۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
قلب تجاری قزوین از حرکت ایستاد/ کرونا بازار قزوین را تعطیل کرد

قلب تجاری قزوین از حرکت ایستاد/ کرونا بازار قزوین را تعطیل کرد

قزوین- شاید بتوان تعطیلی بازار سنتی قزوین را مهم ترین شوک کرونا به استان دانست، ضربه ای که در پی تعطیلی مراکز تجاری، اقامتی و تفریحی اینبار به کالاهای اساسی مورد نیاز مردم زده شد.

مریم کشاورز مسعودیان؛ خبرگزاری بازار- تاثیر کرونا بر بازارهای اقتصادی و شرایط کسب و کار مدتهاست که در محافل مختلف عملی و اقتصادی مورد بحث است اما شاید کمتر این مباحث در زندگی روزمره مردم عادی در جامعه تاثیرگذار  بود، اما ساماندهی وانت بارها و جلوگیری از فعالیت این قشر در گام نخست و سپس تطعیلی مجتمع های تجاری توانست تاثیر خود را در زندگی عامه مردم داشته باشد.

با همه این اتفاقات اما هنوز بازار سنتی مردم به عنوان قلب تجاری شهر و محلی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه در حال تکاپو و فعالیت بود و شاید همین تکاپو و تجمع مردم موجب شد تا به این مکان به چشم یک تهدید برای سلامت عمومی و جامعه نگاه شود.

به هر حال تعطیلی بازار سنتی قزوین آخرین ضربه کاری کرونا به قلب تجاری قزوین بود که توانست بخش های از زندگی روزمره در جامعه را مورد هدف خود قرار دهد.

بازار سنتی قزوین تعطیل شد

شاید طی چندین سال اخیر این تنها تعطیل کامل بازار سنتی قزوین است، بازاری که در دوره های مختلف روزهای تلخ و شیرین زیادی را به خود دیده است اما همچنان پرتوان ایستادگی کرده، از امروز برای سلامت مردم و جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شد.

سعید نبیل رئیس سازمان صمت استان قزوین در بازدید از راسته میوه فروش های این بازار به خبرنگار بازار قزوین گفت: میوه فروش ها، قصابی ها و صنوف فعال در داخل بازار قزوین تا پایان دیروز فرصت داشتند که مغازه های خود را تخلیه و بازار را تعطیل کنند.

وی بیان کرد: در این مدت برای این که مردم برای تامین نیازهای خود با مشکل مواجه نشوند تلاش شده است تا میوه فروشی ها، قصابی ها، لبنیاتی ها و تمامی فروشندگان مواد غذایی در داخل شهر با افزایش ساعت کاری خود پاسخگوی نیاز مردم باشند اما به دلیل نوع و ماهیت تجمعی بازار تصمیم ستاد پیشگیری و مبارزه با شیوع بیماری کرونا در قزوین تصمیم به تطعیلی بازار گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین افزود: در این مدت ۱۱ صنف از صنوف استان به صورت خودجوش در اقدامی اعلام به تطعیلی مراکز فروش خود کردند که این همکاری در نوع خود ستودنی و قابل تقدیر است اما به دلیل مقاومت برخی از فروشندگان مواد غذایی قصابی ها و میوه و تره بار در داخل قزوین مجبور به تطعیلی این راسته در بازار شدیم.
 

همراهی جمعی تنها راه نجات از این بحران است

نبیل به خبرنگار بازار گفت: اگرچه ما نیز معتقدیم این تعطیلی میتواند برای فعالین این واحدها مشکلاتی با خود به همراه داشته باشد اما باید بپذیریم برای نجات از این بحران راهی جز همکاری و تعامل نداریم.

وی بیان کرد: اگر بازار با همین شیوه فعالیت و تجمع خود به کار خود ادامه دهد قطعا زمینه انتقال بیشتری این بیماری را فراهم میکند و از این رو امیدواریم با همراهی اصناف این راسته بتوانیم بازار سنتی قزوین را تعطیل کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین از بازار سنتی قزوین بازدید و با کسبه این بازار به گفت وگو نشست وی در این باره عنوان کرد: قطعا امروز بحران در حوزه مقابله با این بیماری تا اندازه ای جدی است که این تصمیم گرفته شده است و در تلاشیم تا سلامت عمومی جامعه را در صدر مهم ترین نیازها قرار دهیم.

با متخلفین برخورد می شود/ هیچ چیز ارزشمند تر از سلامتی مردم نیست

علی نوروز زاده قاضی شعبه ۵ تعزیرات حکومتی استان قزوین نیز در این بازدید به همراه رئیس سازمان صمت استان قزوین حضور داشت، وی به خبرنگار بازار گفت: قطعا هیچ چیزی ارزشمند تر از سلامتی مردم نیست و قطعا هر اقدامی که صورت میگرید در راستای تامین سلامتی مردم است.

وی افزود: رکود در کسب و کار و ایجاد مشکلات اقتصادی برای کسبه از مواردی نیست که خواست ما باشد اما برای رسیدن به سلامتی مردم و قطع زنجیره انتقال این اقدامات از نیازهای ضروری است.

نوروز زاده عنوان کرد:از فردا تمامی فعالیت ها در حوزه قصابی، میوه فروشی و مواد غذایی در داخل بازار قزوین ممنوع است و در صورت مشاهده بر اساس قانون با متخلفین برخورد می شود.

این قاضی تعزیرات حکومتی استان قزوین گفت: البته فعالیت این اصناف در خارج از محدوده بازار بلامانع است و در صورتی که مطابق قوانین و مقررات کار کنند میتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

مردم از هجوم به فروشگاه ها خودداری کنند

منوچهر حبیبی معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین نیز در خصوص تعطیلی بازار به مردم اطمینان خاطر داد که برای تامین کالاهای ضروری با مشکل مواجه نمی شوند، وی افزود: تعطیلی بازار و مجتمع های تجاری به منظور جلوگیری از تجمع مردم و قطع زنجیره انتقال بیماری صورت گرفته است و در این شرایط از مردم میخواهیم از هجوم به فروشگاه ها خودداری کنند.

وی بیان کرد: این که مردم نگران تامین کالاهای ضروری خود باشند طبیعی است اما جای نگرانی وجود ندارد و تمامی کالاها و مواد غذایی مورد نیاز مردم قزوین تا بیش از ۳ ماه آینده تهیه و ذخیره سازی شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاناری قزوین افزود: با تصمیم ستاد پیشگیری کرونا در قزوین بازار سنتی و تمامی مجتمع های تجاری قزوین تا پایان روز ۱۵ فروردین تعطیل خواهند بود و برای پس از این مدت با بررسی وضعیت تصمیم گیری می شود.

کد خبر: ۱۰٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha