۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۳
گذر از خشکسالی نیازمند آبیاری نوین| کشاورزی ایلام همچنان سنتی است
بازار گزارش می‌دهد؛

گذر از خشکسالی نیازمند آبیاری نوین| کشاورزی ایلام همچنان سنتی است

ایلام- خشکسالی امسال خسارت‌های جبران ناپذیری به بخش‌های مختلف کشاورزی استان ایلام وارد کرد که این مهم لزوم توجه به طرح‌های آبیاری نوین در استان را دوچندان کرده است.

 بازار؛ گروه استان‌ها: آب مایه حیات و سرمایه ارزشمند زندگی بشری است، نیاز امروز جوامع انسانی به آب باعث شده کارشناسان با ابداع روش‌های نوین آبیاری، بهره گیری کشاورزان از راهکارهای مختلف در مصرف آب به طور چشمگیری صرفه جویی کنند.

کشاورزان با استفاده از روش‌های نوین آبیاری به جنگ با خشکسالی می‌روند، کاهش منابع آبی و خشکسالی‌های چندسال گذشته استان ایلام کشاورزان این استان را به تغییر الگوی کشت و توسعه روش‌های نوین آبیاری سوق داده است.

با اجرای روش‌های آبیاری نوین کشاورزان استان ایلام توانسته‌اند علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، تولید محصولات نیز چندبرابر شده است، البته هنوز بخش زیادی از کشاورزی استان به شکل سنتی آبیاری می‌شود.

رضایت کشاورزان از طرح‌های آبیاری نوین
یکی از کشاورزان استان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: روش آبیاری تحت فشار ۱۰۰ درصد برای ما موفقیت داشته است چراکه هم اکنون مصرف آبیاری ما به شدت پایین آمده با اجرای این روش سطح خاک برای کشت‌های بعدی حفظ می‌شود.

در این روش آبیاری همچنین افزایش تولید محصول در هر هکتار تا ۲.۵ برابر می‌شود، آبیاری‌های سنتی‌ها در گذشته باعث می‌شد که مصرف آب بالا رود اما هم اکنون با روش آبیاری نوین تحت فشار به عنوان مثال با ۱۰ لیتر آب می‌توان ۲۱ هکتار را تحت پوشش قرار داد

علی امیری افزود: با این روش از هدررفت آب جلوگیری می‌شود و می‌توانیم سطح اراضی خود را با این روش آبیاری حفظ کنیم.

گذر از خشکسالی نیازمند آبیاری نوین| کشاورزی ایلام همچنان سنتی است

وی تصریح کرد: امسال بسیاری از کشاورزان استان به دلیل نبود آب با چالش‌های بزرگی مواجه بودند که می‌توان با روش‌های آبیاری نوین بخشی از خسارت‌های خشکسالی را کاهش داد.

افزایش تولیدات کشاورزی با روش‌های آبیاری نوین
یک کارشناس مسائل کشاورزی در ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اجرای طرح آبیاری قطره‌ای باعث افزایش کشت یکنواخت محصول و صرفه جویی در مصرف آب تا ۳.۵ برابر می‌شود.

پیش بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام به روش آبیاری تحت فشار آبیاری انجام گیرد

علی یاسمی عنوان کرد: در این روش آبیاری همچنین افزایش تولید محصول در هر هکتار تا ۲.۵ برابر می‌شود، آبیاری‌های سنتی‌ها در گذشته باعث می‌شد که مصرف آب بالا رود اما هم اکنون با روش آبیاری نوین تحت فشار به عنوان مثال با ۱۰ لیتر آب می‌توان ۲۱ هکتار را تحت پوشش قرار داد.

۱۲۰ هزار هکتار ار اراضی ایلام تحت پوشش آبیاری نوین
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استان، ۸۵ درصد تسهیلات بلاعوض در اختیار این کشاورزان قرار داده می‌شود که با آورده ۱۵ درصدی متقاضی اجرای این سیستم برای این کشاورزان انجام خواهد گرفت.

گذر از خشکسالی نیازمند آبیاری نوین| کشاورزی ایلام همچنان سنتی است

اقبال گراوندی افزود: هم اکنون ۳۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام به کشت محصولات زراعی اختصاص یافته که از این میزان تاکنون ۱۲۰ هزار هکتار تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام به روش آبیاری تحت فشار آبیاری انجام گیرد.

گراوندی بیان کرد: صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره وری در تولید محصولات زراعی از مزیت‌های سیستم‌های آبیاری تحت فشار در اراضی دیم است.

به رغم تاکید کارشناسان حوزه کشاورزی بر استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری برای بالابردن سطح تولید محصولات و استفاده بهینه از منابع آبی، اما هنوز کشاورزان زیادی در استان این روزها ناگزیر به استفاده از شیوه سنتی آبیاری هستند.

با کاهش بارش‌ها، اهمیت استفاده بهینه از منابع آبی بیش از پیش مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته است. یکی از راهکارهای مواجهه با خشکسالی، توسعه روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی است.

طبق گفته مسئولان استان ایلام زیرساخت‌های ۱۸۰ هزار هکتار زمین برای سیستم‌های نوین آبیاری آبی در استان ایلام آماده شده است و برای تحقق این مهم بر اساس برآوردها استان ایلام نیازمند ۲ میلیارد متر مکعب آب برای زمین‌های کشاورزی است.

کد خبر: ۱۰۸٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha