۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
کرونا، خشکسالی و رشد قیمت کودشیمیایی باعث افزایش قیمت گندم شد
رشد قیمتها در بازار جهانی گندم؛

کرونا، خشکسالی و رشد قیمت کودشیمیایی باعث افزایش قیمت گندم شد

در ماه اوت امسال قیمت گندم در جهان رشد کرد. رشد قیمت این محصول که نقش مهمی در تامین غذای مردم جهان دارد زمینه را برای رشد فقر و گرسنگی در دنیا فراهم خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: از یک طرف خشکسالی و مساله گرمایش زمین و از طرف دیگر همه گیری کرونا و چالشهای اقتصادی ناشی از ان سبب شد تا قیمت اغلب محصولات کشاورزی و غذایی در دنیا رشد کند.

مساله ای که تهدیدی جدی برای سلامت مردم دنیا است و می تواند باعث افزایش نرخ فقر و گرسنگی در جهان شود. اما مساله دیگری هم بازار گندم را در دنیا تهدید می کند و ان افزایش قیمت کود شیمیایی در امریکا است. امریکا یکی از بزرگترین تولید کندگان گندم در دنیا است و تحولات این کشور می تواند بازار جهانی را تحت تاثیر قرار دهد.

 طبق گزارش منتشر شده  توسط بلومبرگ  از ابتدای ماه اوت تا کنون قیمت کود در بازار جهانی ۱۰ درصد رشد کرده است و همین مساله زمینه را برای رشد بیشتر قیمت دو محصول مهم کشاورزی یعنی گندم و ذرت فراهم کرد.به گزارش بلومبرگ در انتهای ماه اوت  قیمت گندم و ذرت در دنیا به بالاترین سطح طی نه سال اخیر رسیده است.

دلیل رشد قیمت انواع کودهای شیمیایی در بازار جهانی محدودیت عرضه و موانع تجاری در بازار ذکر شده است و پیش بینی می شود حداقل تا انتهای سال جاری همین وضعیت در بازار کود شیمیایی باقی بماند.

این رسانه امریکایی مدعی است در صورتیکه روند کنونی در بازار کود شیمیایی باقی بماند، می توان انتظار داشت تقاضا برای ان تنزل یابد و تکنولوژی های مدرن به کمک صنعت کشاورزی بیایند.

ز طرف دیگر تحت تاثیر بحران کرونا، کمبود نیروی کار ناشی از قرنطینه های سراسری و خشکسالی تولید سالانه گندم در امریکا در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۴۶ درصد تنزل یافت و دیگر کشورهای تولید کننده هم خبر از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید دادند.

اما رشد قیمتها در بازار کود و محصولات کشاورزی  سبب شده است تا گزارشهایی از افزایش قیمت ماکارونی و پاستا در دنیا مخابره شود. نشریه «گروسر» بریتانیا در این مورد نوشت: «رشد قیمت پاستا در امریکا، اروپا و بریتانیا طی هفته های اخیر چشمگیر بود. متوسط نرخ رشد قیمت پاستا در یک ماه اخیر برابر با ۷ درصد  اعلام شد که این رشد نسبت به ماه هفتم امسال اتفاق افتاده است و با توجه به شرایط حاکم بر بازار گندم و ذرت پیش بینی می شود قیمت پاستا و ماکارونی  تا انتهای امسال رشد بیش از ۲۰ درصدی را نیز تجربه کند.»

رشد قیمت محصولات کشاورزی علاوه بر تبعات اقتصادی می تواند مشکلات اجتماعی و سلامتی را نیز به همراه بیاورد که باعث نگرانی سازمان های بین المللی شده است. طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در ماه اوت سال جاری قیمت گندم افزایش یافت.

آمارها نشان می دهد در این ماه هر تن گندم در دنیا قیمتی برابر با ۲۷۶.۲ دلار داشت که نسبت به ماه قبل از ان رشد بالغ بر ۲۰ دلاری را تجربه کرد. در ماه ژوئن همین سال هر  تن گندم در دنیا با قیمت ۲۶۳.۵ دلار فروخته شده بود و در  ماه جولای با تجربه افت قیمت به مرز ۲۵۴.۷ دلار رسید.

بررسی وضعیت قیمت این محصول مهم که اصلی ترین غذای بشر در زمین است نشان می دهد  در سال ۲۰۱۸ هر تن از این محصول ارزشی برابر با ۲۰۳.۹ دلار داشت ولی در سال ۲۰۱۹ قیمت آن به ۲۱۱.۳ دلار رسید و در سال ۲۰۲۰ و در اوج بحران کرونا و چالشهای ناشی از بسته بودن مرزها و نگرانی کشورها در مورد تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم، ارزش هر تن از گندم در بازار جهانی به ۲۲۷.۷ دلار افزایش یافت.

کد خبر: ۱۰۸٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha