۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
جایگاه ویژه فرش قم در چین| خط تولید کارخانه‌ها معطل تأمین ارز است
رئیس اتاق بازرگانی قم خبر داد؛

جایگاه ویژه فرش قم در چین| خط تولید کارخانه‌ها معطل تأمین ارز است

قم- خاکی، رئیس اتاق بازرگانی قم با بیان اینکه امروزه فرش قم جایگاه ویژه خود را در پکن پیدا کرده است، گفت: توانسته‌ایم با استفاده از ظرفیت چین بخش زیادی از تحریم‌ها را خنثی کنیم.

به گزارش بازار به نقل از اتاق بازرگانی قم، ابوالفضل خاکی در نشست بسیج تجار و فعالین اقتصادی قم درباره برخی از مشکلات در حوزه صادرات و واردات در کشور اظهار داشت: استقرار واحد بسیج تجار در اتاق‌های بازرگانی تعامل فعالین اقتصادی را برای تقویت و به‌کارگیری ظرفیت‌ها و فرصت‌های تضمین‌کننده توسط سپاه پاسداران، با هدف پیشرفت کشور و مانع زدایی از روند بهبود وضعیت زندگی مردم و اندیشیدن به سازندگی شایسته و در شأن میهن اسلامی را تسریع بخشیده است.
 
وی تصریح کرد: درصدد هستیم در تولیدات صنعتی با کمک مسئولان دستگاه‌های دولتی و تعامل با سازمان بسیج، بسیاری از مسائل و مشکلاتی که برای رفع آن، راهکارهایی اندیشیده نشده را با بررسی‌های کارشناسی حل کنیم و بتوانیم مطالبات و خواسته‌های بخش خصوصی در حوزه صنعت را پاسخ دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی قم بیان کرد: در دولت سیزدهم ریاست محترم جمهور و دستگاه‌ها روی مسئله تولید در صنایع، حساسیت ویژه‌ای دارند و باید در کنارشان از ظرفیت‌های لازم برای برون رفت از مشکلات کمک بگیریم تا واحدهایی که در استان استقرار دارند نیز بتوانند مشکلات عدیده خود را رفع کنند.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی بهره‌گیری از ظرفیت‌ها در رفع مشکلات است، افزود: در این زمینه دغدغه‌های زیادی وجود دارد، اگر قرار است در صنعت اتفاقات خوبی را شاهد باشیم نیاز داریم کارخانه‌ها موفق به تأمین ارز و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات باشند.

خاکی خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از تجهیزات در کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی فرسوده شده و باید نوسازی شوند و امیدواریم بتوانند با تخصیص ارز ماشین‌آلات جدید در طرح توسعه خود را خریداری کنند

سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار معاملات اقتصادی ما با چین است
وی ادامه داد: با توجه به اینکه امروزه ارتباطات گسترده‌ای با کشور چین به عنوان قطب اقتصادی دنیا و تأمین کننده عمده نیازها از نظر ماشین‌آلات و تکنولوژی داریم و بیش از ۴۰ میلیارد دلار در سال معاملات اقتصادی ما با این کشور انجام می‌شود می‌توانیم این ظرفیت خوب به وجود آمده را گسترش دهیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران افزود: خوشبختانه در این زمینه ترازمان مثبت است و بیشتر به صادرات کالا می‌پردازیم و نفت و گاز و میعانات گازی را صادر و در قبالش کالا وارد می‌کنیم.

وی بیان کرد: در این معاملات، کشور اول ما چین است که بازرگانان زیادی در صادرات فرش و تولیدات استان در کشور چین موفق شده‌اند دفتر دائمی تأسیس کنند و امروزه فرش قم، جایگاه ویژه خود را به خصوص در پکن پیدا کرده است به‌گونه‌ای که چند نمایندگی در پکن ایجاد شده و برخی از بازرگانان استقرار دائمی در این کشور را دریافت کرده‌اند تا بتوانند اهداف صادراتی این محصول را محقق کنند.

خاکی در ادامه مطرح کرد: چین امروزه ظرفیت مهمی در صادرات و واردات ایجاد کرده و مشتری اول ما برای فرش قم، چین است و با همه مسائلی که آمریکا و عوامل غربی ایجاد کرده‌اند توانسته‌ایم با استفاده از این ظرفیت بخش زیادی از تحریم‌ها را خنثی کنیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بسیاری از مواد اولیه و ماشین‌آلات را از چین خریداری می‌کنیم و کشورهای اروپایی خدمات کمتری به ما می‌دهند و تقریباً تمامی تسهیلاتی را که ایجاد شده بود تا حد زیادی کم‌رنگ شده است و در برخی موارد به کلی قطع شده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی قم تصریح کرد: در گذشته از طریق کشورهای اروپایی می‌توانستیم ماشین‌آلات و تجهیزات را ۵ ساله به صورت فایناس و سود ۴ درصد خریداری کنیم که به طور کلی چنین شرایطی وجود ندارد و اگر بخواهیم تجهیزاتی را وارد کنیم از طریق تسهیلات با سود کلان امکان پذیر است که این مطلوب بخش صنعت نیست.

واحدهای تولیدی با سود ۲۸ درصد از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند
وی خاطرنشان کرد: امروزه بانک‌ها با سپرده‌گذاری ۳۰ درصد از ما ضمانت می‌گیرند و ارزی که برای خودمان در صادرات است را باید سپرده بگذاریم و با آن مواد اولیه وارد کنیم، در واقع گرفتاری‌های صادرکنندگان و واردکنندگان در سیستم بانکی بیشتر شده است و امکان ورود مجدد سرمایه‌گذاری برای توسعه کاهش قابل توجهی داشته است و کاهش سرمایه کمک به تولید نخواهد بود.

خاکی ادامه داد: در واقع راه را برای سرمایه‌گذاری بسته شده است و دوستان در این عرصه مسائل زیادی روبه‌رو شده‌اند و مواد اولیه با پیچیدگی‌های زیادی وارد می‌شود در حالی که قبلاً با سود ۴ درصد و شرایط مطلوب خریداری می‌شد، این در حالی است که امروزه واحدهای تولیدی با سود ۲۸ درصد از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی گفت: چرا باید امروزه تفاوت دلار ۳ هزار و ۸۰۰ تومان با ۲۸ هزار تومان را وارد کننده و صادرکننده بپردازد و در ازای تسهیلات نیز باید وثیقه ملکی قرار دهیم تا به راحتی در برابر بدهی‌ها مصادره شوند، فعالین اقتصادی در جلسات متعدد این شرایط را بنگاه‌داری توسط بانک‌ها می‌دانند چرا که این امر باعث آسیب به تولید شده است و کمر تولید را می‌شکند و تولیدکننده و سرمایه‌گذار باید برای پرداخت ارزی که گران شده به تعزیرات معرفی شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: اگر آمارهای روزانه را بگیریم مردم سرمایه‌های خود را به کشورهایی همچون دبی و به خصوص ترکیه راهی می‌کنند و با خرید خانه، ارز زیادی از کشور خارج می‌شود و این امر منتهی به فقر و بدبختی برای مردم می‌شود.

وی تصریح کرد: در گذشته ارتباطات خوبی به لحاظ اعتباری از طریق کشورها با بانک مرکزی انجام می‌شد و تأمین مالی نیز از سوی کشورهای هدف داشتیم ولی این ارتباطات با بانک مرکزی قطع و بیمه‌های معتبر جهانی نیز قراردادهایشان باطل شد و همه دفاتر در ایران تعطیل شدند

خاکی عنوان کرد: اگر این سیستم‌ها دوباره فعال شود و ما بتوانیم واردات و صادرات را با ۴ درصد سود انجام دهیم اقتصاد شکل واقعی خود را می‌گیرد لذا باید به دنبال چنین راهکارهایی باشیم و بتوانیم اقتدار خود را حفظ کرده و با حفظ اقتدار مسائل و مشکلات کشور را در این زمینه حل‌وفصل کنیم.

کد خبر: ۱۰۸٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha