مردم استان ۵۷ تن است و این نشان از این موضوع دارد که مازاد کشتار دام به سایر استان ها رفته است.

امسال به دلیل خشکسالی تأمین علوفه برای دام‌ها کاهش پیدا کرده است و همچنین در سطح مزارع دیم تولید علوفه کاهش پیدا کرد و تأمین علوفه مورد نیاز با قیمت بالا مواجه شد و این خود باعث شد که دامداران دام‌های خود را به کشتارگاه بدهند

حسین فضلی با تاکید بر اینکه دامداران استان همدان و دامدارهای سنتی بیشتر علوفه دام‌های خود را از مزارع دیم به دست می‌آورند و متأسفانه امسال به دلیل خشکسالی تأمین علوفه برای دام‌ها کاهش پیدا کرده است و همچنین در سطح مزارع دیم تولید علوفه کاهش پیدا کرد و تأمین علوفه مورد نیاز با قیمت بالا مواجه شد و این خود باعث شد که دامداران دام‌های خود را به کشتارگاه بدهند، عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده استان همدان جز استان‌های مشمول طرح خشکسالی شد و از محل خشکسالی نهاده‌های خوبی به استان تعلق گرفت و نهاده ها توسط معاونت تولیدات دامی بین عشایر، دامداران سنتی، شیری و صنعتی توزیع شد.

گلایه دامداران همدانی؛ از زخم توزیع ناعادلانه نهاده ها تا زنگ هشدار گرانی گوشت

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی همدان اضافه کرد: از ابتدای سال به منظور تشویق دامداران برای نگهداری دام‌های خود ۲۱۳ هزار تن نهاده دام و طیور تخصیص گرفته شد که بین دامداران و مرغ داران توزیع شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۴ هزار تن در دو پارت آخر علوفه صرفاً برای بحث خشکسالی برای دامداری‌های سنتی و عشایری توسط معاونت بهبود تولیدات دامداری با توجه به ظرفیت، تعداد دام‌ها و طرح پلاک گذاری دام‌ها توزیع شد که این تشویق خوبی برای دامداری‌های که بخش عظیمی از دام‌های مولد که قابل نگه داشت است را نگهداری کنند.

فضلی یادآور شد: این روند توزیع علوفه باعث شد که مقداری از ذخایر ژنتیکی دام در استان همدان حفظ شود.

وی ادامه داد: میزان نیاز گوشت قرمز در سال ۱۴۰۰ با توجه به برآورد انجام شده در طول یک سال ۲۱ هزار و ۵۳۷ تن است و پیش بینی تولید گوشت قرمز در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲ هزار و ۹۷۰ تن است که این بدان معنا است که حدود ۱۱ هزار تن مازاد تولید وجود دارد که این مازاد تولید به سایر استان‌های که تولید گوشت قرمز کم دارند، صادر می‌شود.

فضلی با تاکید بر اینکه این تولید مازاد در دام سبک وجود دارد،  اضافه کرد: با توجه به اینکه در کل کشور در نیمه اول سال عرضه دام به دلایل تأمین علوفه، بروز خشکسالی و هزینه تأمین علوفه برای دامدار زیاد بوده به مقدار زیادی گوشت قرمز عرضه شد و بخش عمده‌ای از این مقدار به مصرف رسیده و حدود ۱۰ یا ۱۵ درصد توسط شرکت پشتیبانی امور دام در سردخانه‌ها نگهداری و ذخیره شده است.

پیش‌بینی می‌کنیم که در نیمه دوم سال در کلان کشور در صورتی که بارندگی خوب شود و دامدار به نگهداری دام تشویق شود، عرضه دام نسبت به تقاضا کمتر شود و با توجه به اینکه تقاضا همیشه ثابت است و عرضه کم شود ممکن است در نیمه دوم سال گوشت قرمز گران شود

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که در نیمه دوم سال در کلان کشور در صورتی که بارندگی خوب شود و دامدار به نگهداری دام تشویق شود، عرضه دام نسبت به تقاضا کمتر شود و با توجه به اینکه تقاضا همیشه ثابت است و عرضه کم شود ممکن است در نیمه دوم سال گوشت قرمز گران شود، ادامه داد: با توجه به این پیش بینی از اکنون با شرکت پشتیبانی امور دام هماهنگی‌های در حال انجام است که در خصوص بحث خرید دام مازاد عشایر در رابطه با ذخیره سازی گوشت قرمز که اگر نیاز شود در زمانی که با کمبود عرضه مواجه شویم از گوشت منجمد و از محل ذخیره پشتیبانی امور دام بتوانیم استفاده کنیم و گوشت قرمز را به بازار تزریق و تنظیم کنیم.

گلایه دامداران همدانی؛ از زخم توزیع ناعادلانه نهاده ها تا زنگ هشدار گرانی گوشت

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی همدان عنوان کرد: بر اساس قیمت تمام شده گوشت که توسط اتحادیه دام گوشتی و معاونت بهبود تولیدات دامی اعلام می شود هر کیلو گوشت قرمز دام سبک ۱۲۳ هزار تومان و ۱۲۴ هزار تومان است و در مورد دام سنگین ۱۱۲ تا ۱۱۳ هزار تومان قیمت تمام شده است.

قیمت خوراک دام روز به روز در حال افزایش است
حسین اسکندری، یکی از دامداران در شهرستان لالجین همدان است که در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه متاسفانه این روزها در کنار مشکلات دیگری داریم، دو هفته ای است که با مشکل قطعی برق هم روبرو هستیم، اظهار کرد: روز پنج شنبه (یک مهرماه) خوراک دام را کیلویی سه هزار و ۲۵۰ از کارخانه خوراک تهیه کرده ام اما روز شنبه (سوم مهرماه) کیلویی سه هزار و ۶۵۰ هزار تومان آن را به من می فروختند!

این دامدار لالجینی ضمن ابراز تاسف مطرح کرد: قیمت خوراک دام روز به روز در حال افزایش است و وقتی علت را جویا می شویم، می گویند که تعاونی قیمت را تایید نکرده است.

در توزیع نهاده های دامی شاهد توزیع نامناسب و سلیقه ای هستیم

اسکندری با اشاره به این موضوع ادامه داد: نهاده های دامی هم که تعاونی ها می دهند و از سوی دولت مشخص شده درگیر مشکلاتی است و متاسفانه در توزیع نهاده های دامی شاهد توزیع نامناسب و سلیقه ای هستیم.

وی در ادامه صحبت های خود عنوان کرد: مشخص نیست که در این بین چه مبنایی وجود دارد و چرا باید این توزیع ها بدین صورت پیش رود!

اسکندری با بیان اینکه با این وضعیت به راستی نیازمند توزیع عادلانه نهاده ها بین دامداران هستیم، گفت: از سویی، خوراک دام هایی هم که تولید می شوند، با فرمول های متفاوتی هستند یعنی شاهدیم که خوراک های دامی هر بار با دفعه قبلی فرق دارد؛ بدین سان، همان نهاده ها به دامداران عادلانه داده شود بهتر از این خوراک های دام است.

نهاده ها به دست دامداران واقعی نمی رسد

این دامدار لالجینی در بخش پایانی گفتگو با بیان اینکه قریب به ۲۰ سالی هست که دامدار هستم، اظهار کرد: متاسفانه با این مشکلات روبرو هستیم و نهاده ها به دست دامداران واقعی نمی رسد و بسیاری هستند که تنها پلاک دارند و دامی ندارند اما نهاده دریافت می کنند!

گلایه دامداران همدانی؛ از زخم توزیع ناعادلانه نهاده ها تا زنگ هشدار گرانی گوشت

طبق آمارهای به‌دست‌آمده می‌بینیم که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷ با رشد هفت برابری قیمت گوشت روبرو بوده‌ایم، روندی که با توجه به حقوق‌ها، تورم سایر کالاهای اساسی و غیره نشان از عدم همخوانی وضعیت با جیب افراد دارد.

از سویی، در سال جاری قیمت گوشت تا بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است، درحالی‌که با توجه به تولید داخل، واردات قابل توجهی در رابطه با آن صورت نمی‌گیرد و حال نیز در امتداد این روند، شوک دیگری به بازار گوشت وارد شده که خبر از افزایش زیاد قیمت گوشت قرمز در نیمه دوم سال جاری دارد.

همزمانی شیوع کرونا در کشور موج جدیدی از گرانی‌های ناباورانه را در بعضی از کالاهای اساسی مردم ایجاد کرده‌ به طوری که گوشت قرمز در بازار افسار گسیخته و با وجود آنکه کمبودی در عرضه دام سبک و سنگین وجود ندارد، اما دلالان با سوء استفاده از گرانی هزینه‌های اولیه قیمت گوشت را افزایش داده اند؛اما به راستی آیا با ادامه این وضعیت و مسائل مطروحه، گرانی گوشت دامن گیر سفره های همدانی ها هم می شود؟  

با این تفاسیر، امید است با توجه به مسائل مطرح شده، نه تنها زخم گرانی نهاده ها و توزیع نامناسب آن بر بدنه دامداری همدان را دیگر مستدام و شایع نبینیم بلکه مسائل بازار و توزیع گوشت و البته تامین آن در نیمه دوم سال مدنظر باشد تا مجدداً با صفوف طولانی برای تهیه این کالا و البته نارضایتی های عمومی در این مسیر در کنار ناامیدی دامداران از ادامه فعالیت روبرو نباشیم.

کد خبر: ۱۰۸٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha