۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
صورت مالی وکار؛ سود سرشاری از محل دریافت سپرده و پرداخت وام
بازار بررسی می‌کند؛

صورت مالی وکار؛ سود سرشاری از محل دریافت سپرده و پرداخت وام

صورت مالی ۱۲ ماهه بانک کارآفرین نشان می‌دهد که سپرده گذاری در این بانک در طول یکسال بیش از ۲ برابر شده است که حدود ۵ هزار میلیارد آن را حقوقی‌ها در این بانک گذاشتند.

بازار؛ گروه بورس: بر اساس گزارش صورت مالی ۱۲ ماه تلفیقی بانک کارآفرین، این بانک توانسته در سال گذشته ۳هزار ۶۰۰ میلیارد تومان تومان درآمد عملیاتی داشته باشد که این عدد نسبت به سال ۹۸ حدود ۵۵ درصد رشد کرده که از این میزان ۲هزار ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های این درآمد است.

درآمد این بانک حاصل تسهیلات اعطایی، سپرده گذاری و اوراق بدهی است و هزینه‌های درآمد این بانک‌ها تنها مربوط به پرداخت سود سپرده‌ها می‌باشد.

سودی که بانک کار آفرین به سپرده‌گذاران به صورت علی الحساب پرداخت کرده در سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که بیشترین آن یعنی ۱هزار ۶۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به سپرده‌های یکساله می‌باشد

خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان در ۱۲ ماهه سال گذشته بوده که ۸۹ درصد نسبت به سال گذشته هم رشد داشته است.  این بانک از محل فروش کالا و ارائه خدمات هم ۷هزار ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده که از این میزان ۷هزار ۶۰۰ میلیارد تومان آن بهای تمام شده خدمات و فروش کالا بوده است.

سود سرشار بانک کارآفرین
بانک کارآفرین توانسته در سال گذشته ۱هزار ۴۰۰ میلیارد تومان خالص سود داشته باشد که نسبت به ۱۲ ماهه سال ۹۸ حدود ۳۰۰ درصد رشد داشته  است. نسبت سود خالص این بانک به درآمد عملیاتی آن ۳۹ درصد است یعنی به ازای هر ریال درآمد عملیاتی که این بانک داشته ۳۹ درصد آن سود خالص بوده است.

این بانک در حال حاضر ۱۰۸ شعبه فعال در کل کشور دارد که با توجه به اهمیت بانکداری الکترونیکی از تعداد این شعب کاسته نشده، و تعداد کارمندان این بانک در طی یکسال از ۱هزار ۵۹۱ نفر به ۱هزار ۶۸۹ نفر رسیده است.

این بانک در سال ۹۹ حدود ۲۸۰ میلیارد تومان مطالبه از شرکت‌های وابسته و فرعی داشته که برای سال ۹۹ این مطالبات برای بانک کارآفرین تنها ۹۰ میلیارد تومان بوده، که این یعنی میزان مطالبات بانک از این شرکت‌ها افزایش پیدا کرده که پیشبینی شده حدود ۴ میلیارد تومان آن مطالبات مشکوک الوصل شود.

پول نقد ۳ هزار میلیارد تومانی بانک کارآفرین از دریافت تسهیلات
سودی که این بانک از بابت پرداخت تسهیلات و همچنین سود حاصل از وجه التزام (جریمه بانکی) تسهیلات (به صورت نقد: پول نقدی که این بانک در سال گذشته دریافت کرده است)  در طول ۱۲ ماهه سال گذشته داشته است ۳ هزار ۴۰۰ میلیارد تومان بوده، این در حالی است که سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های تنها ۲۶۰ میلیارد تومان در سال گذشته بوده است.  در صورت مالی جریان نقدی، این بانک در دوره اشاره شده حدود ۲هزار ۷۰۰ میلیارد تومان وجه نقد پرداختی برای سود سپرده‌ها داشته است.

میزان سپرده‌های مشتریان حقیقی این بانک در سال ۹۸، برابر با ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که این عدد برای سال ۹۹ به ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در بخش سپرده‌های مشتریان حقوقی میزان سپرده در سال ۹۹ به ۵هزار ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده این در حالی است که این عدد برای سال ۹۸ تنها ۱هزار ۸۰۰ میلیارد تومان بوده، این یعنی بخش قابل توجهی از نقدینگی افراد جامعه در سال گذشته به سمت بانک‌ها رفته است.

این بانک در سال گذشته نتوانسته از بخش اوراق بدهی مثل اوراق مشارکت  صکوک که بخشی از کارایی بانک‌ها جهت تامین مالی بنگاه‌ها است درآمدی داشته باشد.

سودی که بانک کار آفرین به سپرده‌گذاران به صورت علی الحساب پرداخت کرده در سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که بیشترین آن یعنی ۱هزار ۶۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به سپرده‌های یکساله بوده است.

در بخش هزینه‌های اداری این بانک در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه تبیلغات و بازاریابی کرده در حایل که این عدد برای سال ۹۸ برابر با ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

در بخش دارایی‌های بانک کارآفرین که به صورت تلفیقی بیان می‌شود، که در سال گذشته تجدید ارزیابی شد،   ما با رشد ۱۴۰ درصدی دارایی‌های این شرکت مواجه هستیم که این درصد رشد جمع دارایی‌های شرکت را از ۲۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رساند.

این بانک با نماد "وکار" در تابلوی فرعی بازار اول بورس، با میانگین حجم ماهانه ۶۹ میلیون واحد، سهام شناور ۲۴ درصد، نسبت پی به ای ۸.۲۶ (پی به ای گرو: ۶.۵۱) در تابلوی بورس در حال معامله است.

بانک کارآفرین نسبت به بسیاری از بانک‌هی خصوصی وضعیت مناسبتری دارد و با توجه به گزارش سال گذشته، این بانک توانسته سودسازی مناسب کند و همچنین بخش قابل توجهی به سپرده‌گذاری‌ها در این بانک بیفزاید.

کد خبر: ۱۰۸٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha