۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹
تسهیل مسیر تجارت کشور با انعقاد پیمان‌های پولی چندجانبه
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

تسهیل مسیر تجارت کشور با انعقاد پیمان‌های پولی چندجانبه

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعتقاد دارد انعقاد پیمان های پولی دو یا چندجانبه با کشورهای منطقه می تواند تحریم ها را خنثی و سبب رشد و توسعه اقتصادی کشور شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، شهباز حسن پوربیگلری، در خصوص اهمیت بکارگیری ارزهای دوجانبه در همکاری های تجاری با کشورهای آسیایی و همسایه، گفت: در حال حاضر به واسطه تحریم‌های بانکی، صادرات و واردات با هزینه های بالا انجام شده و در برخی موارد با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم؛ به عبارت دیگر محدودیت‌های بانکی مانع صادرات و واردات در کشور است.

نماینده مردم بردسیر و سیرجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این شرایط استفاده از پول‌های ملی و یا انعقاد پیمان های دو یا چند جانبه بین ایران و سایر کشورها می‌تواند مسیر تجارت اعم از واردات و صادرات را تسهیل کند و فرآیند این مهم با هزینه های بسیار کم انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از  کشورهای دنیا که درگیر تحریم بانکی نیستند، اقدام به انعقاد پیمان های دو یا چند جانبه کردند؛ به عنوان مثال کشور چین با کشورهای متعددی اقدام به انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه کرده است و همین ترتیب کشورهای روسیه و ترکیه هم از این امکان استفاده کرده و بخشی از تجارت خود را در این چارچوب انجام می دهند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: متاسفانه ایران علی‌رغم تحریم‌های بانکی تاکنون نتوانسته از این امکان به صورت عملی استفاده کند لذا به نظر می‌رسد این امر باید در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد تا با استفاده از این امکان، وضعیت تجارت کشور بهبود یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انعقاد پیمان های پولی دو یا چند جانبه با شرکای تجاری کشورهای منطقه باعث کاهش هزینه صادرکنندگان و واردکنندگان کشور خواهد شد که رشد و توسعه اقتصادی کشور را رقم می زند.

کد خبر: ۱۰۸٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha