۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
مشارکت ایران در «کمربند-جاده» با عضویت دائم در شانگهای جدی تر می شود| لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار؛

مشارکت ایران در «کمربند-جاده» با عضویت دائم در شانگهای جدی تر می شود| لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی

«نادر انتصار» معتقد است که عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای می تواند مشارکت ایران در طرح «یک کمربند یک جاده» را جدی تر کند.

بازار؛ گروه بین الملل: جمهوری اسلامی ایران تا کنون به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای حضور داشت و از روز گذشته در طی بیست ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به عضویت کامل این سازمان درآمد.

ابراهیم رییسی روز گذشته در جریان سخنرانی در این سازمان ضمن تشکر از اعضای سازمان همکاری شانگهای برای عضویت دائمی ایران در این سازمان تصریح کرد: امیدوارم سازمان شانگهای در ادامه مسیر بالنده خود را که موفق شده در مدت کوتاه جایگاه منطقه ای و بین المللی ممتازی را کسب کند، تداوم بخشد.

سازمان همکاری شانگهای نمادی از زنجیره همگرایی منطقه‌ای در آسیا به شمار می‌رود که بدون عضویت دائم ایران، با موقعیت ژئو استراتژیک و ژئو اکونومیک منحصر به فردی که در آسیا دارد حلقه‌های آن کامل نمی شد.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید.

*جمهوری اسلامی ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآمد. اهمیت عضویت دائم ایران در این سازمان چیست؟
پذیرفته شدن ایران به عنوان نهمین عضو دائم سازمان همکاری شانگهای پتانسیل زیادی از نظر سیاسی، استراتژیکی، اقتصادی و تکنولوژی برای ایران در دراز مدت خواهد داشت و در شرایط مناسب کمک به توسعه چند ملت گرایی و چرخش سیاست خارجی ایران به آسیا و شرق خواهد کرد. البته رسیدن به این اهداف احتیاج به یک سیاست خارجی فعال، واقع گرانه و هوشمند خواهند داشت.

*عضویت در این سازمان چه منافع اقتصادی می تواند برای ایران به همراه داشته باشد؟
کشورهای عضو این سازمان نصف جمعیت دنیا را در بر میگیرند و تقریبا یک چهارم درآمد ناخالص داخلی جهان را دارند. البته عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای بدون داشتن یک سیاست اقتصادی خارجی فعال به طور اتوماتیک منافع اقتصادی مورد انتظار را برای ایران نخواهد داشت. ایران همچنین باید فعالیت اقتصادی خود در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را گسترش دهد تا بتواند از عضویت در سازمان همکاری شانگهای بهره کامل ببرد.

*«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از آغاز روند عضویت کامل ایران در این سازمان حمایت کرد و گفت: ما همیشه از مشارکت تمام عیار ایران در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای به دلیل این که ایران نقش مهمی در منطقه اورآسیا ایفا کرده و مدت زمان طولانی با این سازمان همکاری مثبتی دارد، حمایت می‌کنیم. پیوستن ایران بدون شک به افزایش بیشتر اقتدار بین المللی سازمان کمک خواهد کرد. عضویت ایران چه مزایایی برای روسیه خواهد داشت؟
عضویت ایران در این سازمان فرصت بیشتری به روسیه خواهد داد که که همکاری خود را با ایران در مورد مسائلی مانند مقابله با تروریسم سیاسی و اقتصادی، افراط گرایی سلفی  و حفاظت محیط زیست در منطقه افزایش دهد.

*نگاه چین به عضویت ایران چیست و چه منافعی از رهگذر عضویت ایران در این سازمان می برد؟
علاوه بر گسترش روابط اقتصادی خود با ایران، چین نیز مانند روسیه مایل به همکاری مداوم با ایران در مسائلی مانند مقابله با تروریسم سیاسی و اقتصادی و افراط گرایی جنبشهای سلفی و تجزیه طلب که منافع ملی این کشورها را  تهدید می کنند می باشد. ضمنا ایران، چین و روسیه منافع مشترکی در جلوگیری از بی‌ثباتی، بی‌سامانی و هرج و مرج در افغانستان و آسیای مرکزی دارند و لذا می توانند در چهار چوب سازمان همکاری شانگهای برنامه های دراز مدتی در این مورد تدوین و پیاده کنند.

*آیا عضویت دائم ایران در این سازمان می تواند مشارکت ایران را در پروژه «یک کمربند-یک جاده» جدی تر کند؟

بله، بخصوص اگر چین و ایران برنامه همکاری ۲۵ ساله خود را از حرف به عمل تبدیل کنند.

کد خبر: ۱۰۸٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha