۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
کاهش ۲۵ روزه زمان حمل کالا از اروپا به هند
با استفاده از کریدور شمال- جنوب ایران صورت می گیرد؛

کاهش ۲۵ روزه زمان حمل کالا از اروپا به هند

مدیرعامل راه‌آهن گفت: با بهره برداری از کریدور شمال- جنوب در ایران زمان حمل کالا از فنلاند در اروپا تا هندوستان به ۲۰ روز می‌رسد که در مقایسه با مسیر دریایی ۲۵ روز زودتر خواهد بود.

به گزارش بازار، سعید رسولی در حاشیه همایش تجاری ایران و هند در جمع خبرنگاران افزود: راه آهن ایران از بندرعباس تا رشت متصل شده و کریدور شمال - جنوب برای تکمیل شدن نیاز به تکمیل راه آهن رشت به آستارا در مسافت ۱۶۴ کیلومتر دارد که آقای قاسمی وزیر راه و شهرسازی بر اولویت اجرای این طرح تاکید دارد.
 
وی اضافه کرد: قبلا ۴۰ کیلومتر از این طرح تعریف شده بود، اما به دلایلی عملیاتی نشده بود که با دستور وزیر در اولویت طرح‌ها قرار گرفت که امیدواریم هرچه سریعتر عملیات اجرایی آن آغاز شود.
 
رسولی گفت: در همین فاصله‌ای که تکمیل راه آهن رشت به آستارا در اولویت قرار گرفت نخستین قطار ترانزیتی را از اروپا به هندوستان در ماه گذشته عبور دادیم یعنی از آستارا به رشت را به صورت ترکیبی و از رشت تا بندرعباس نیز توسط قطار این محموله‌ها حمل شد و از بندرعباس تا هندوستان نیز از مسیر دریایی استفاده کردیم.
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: طرح مهم دیگری که در دست ساخت داریم طرح راه آهن چابهار به زاهدان است که با سرمایه گذاری از محل صندوق توسعه ملی تنها بندر اقیانوسی ایران به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود، زیرا مسیر ریلی بسیار خوبی هم به سمت چین و هم به سمت کشورهای حوزه سی آی اس ایجاد می‌شود.
 
رسولی ادامه داد: قطعه بعدی خط آهن ما در مسیر کریدور شمال به جنوب راه آهن زاهدان به سمت بیرجند است که با تکمیل آن کریدور شمال به جنوب از مبدا چابهار نیز شکل می‌گیرد.
 
وی گفت: برای شکل گیری کریدور فقط وجود راه آهن کفایت نمی‌کند بلکه در نشست‌های متعددی که با کشورهای مسیر داشتیم تامین ناوگان مورد نیاز از جمله بحث‌ها بود که البته قرار نیست همه این ناوگان از ایران تامین شود این قطار از اروپا تا ایران می‌آید و مسیر ایران به هندوستان نیز به صورت دریایی طی می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: در ششمین نشست کشورهای مسیر کریدور شمال جنوب که هفته آینده در آذربایجان انجام می‌شود سیر ناوگان کشورهای مسیر را در قلمرو سایر کشورها بررسی می‌کنیم که از جمله آن نظام تعرفه‌ای است، زیرا مجموع تعرفه‌هایی که در کشورهای مسیر تعیین می‌شود باید مسیر را از نظر قیمت اقتصادی کند.
 
رسولی درباره تاثیر اتفاقات افغانستان بر راه آهن ایران به افغانستان گفت: براساس قراردادی که با افغانستان داریم بهره برداری از راه آهن افغانستان تا زمانی که آن‌ها آمادگی مدیریت پیدا کنند توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد ما هم برنامه‌های آموزشی را برای نیروهای راه آهن افغانستان برگزار کردیم و این آموزش‌ها به خوبی در راه آهن جمهوری اسلامی سپری شد البته قدرت گیری طالبان قدری در کار توقف ایجاد کرد، اما از سرگیری حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور نشان می‌دهد که می‌توانیم از شبکه ریلی ساخته شده استفاده کنیم.
 
وی افزود: مذاکرات با راه آهن افغانستان در حال انجام است تا حمل و نقل بار را از طریق شبکه ریلی به مقصد افغانستان از سرگیریم.
 
 همچنین احسان محبی نماینده گروه اقتصادی تدبیر نیز در حاشیه این همایش با اشاره به این که با طرف‌های هندی در حوزه‌های انرژی، پتروشیمی و دارویی همکاری داریم گفت: علاقه مندی دو طرف برای گسترش همکاری‌ها در حوزه تحقیق و توسعه و همکاری برای راه اندازی خط تولید مشترک دارویی در ایران و کشورهای همسایه وجود دارد این موضوع در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم با سرعت بیشتری اجرایی شود.
 
وی افزود: در این بین عملیاتی شدن بندر چابهار در مسیر تبدیل شدن ایران به قطب اقتصادی منطقه کمک کننده خواهد بود و اگر بندر چابهار به طور کامل راه اندازی شود بی اثرسازی تحریم‌ها عملیاتی خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۸٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      کریدور شمال هب جنوب ایران علاوه بر راه آهن باید اصلتا بر محور دریای خزر و ترانزیت در آن باشد !!! امکان گسترش این محور از بنادر جنوبی به بنادر شمالی ایران و از آنجا به بنادر قزاقستان یا روسیه و در ادامه به شمال آسیا یا اروپا می تواند هم حجم چند صد میلیون تنی بار را پوشش دهد و هم یک کریدور جامع و منفعت زا برای تمامی کشورهای مرتبط به آن ایجاد کند و مسیر جایگزین و رقیب بسیار جدی و سریع و با قیمت بسیار مناسب تر نیز برای کریذورهای فعلی باشد!!!