۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
عضویت ایران در پیمان شانگهای، کارت های قدرتمندتری در حوزه اقتصادی در اختیار ایران قرار می‌دهد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

عضویت ایران در پیمان شانگهای، کارت های قدرتمندتری در حوزه اقتصادی در اختیار ایران قرار می‌دهد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عضویت ایران در پیمان همکاری‌های شانگهای، کارت های قدرتمندتری برای بازی در حوزه اقتصادی در اختیار ایران قرار خواهد داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، احمد امیرآبادی فراهانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به اهمیت حضور و عضویت دائم ایران در نشست سـازمان همکاری شـانگ‌های گفت: این سازمان در سال ۲۰۰۱ برای همکاری های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، توسـط رهبران چین، روسـیه، قزاقسـتان، قرقیزستان، تاجیکسـتان و ازبکستان با هدف برقـرار کـردن موازنـه در برابـر نفـوذ آمریـکا و ناتـو در منطقـه، پایـه گـذاری شـد و در ادامه در سـال ۲۰۱۵ با عضویت هند و پاکسـتان نیز موافقـت شـد.

وی ادامه داد: علاوه بـر اعضـای اصلـی، مغولسـتان، ایـران، افغانسـتان و بلاروس به عنـوان عضو ناظـر در این سـازمان حضور دارنـد.

امیرآبادی فراهانی در خصوص اهمیت عضویت ایران در سازمان شانگهای از نظر همکاری‌های امنیتی اظهار کرد: با وجود تلاش های برخی از اعضـا بـرای ارتقـای مناسـبات اقتصـادی میـان اعضـا اما سـازمان شـانگهای یـک نهاد امنیتی- سیاسـی اسـت و بیشـتر بـه عنوان تسـهیل کننـده سـایر پیمـان هـای اقتصـادی ماننـد اوراسـیا، آسـه آن، کشـورهای همسـود، اکـو و ... عمـل می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: عضویت ایران در پیمان همکاری‌های شانگهای، کارت های قدرتمندتری برای بازی در حوزه اقتصادی در اختیار ایران قرار خواهد داد تا نقش موثرتری در پیمـان هـای اقتصـادی آسـیایی، اقیانوسـیه و پاسـفیک ایفا کنـد. در واقع عضویت ایـران در پیمان شـانگهای ایجاد یک نقش امنیتـی جدیـد بـرای ایـران در عرصـه بیـن المللـی اسـت که در پی آن کشورمان بسـیاری از اسـتانداردهای سـابق خـود را اصلاح کرده و بـا تغییـر فاکتورهـای سیاسـت بیـن المللی خـود به دنبال بـازی در زمین هـای تحریم ناپذیرتر خواهد بود.

وی افزود: به عنوان مثـال ایفای نقش اصلـی ایـران در کریدورهـای راه ابریشـم و اتصـال بـه چیـن مواردی هسـتند کـه به هیچ وجه تحریم پذیر نیسـتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با اشاره به همکار ی های اقتصادی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: سـازمان همـکاری شـانگهای موجـب یکپارچگـی تصمیـم گیـری های اقتصـادی کشورهای عضو و تاثیرگذاری بیشـتر آنها در عرصـه اقتصـاد جهانـی شـده اسـت. سـازمان همکاری شـانگهای با توجه به حضـور دو عضو دائم شـورای امنیت سـازمان ملل، نیمـی از جمعیـت جهـان، حضـور سـه کشـور گروه بریکس، حجم اقتصـادی ۲۳ هزار میلیـارد دلاری و تجارت داخلی بیـش از ۳۰۰ میلیـارد دلاری، از ظرفیـت مالی بـرای مبـادلات اقتصـادی ایران با این سـازمان برخوردار اسـت.

امیرآبادی فراهانی ضمن تاکید بر استفاده اعضای این سازمان از افزایش سطح بازرگانی، همکاری‌های بانکی و باشگاه مشترک انرژی به فرصت‌های اقتصادی ایران از حضور در سازمان همکاری‌های شانگهای اشاره کرد و تصریح کرد: براسـاس آمـار گمـرک ایـران، تجـارت غیـر نفتـی ما با کشـورهای عضـو سـازمان در سـال ۱۳۹۹ از ۲۳ میلیـارد دلار عبور کرد که در صـورت رفـع تحریـم هـا و احیـای بازارهـای صادراتـی نفـت، حجم تجـارت نفتی و غیر نفتی می‌تواند به سـرعت به بیـش از ۸۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: تحکیم جایگاه ایران در پروژه یک کمربند- یک جاده، بازتعریف جایگاه هند در کریدور شمال- جنوب، تقویت سازمان اکو، کاهش فشار تحریمی آمریکا، حضـور در زنجیـره ارزش افـزوده کشـورهای عضـو بـا اسـتفاده از پتانسـیل انـرژی، نیـروی انسـانی، بـازار مصـرف، فرصـت هـای صادراتـی بـه غـرب و جنـوب آسـیا و اروپـا، زمینه سازی برای جذب سرمایه خارجی، استفاده از زیرساخت های حمل و نقل منطقه برای افزایش قدرت رقابت در صادرات کالا و استفاده از امکان کشت فرامنطقه ای برای تامین نیاز محصولات کشاورزی ایران به خصوص در تاجیکستان و قزاقستان برخـی از فرصـت هـای این سـازمان برای ایران است.

کد خبر: ۱۰۸٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha