۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
 دیپلماسی اقتصادی زمینه را برای رشد اقتصادی در کشور فراهم می‌کند
کارشناس مسائل بین الملل:

دیپلماسی اقتصادی زمینه را برای رشد اقتصادی در کشور فراهم می‌کند

متقی، کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: رشد اقتصادی و بهینه سازی تولید و همچنین عدالت اقتصادی که در گام دوم انقلاب مطرح شده با دیپلماسی اقتصادی قابل تحقق است.

به گزارش بازار، ابراهیم متقی ضمن اشاره به فعالیت های دیپلماتیک وزیر امور خارجه ایران در هنگام حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: مسئله دیپلماسی اقتصادی یکی از اهداف نسبتاً دیرینه وزارت امور خارجه ایران است. به لحاظ ساختاری وزارت امور خارجه از زمان دولت آقای احمدی نژاد فعالیت های خود را در زمینه دیپلماسی اقتصادی آغاز کرد.

وی درباره دولت یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: در دولت آقای روحانی معاونت اقتصادی که در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعالیت می کرد، وجود داشت. هدف این معاونت جذب سرمایه خارجی بود تا امکان همکاری متقابل ایران با نهادهای بین المللی به وجود بیاید و زیرساخت های تولید از طریق همکاری های چند جانبه حاصل شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تصریح کرد: واقعیت این است که در حدود ۱۵ سال ایران در انتظار چنین روزی بود و هیچ‌گاه درخواست ایران مورد پذیرش قرار نمی گرفت. فضای موجود نشان می دهد روسیه و چین یک برنامه اقتصادی منطقه ای را سازمان دهی می کنند.

وی افزود: این برنامه‌ریزی اقتصادی منطقه ای می تواند مبتنی بر همکاری های دو جانبه، سرمایه گذاری های روسیه یا چین و یا در چارچوب همکاری های چند جانبه اقتصادی شکل بگیرد. در چنین شرایطی، آقای مهدی صفری به عنوان معاون اقتصادی وزارت امور خارجه انتخاب شده‌اند و ایشان برای مدتی سفیر ایران در روسیه بوده است و هم مدتی را به عنوان سفیر ایران در چین حضور داشته است و از این منظر انتخاب وی اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل با تصریح بر اینکه از نظر ساختاری، زمینه برای دیپلماسی اقتصادی وجود دارد، عنوان کرد: رشد اقتصادی و بهینه سازی تولید و همچنین عدالت اقتصادی که در گام دوم انقلاب مطرح شده است با دیپلماسی اقتصادی قابل تحقق است.

کد خبر: ۱۰۸٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha