۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
موانع فرهنگی تجارت الکترونیک در ایران

موانع فرهنگی تجارت الکترونیک در ایران

برای ترغیب مصرف‌کنندگان ایرانی به خرید اینترنتی و کشاندن آن‌ها به صحنه‌ی بازارهای مجازی، یکی از بلندترین موانع فرهنگی، عادت به معامله‌ رو در رو خواهد بود.

به گزارش بازار، ورود هر پدیدار تازه‌ای به جامعه، بسته به میزان تطابقی که با بستر فرهنگی آن جامعه خواهد داشت، با موانع و مشکلاتی مواجه خواهد شد. اکنون تجارت الکترونیک یا فین تک به عنوان یک پدیدار نوظهور در سال‌های اخیر به کمک اینترنت با سرعتی چشمگیر در کشور ما مستقر شده است. اگرچه این نوع تجارت نوین بخش عمده‌ای از جامعه را متاثر کرده و در مدت‌زمان اندکی توانسته اقشار گوناگون را به خود جذب کند، اما در عین‌حال گسترش و رونق آن با مشکلات و موانعی نیز روبه‌رو بوده است. یکی از برجسته‌ترین مشکلاتی که تجارت الکترونیک در ایران با آن مواجه شده است، مشکلاتی است که باید در حوزه‌ی فرهنگ به جستجوی آن‌ها پرداخت.

عدم تطابق فرهنگ و مشکلات ناشی از آن

به طور کلی اغلب پدیدارهای نوظهورِ وابسته به تکنولوژی، از کشورهای خارجی وارد ایران می‌شود. همین نکته به تنهایی بازگو کننده‌ی احتمال بروز مشکلات فرهنگی از جمله عدم تطابق فرهنگ جامعه با پدیدار وارداتی تازه خواهد بود.

با این وصف پر واضح است که فرآیند جدا کردن جامعه‌ی ایرانی از عادت‌های معاملاتی رو در رو و سنتی، و سوق دادن آن به سمت بازاری مجازی، موانع فرهنگی بسیاری را پیش رو خواهد داشت. این مشکلات که بیش‌تر در زمینه‌ی عادت‌های فرهنگی جامعه‌ی ایرانی تعریف می‌شوند شامل سرفصل‌های معینی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

معامله‌ی رخ به رخ؛ معضل شماره‌ی یک

برای ترغیب مصرف‌کنندگان ایرانی به خرید اینترنتی و کشاندن آن‌ها به صحنه‌ی بازارهای مجازی، یکی از بلندترین موانع فرهنگی، عادت به معامله‌ی رو در رو خواهد بود. جامعه‌ای که در پیشینه‌ و سنت خود  فرهنگ معاملات کالا به کالا را دارد و در عین‌حال به دلایل گوناگون سیاسی و اجتماعی، همواره دچار فقدان اعتماد بوده است، به سختی تن به معامله‌ی مجازی خواهد داد.

نگرانی‌هایی از قبیل نرسیدن کالا، معیوب بودن کالا، فریبنده بودن تصویر مجازی کالا و کلاهبرداری‌های اینترنتی یا همان عملیات فیشینیگ که عموما در مرحله نهایی خرید اینترنتی یعنی مرحله‌ی پرداخت صورت می‌گیرد، همواره در ذهن مشتریان بلقوه‌ی ایرانی نهادینه بوده است. بنابراین برطرف کردن این نگرانی‌ها نیاز به گذر زمان و استفاده از ترفندها و ابزارهای ویژه‌ای دارد.

به عبارت دیگر، یک توافق اینترنتی از پشت مانیتور، در نگاه اول، هرگز شهروند ایرانی را مجاب نخواهد کرد. علاوه‌بر این، مصرف‌کننده‌ی ایرانی همواره دو نگرانی عمده نیز در این‌باره خواهد داشت؛ ابتدا نگرانی از بابت تعمیرات و خدمات پس از فروش محصولی که خواهد خرید و سپس نگرانی بزرگ‌تری از بابت امنیت پرداخت نهایی.

با این وصف صاحبان برندهای تجاری بزرگ و کسب‌وکارهای کوچک، برای دستیابی به موفقیت در بازارهای مجازی ایران، باید از ابزارهایی بهره ببرند که حفره‌های فرهنگی موجود در تجارت الکترونیک را برای یک شهروند ایرانی پوشش بدهد. مثلا استفاده از امکانات سرویس‌های درگاه پرداخت، می‌تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد. اکنون در ایران شرکت‌های معتبری این نوع سرویس‌های نوین پرداخت را ارائه می‌کنند. به عنوان نمونه شرکت رایان پی با ارائه‌ی درگاه پرداخت الکترونیکی، فرآیند ساخت و ایجاد درگاه را برای سایت‌های فروشگاهی، به ویژه سایت‌هایی که از سرویس مدیریت محتوای وردپرس بهره می‌برند، بسیار آسان نموده است. تا آن‌جا که این وب‌سایت‌ها می‌توانند تنها با وارد کردن کد API به شبکه‌ی الکترونیک کشور متصل شوند.

با این وصف پر واضح است که حل قسمت عمده‌ای از مشکلات فرهنگی ناشی از ورود به عرصه‌ی تجارت الکترونیک، نیازمند تامین زیرساخت‌های آموزشی و نرم‌افزاری خواهد بود. چنانچه این زیرساخت‌ها تا حد نصاب استانداردی رشد نمایند، بسیاری از مشکلات یاد شده  به صورت خودکار از میان برداشته خواهند شد.

عناصر مختلف فرهنگی، موانع تازه می‌سازند

اگر فرهنگ را به اجزای تشکیل دهنده‌اش تجزیه کنیم، خواهیم دید که بسیاری از عناصر فرهنگی، در مواجهه‌ی جامعه با تجارت الکترونیک، به عنوان یک پدیدار نوظهور، چگونه در قالب یک مانع اساسی در مقابل پیشرفت این نوع تجارت، جلوه خواهند کرد.

برای نمونه یکی از عناصر برجسته‌ی سازنده‌ی فرهنگ، زبان است. اگر تجارت در سطح بین‌الملل مطرح باشد، عنصر زبان نقش پررنگ خود را بیش‌تر به رخ خواهد کشید. اما در عین‌حال  حتی یک شهروند ساده نیز هنگام خرید اینترنتی از یک برند خارجی، ممکن است مثلا برای بررسی کاتالوگ محصولات با معضل عدم تطابق زبان مواجه بشود.

همچنین در فرآیند آموزش استفاده از شبکه‌های مجازی و بازارهای اینترنتی نیز، نیاز کاربران به زبان‌های مبداء بار دیگر جلوه‌گر خواهد شد.

یک عنصر دیگر، گوناگونی فرهنگ‌ اخلاقی در جغرافیاهای مختلف است. به طور مثال ممکن است عملی که در جامعه‌ی غربی امری عادی به شمار می‌رود، در جامعه‌ی ایرانی یک عمل غیراخلاقی محسوب شود. این تضادها می‌تواند در اخلاق کاری و حرفه‌ای نیز بروز پیدا کند و روند معاملات را در بستر بازارهای مجازی دچار خلل نماید. برای نمونه‌ای دیگر، دیدگاه‌های متفاوت به کار تیمی در فرهنگ‌های گوناگون به عنوان عاملی فرهنگی، می‌تواند مخل برنامه‌ریزی‌های صاحبان اصلی تجارت الکترونیک باشد.

بسیاری از برندهای خارجی معتقدند برای شروع موفق یک تجارت الکترونیک نیازی نیست که در یک منطقه تمامی افراد، دارای ابزارهای لازم مانند کامپیوتر و گوشی هوشمند باشند. در واقع از نظر آن‌ها همین‌که ۱۰ الی ۱۵ درصد افراد دارای این امکانات باشند، کفایت می‌کند. اما آیا این فرمول در جامعه‌ی ایران که عموما با کار تیمی غریبه است نیز جواب خواهد داد؟ به احتمال زیاد خیر.

بنابراین همواره برای برطرف نمودن تضادها و موانع فرهنگی موجود بر سر راه تجارت الکترونیک، نیازمند به ابزارهای متناسب با شرایط خواهیم بود. برای مثال اگر التزام به استفاده از وجه نقد در جامعه‌ی ایرانی همچنان در میان اقشار مختلف برقرار است، این می‌تواند ناشی از عدم شناخت صحیح شیوه‌های نوین پرداخت باشد. صاحبان کسب و کارهای مختلف می‌توانند با معرفی وجوه مثبت تجارت الکترونیک و ابزارهای متصل به آن از جمله روش‌های پرداخت نوین و سهولت و امنیت خریدهای اینترنتی، کم‌کم کاربران را ترغیب به استفاده از این بستر تازه نمایند. چنانچه‌ فعالان در این عرصه، ابتدا خود نسبت به ابزارهای نوین پرداخت، انواع آن‌ها و کارایی‌های هر کدام اطلاعات کافی را به دست بیاورند، در نهایت می‌توانند مصرف‌کنندگان را نیز برای ورود به بازارهای مجازی، به درستی تشویق کنند.

اکنون شرکت‌های گوناگونی سرویس‌های مختلف درگاه‌ پرداخت را ارائه می‌کنند که به طور کلی به دو گروه درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط تقسیم می‌شوند. در این میان، ظهور شرکت‌های پرداخت یار برای ارائه‌ی درگاه‌های واسط، راهکاری برای ساده و سریع‌تر کردن روند دریافت این سرویس توسط کسب و کارهای کوچک به شمار می‌رود. درگاه واسط، در واقع درگاه پرداختی است که به‌ صورت واسط توسط شرکت‌های پرداخت یار ارائه می‌شود. به عبارت دیگر شما می‌توانید به جای دریافت درگاه مستقیم از شرکت‌های PSP مانند به‌پرداخت ملت، آسان پرداخت و… از شرکت‌های واسط که با شرکت‌های اصلی طرف قرارداد هستند، خدمات پرداخت را دریافت نمایید.

اگر قصد دارید در فضای تجارت الکترونیک، کسب و کار خود را توسعه دهید، به لینک زیر مراجعه نمایید و با کسب اطلاعات بیشتری در مورد درگاه واسط، هر چه سریع‌تر برای بهرمندی از این سرویس اقدام کنید:

https://rayanpay.com/ساخت-درگاه-واسط-بانکی/

لزوم توجه به زیرساخت‌های ارتباطات

برای جلوگیری از آسیب‌هایی که عدم تطابق عناصر فرهنگی با وجوه مختلف تجارت الکترونیک، ممکن است بر پیکره‌ی اقتصاد و فرهنگ جامعه وارد آورد، شناخت کامل این پدیدار و واکاوی نوع مواجهه‌ی اقشار مختلف جامعه با آن ضروری خواهد بود.

اگر بخواهیم مشکلات فرهنگی مختلف مواجهه با تجارت الکترونیک را دسته‌بندی کنیم باید به فاکتورهایی از جمله: بدگمانی و نبود اعتماد، عدم آموزش صحیح و نبود زیرساخت‌های آموزشی لازم برای بهره‌برداری صحیح از پتانسیل‌های این نوع تجارت، نبود آموزش کافی در زمینه استفاده از سرویس‌های پرداخت آنلاین و تبعات آن، فقدان تجربه در بازاریابی، عدم روحیه‌ی کارهای تیمی و تعامل ضعیف میان تولید کننده و مصرف‌کننده، اشاره نماییم.

در حقیقت تنها پس از شناخت کافی از سرفصل‌ معضلات یاد شده، به کمک متخصصین و ابزارهای موجود، می‌توان شرایط را برای رشد تجارت الکترونیک در کشور مهیا کرد. رشد تجارت الکترونیک به طریقی اصولی و متناسب با فرهنگ جامعه، به طور قطع در نهایت به رشد همه‌جانبه‌ای منتج خواهد شد.

با مراجعه به سایت رایان پی www.rayanpay.com می‌توانید درباره‌ی موضوع مورد نظر اطلاعات مفیدی به دست آورید. همچنین برای بهرمندی از راهکارهای توسعه‌ی کسب و کارهای اینترنتی و انجام مشاوره با کارشناسان ما، از مسیرهای زیر اقدام نمایید.

ایمیل:  info@rayanpay.com

واتس اپ: ۰۹۰۲۲۲۳۳۱۰۸

تلفن : ۰۲۱۸۹۷۱۹۹۷۵

آدرس : میدان ونک - خیابان ملاصدرا - خیابان شیراز جنوبی - بن بست لاله - پلاک ۱۰ – واحد شرقی

کد خبر: ۱۰۷٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha