۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
نادیده گرفتن پتانسیل‌های اقتصاد گردشگری| چالش‌هایی از جنس کرونا و بی‌برنامگی
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

نادیده گرفتن پتانسیل‌های اقتصاد گردشگری| چالش‌هایی از جنس کرونا و بی‌برنامگی

همدان- گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران در حالی این روزها را در رخوت و سردی می گذراند که پتانسیل های این عرصه نادیده گرفته شده و در خاموشی و سکوت چرخ های اقتصاد گردشگری آن همچنان بی حرکت مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: همدان همواره دارای جایگاه ممتاز گردشگری بوده و به عنوان یکی از قطب های برتر گردشگری با اعتبار جهانی محسوب می شده که با توجه به تعداد جاذبه های فراوان و منحصر به فرد تاریخی و فرهنگی و طبیعی این امتیاز را کسب کرده است؛ همدانی که پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و میزبان چهلمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری یو. ان. دبلیو. او. تی در سال ۲۰۱۸ بود و وضعیت گردشگری در آن به سبب همین روند و تبلیغات در مسیر رشد قرار داشت.

اما درخشش جایگاه آن در فروردین ۹۸ با تبلیغات نامناسب به سبب وقوع سیل در استان های همجوار در حوزه گردشگری خاموش شد و در امتداد آن شیوع ویروس کرونا گریبانش را گرفت و وضعیت تا حدی پیش رفت که هنوز هم از آن کما بیرون نیامده است.

خسارت ها بر بدنه گردشگری همدان تا به امروز مطرح نشده و آمارها مربوط به قریب به ۶ ماه گذشته و صحبت از خسارت های ۳۵۰ میلیارد تومانی است؛ گردشگری که به عنوان یک صنعت سفید، منعطف و البته درآمدزا با خود حرکت چرخ های اقتصاد همدان را به همراه داشت حالا این همه زیان برجای گذاشته است.

تنها حمایت هایی که در این روزها داشته اند، وام هایی با سودهای نامناسب و اقساط بالا و البته بدون تنفس بوده است!

امسال همدان هفته گردشگری را در حالی گذراند که در دل خود با راهنمایان گردشگری و فعالین گردشگری روبرو است که تنها حمایت هایی که در این روزها از آنها داشته اند، وام هایی با سودهای نامناسب و اقساط بالا و البته بدون تنفس بوده است!

اما به راستی حال که واکسیناسیون در مسیر مناسبی قرار گرفته آیا زیرساخت های گردشگری مجازی، گردشگری ایمن و گردشگری های پاییزه ای که بتواند پایتخت تاریخ و تمدن را از این وضعیت نجات دهد، وجود دارد و این مسیر قدمی برداشته شده است یا خیر؟

نادیده گرفتن پتانسیل‌های اقتصاد گردشگری| چالش هایی از جنس کرونا و بی‌برنامگی در همدان

در این راستا گفتگوی بازار با محمدعلی محمدی؛ فرماندار همدان، محمود مسگریان؛ رئیس شورای شهر همدان به عنوان نماینده افکارعمومی  و مهرداد ضیایی مهر؛ رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان را می خوانید:

تغییر رویکرد باید دهیم
فرماندار همدان با بیان اینکه در این روزها به سبب شیوع ویروس کرونا شاهد ضربه های مهلک بر گردشگری و آسیب هایی بر صنوف و مشاغل بودیم، عنوان کرد: اما در بحث گردشگری به مراتب این آسیب ها بیشتر خود را نشان داد و بیشتر نمایان شد.

محمدعلی محمدی با بیان اینکه در این مسیر کشورهای بسیاری دچار مشکل شدند، اظهار کرد: حال باید دید که به راستی اگر این شرایط تداوم داشته باشد، چه باید کرد؟ با این حجم سرمایه گذاری برای زیرساخت های ایجاد شده و با این تغییر ماهیت ویروس چطور باید پیش رفت؟

بایستی تغییر رویکرد و مسیر داد؛ چراکه در استان همدان در بحث گردشگری تنها یک شاخه وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه باید این آسیب ها را به فرصت تبدیل کرد، تشریح کرد: بایستی تغییر رویکرد و مسیر داد؛ چراکه در استان همدان در بحث گردشگری تنها یک شاخه وجود ندارد و تنها گردشگری ما بر پایه گردشگری تاریخی نیست.

محمدی با بیان این موضوع از گردشگری کشاورزی، گردشگری طبیعت و گردشگری سلامت نام برد و افزود:  باید بررسی شود که چه قدر توانسته ایم جایگزین هایی را درکنار هم قرار دهیم و در دورانی که شیوع ویروس کرونا و محدودیت های سفر وجود داشت، جایگزین هایی را برای گردشگری در همدان تعریف کنیم؟

فرماندار همدان ضمن ابراز تاسف مطرح کرد: آیا واقعا استان همدان انقدر در عرصه گردشگری بی بضاعت است که اگر در این جا آسیب دیدیم، نتوانیم در جای دیگر آن را جبران کنیم؟

نادیده گرفتن پتانسیل‌های اقتصاد گردشگری| چالش هایی از جنس کرونا و بی‌برنامگی در همدان

وی با بیان اینکه ما خیلی عرصه ها برای جایگزینی داریم اما فرصت ها برایمان ایجاد نمی شود، عنوان کرد: باید فراتر از این ها کار کنیم تا عرصه برای گردشگری در استان همدان باید مهیّا شود.

محمدی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر نقش تشکل ها و بخش خصوصی در پیشبرد این هدف، مطرح کرد: دولتی ها باید بدانند که تشکل ها نمی خواهند جایگزین دولتی ها شوند بلکه در پی این هستند که در کمترین زمان، این روند را به مقصد برسانند بدین سان نباید در کار با تشکل ها پارادوکس داشته باشیم، باید از آن ها بخواهیم کار کنند و وارد شوند اما از طرفی مانع کارآن ها نیز نشویم و حمایتشان کنیم.

ما عرصه را برای بخش خصوصی فراهم نکرده و در این عرصه ضعیف هستیم

فرماندار همدان با تاکید بر اینکه متاسفانه ما عرصه را برای بخش خصوصی فراهم نکرده و در این عرصه ضعیف هستیم، عنوان کرد: مگر نه اینکه استان همدان و شهرستان همدان به عنوان خاستگاهی برای موضوع پزشکی تبدیل شده است؟ چرا نباید از پتانسیل های ایجاد شده در این عرصه مانند بیمارستان قلب و بیمارستان جامع سرطان در مسیر گردشگری سلامت استفاده کنیم؟

وی با بیان اینکه زمینه برای ورود همدان در قالب این نوع از گردشگری مهیّا شده است، اظهار کرد: ساخت بیمارستانی هزار تختخوابی را نیز در دستور کار داریم چراکه این استان محل عبور خیلی از شهرستان ها بود و حال باید تلاش کنیم تا ماندگاری سفر را در همدان بالا ببریم.

محمدی با بیان اینکه در این زمینه کم گذاشته ایم، به موضوع گردشگری مجازی نیز پرداخت و گفت: گردشگری مجازی ما در این ۱۸ ماهه چه قدر توانست فضای گردشگری را برای استان همدان ایجاد کند؟

 همه ما مقصریم
فرماندار همدان با نگاهی به وضعیت گردشگری همدان در این دوران مطرح کرد: همه ما مقصریم، ما باید نگرشمان را از رشد به سمت توسعه ببریم و وقتی شرایط ایجاد شد باید نگرش ها و رویکردهایمان به سمت افق گشایی جدید سوق دهیم تا به سمت عرصه ای جدید برویم.

وی در تشریح این موضوع عنوان کرد: در توسعه رضایتمندی برایمان ملاک است بدین سان نباید صرفاً به دنبال رشد بود.

نادیده گرفتن پتانسیل‌های اقتصاد گردشگری| چالش هایی از جنس کرونا و بی‌برنامگی در همدان

محمدی با بیان اینکه اگر قرار است گردشگری همدان را به جای مناسب برسانیم بایستی بخش خصوصی را وارد کار کنیم، اظهار کرد: بایستی یک اتاق فکر گردشگری داشته باشیم که در آن در کنار مجموعه دولتی، مجموعه خصوصی این حوزه نیز حضور دارند، از سویی بایستی اطلاعات و برداشت های ما از گردشگری به روز باشد و با شرایط روز پیش رفته و تصمیم گیری شود.

وی با بیان این موضوع به وضعیت شرکت علیصدر و تعطیلی این مجموعه پرداخت و افزود: چرا باید غارعلیصدر ما توان پرداخت حقوق پرسنلش را نداشته باشد؟ ما این روزها نیازمند تغییر رویه و روش هستیم!

فرماندار همدان در بخش پایانی این گفتگو مطرح کرد: باید بدانیم که قرار نیست تا ابد مردم و گردشگران به آرامگاه بوعلی بروند، ما باید ماندگاری سفر را ایجاد کنیم و این موارد از عهده تشکل های این حوزه بر می آید.

همدان، پتانسیل ورود به گردشگری مذهبی را دارد
محمود مسگریان نیز با نگاهی به وضعیت گردشگری در شهر همدان با بیان اینکه این روزها شاهد حرکت گردشگری مذهبی در کشور عراق بودیم، عنوان کرد: همدان توانایی ورود به این عرصه را دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تصریح بر این موضوع ادامه داد: همدان به عنوان شهری تاریخی و متمدن ظرفیت های بسیاری در زمینه گردشگری دارد که بایستی از این ظرفیت ها استفاده شود.

وی عنوان کرد: معتقدم که گردشگری یعنی جاری کردن خون در رگ های اقتصاد و فرهنگ شهر بدین سان باید زمینه ها را برای این عرصه در شهر همدان فراهم کنیم.

نادیده گرفتن پتانسیل‌های اقتصاد گردشگری| چالش هایی از جنس کرونا و بی‌برنامگی در همدان

مهرداد ضیایی مهر نیز با بیان اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا نه حقوق دولتی ها کم شد نه دیر شد، عنوان کرد: همین موضوع باعث شد تا دولتی ها به بخش گردشگری در این دوران توجه کافی را نداشته باشند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان با بیان اینکه خیلی از مدیران نه بی توجه بلکه کم تخصص هم هستند، اظهار کرد: شاهدیم که بخش خصوصی در حوزه گردشگری همدان در سال ۲۰۱۸ و برگزاری آن رویدادهای جهانی و بین المللی پای کار آمد اما این روزها که نیاز بود تا کارها جدی تر دنبال شود،  شمای دولت چه کردید؟

 دولت و شهرداری در هشت سال اخیر برای گردشگری چه کرد؟

وی ضمن ابراز گلایه مندی خاطرنشان کرد: شما وظیفه ای دارید که باید آن را پیش ببرید تا بخش خصوصی در ادامه آن وارد کار شود اما به راستی،  دولت و شهرداری در هشت سال اخیر برای گردشگری چه کرد؟

کمکی که با سود ۱۲ درصد و امهال ۱۸ درصد و اخطارها همراه باشد، را نمی توان کمک و حمایت نامید

ضیایی مهر در پایان با بیان اینکه این روزها گردشگری خرید ما کجا است؟ چه قدر از سرمایه گذاران در عرصه گردشگری حمایت کرده اید؟ به راستی، آن چه که می‌خواستیم در این عرصه نشد! تسهیلات کجا است؟ این ها کمک نبود! به راستی کمکی که با سود ۱۲ درصد و امهال ۱۸ درصد و اخطارها همراه باشد، را نمی توان کمک و حمایت نامید.

نادیده گرفتن پتانسیل‌های اقتصاد گردشگری| چالش هایی از جنس کرونا و بی‌برنامگی در همدان

گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن در حالی این روزها را می گذراند که پتانسیل های این عرصه خاموش و ساکت و چرخ های اقتصاد گردشگری آن هم چنان بی حرکت مانده است.

این وضعیت درحالی است که بسیاری از استان های کشور برای گردشگری پاییزه، گردشگری زمستانه و گردشگری نوروز ۱۴۰۱ خود برنامه ریزی کرده اند تا هر چه سریعتر بتوانند شرایط گردشگری خود و صنایع وابسته به آن را به روزهای پیش از شیوع ویروس کرونا برگردانند.

استان همدان به لحاظ شرایط آب و هوایی و اقلیم خود دارای ظرفیت‌های گردشگری مناسبی به لحاظ گردشگری‌های طبیعی، کشاورزی، روستایی و تورهای مناسب طبیعت است و حال، در شرایط کرونایی و فصل پاییز می‌توان از این موقعیت استفاده و تورهای گردشگری را به سمت فضای باز و پاییز هزار رنگ سوق داد؛ بنابراین امید است تا برنامه ریزی ها در این مسیر صورت گیرد و به امید نوروز ۱۴۰۱ گردشگری را در استان مسکوت و خاموش نبینیم.

کد خبر: ۱۰۸٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha