۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
زیان نجومی ۶۷هزار میلیارد تومانی معروفترین بانک دولتی ایران! | عامل زیان بانکها تورم و ثبات نرخ سود!
«بازار» گزارش می دهد

زیان نجومی ۶۷هزار میلیارد تومانی معروفترین بانک دولتی ایران! | عامل زیان بانکها تورم و ثبات نرخ سود!

شفاف سازی عملکرد بانک ها در سامانه کدال نشان می دهد که بانک ملی به عنوان معروفترین بانک دولتی و مردمی زیان انباشته نجومی دارد و معلوم نیست چرا این بانک به چنین روزی دچار شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اخیرا خاندوزی وزیر اقتصاد و داریی بانک های دولتی را مکلف به انتشار صورتهای مالی کرد و تاکید کرد؛ تمام فعالیت بانکها باید دقیقا حسابرسی شده باشد و در معرض دید عموم قرار گیرد.

بانک ملی ایران نیز با انتشار صورت های مالی خود در سامانه کدال نشان داد که هیچ اغماضی در انتشار صورتهای مالی خود ندارد و آنچنان که همیشه صورت های مالی خود را به درستی منتشر می کند این بار نیز اقدام به انتشار عملکرد خود کرد تا همچنان در مسیر شفاف سازی حرکت کند.  اما با انتشار صورت های مالی بانک ملی ایران، مشخص شد که این بانک نامدار زیان انباشته قابل توجهی دارد.

براساس صورت مالی این بانک در سال ۹۹، زیان انباشته بانک ملی ایران به رقم ۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده درحالی که زیان انباشته این بانک در سال ۱۳۹۸ بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

بانک ملی علاوه برزیان انباشته سنگین، متاسفانه طی یکسال گذشته با کسب ۴۰.۴ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی و پرداخت ۴۱.۳ هزار میلیارد تومان سود سپرده گذاری، تراز عملیاتی منفی ۹۸۳.۹ میلیارد تومانی رابه ثبت رسانده است

اضافه شدن ۶ هزار میلیاردتومان به زیان بانک ملی!
در چنین شرایطی معلوم می شود که بانک ملی طی یکسال به جای جبران زیان انباشه،  ۶ هزار میلیارد نسبت به سال ماقبل آن زیان انباشته را تلبار کرده است.

البته این بانک علاوه برزیان انباشته سنگین، متاسفانه طی یکسال گذشته با کسب ۴۰.۴ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی و پرداخت ۴۱.۳ هزار میلیارد تومان سود سپرده گذاری، تراز عملیاتی منفی ۹۸۳.۹ میلیارد تومانی با به ثبت رسانده است.

همچنین بررسی جزییات صورت مالی بانک ملی نشان می‌دهد از کل مانده تسهیلات غیرجاری ۱۶ هزار میلیارد تومانی بانک ملی، بیش از ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان آن مشکوک‌الوصول است.

گفتنی است؛ بانک ملی هر چند نسبت به سایر بانک های دولتی جایگاه خاصی را در پرداخت وام و تسهیلات خرد به نیازمندان و نیز اریه تسهیلات کلان به مراکز تولید و بنگاههای اقتصادی دارد و در بین مردم همچنان محبوب است اما با توجه به زیان انباشته و برخورداری از بخش قابل توجه مطالبات مشکوک‌الوصول، ضروری است که برنامه ریزیها و تصمیم گیرهای کارشناسه برای تحول بخشی این بانک طوری باشد که بانک ملی همچنان جایگاه شایسته خود را در بین سیستم بانکی حفظ کند بانکی که برای همه معروف و مشهور است اما این روزها عملکرد آن در بخش زیان انباشته که معلوم نیست چگونه اتفاق افتاده است مبهم به نظر می رسد.

زیان انباشته ناشی از ضعف مدیریت اقتصادی و روند رو به رشد نرخ تورم در کشور است، بنابراین ۲ عامل ثبات نرخ سود بانکی و اقتصاد دستوری باعث شده است تا اختلاف قیمتی بین نرخ سود بانکی و تورم ایجاد و برای بدهکاران بانکی شرایط طوری شود که از پرداخت اقساط حذر کنند

بانکی که در پرداخت وام و تسهیلات به نسبت سایر بانک ها پیشرو است
البته میدری، معاون وزیررفاه اخیرا در گفتگو با خبرگزاری بازار عنوان کرد که بانک ملی درپرداخت وام یک میلیونی کرونا به حدود یک سوم یارانه بگیران و تسهیلات دهی به تولید، نشان داده است که رسالت خود را درعرصه بانکداری ایفا کرده و حامی مردم در شرایط سخت است. همچنین این بانک پرچمدار پرداخت وام ازدواج و سایر وام های خرد به نیازمندان است.

علی حیدری، کارشناس مالی در گفتگو با «خبرگزای بازار» درباره علت انباشته شدن زیان بانک ها گفت: بخش عمده ایجاد زیان انباشته در سیستم بانکی به دلیل تلنبار معوقات است که متاسفانه بازگشتی ندارند چرا که در شرایط کنونی اقتصاد کشور، وام و تسهیلات بگیران به جای ایفای تعهدات خود در پرداخت اقساط بانکی تخلف کرده و چون اختلاف نرخ تورم از نرخ سود بانکی فاحش است، بنابراین آنها ترجیح می دهند که پولها را به بانک برنگردانند که البته با چنین افرادی باید برخورد جدی شود.

وی با بیان اینکه زمانی که معوقات بانکی زیاد می شود و سال به سال به رقم آن  افزوده تر می شود بانک ها با مشکل مواجه می شوند، گفت: این مشکلات ناشی از ضعف مدیریت اقتصادی و روند رو به رشد نرخ تورم در کشور است، بنابراین ۲ عامل ثبات نرخ سود بانکی و اقتصاد دستوری باعث شده است تا اختلاف قیمتی بین نرخ سود بانکی و تورم ایجاد و برای بدهکاران بانکی شرایط طوری شود که از پرداخت اقساط حذر کنند.

کد خبر: ۱۰۸٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha