۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳
دست باغداران تویسرکانی در پوست گردو| قاچاقچیان به گردو هم رحم نکردند
بازار گزارش می‌دهد؛

دست باغداران تویسرکانی در پوست گردو| قاچاقچیان به گردو هم رحم نکردند

همدان- در حالی ۲۱ درصد تولید گردوی کشور متعلق به استان همدان است که واردات گردوی قاچاق همانند بقیه محصولات کشاورزی دست گردو کاران استان همدان و به خصوص تویسرکانی ها را در پوست گردو کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: کشاورزی استان همدان از بخش های مستعد ایجاد اشتغال در استان همدان به شمار می رود چراکه در تولید برخی محصولات در کشور سرآمد است و رتبه داری آن تا حدی است که سایر استان ها حتی به گردپای استان همدان هم نمی رسند.

گذشته از تمام ظرفیت های موجود در این بخش استان همدان در تولید سه محصول سیب زمینی با ۹۵۰ هزار تن، گردو با ۵۴ هزار تن و سیر خشک با ۵۰ هزار تن جایگاه قابل توجهی دارد و موفق به کسب رتبه نخست کشور شده است.

تولید ۵۴ هزارتن گردو در استان همدان آن هم به نحوی که درصد قابل توجهی از تولید در یک شهرستان از ۹ شهرستان استان همدان محقق شود موضوعی است که در این گزارش به آن می پردازیم.

دست باغداران تویسرکانی در پوست گردو| قاچاقچیان به گردو هم رحم نکردند

در توضیحی اجمالی باید بگوییم که گردو از درختانی است که از تمام بخش های آن از ریشه گرفته تا تنه درخت، برگ، میوه، پوست سبز، پوست چوبی و مغز گردو در صنایع مختلف آرایشی، بهداشتی، غذایی، صنایع و معادن، شیرینی پزی و مصارف دارویی استفاده می شود تا آنجا که از گردو به عنوان گیاهی معجزه آسا یاد می شود و به واسطه بهره مندی از خواص قابل توجه؛ مصرف آن توصیه شده است.

گردوهای تولیدی استان همدان از نظر میزان چربی، درصد بالای مغز نسبت به‌کل میوه و سفیدی و درشتی مغز از بهترین گردوهای جهان هستند

در این میان گردوهای تولیدی استان همدان ویژگی های متفاوتی دارد و در بررسی های صورت گرفته مشخص شده که گردوهای این منطقه از نظر میزان چربی، درصد بالای مغز نسبت به‌کل میوه و سفیدی و درشتی مغز از بهترین گردوهای جهان هستند.

شهرستان تویسرکان در استان همدان مهد تولید گردو است و این روزها و در ایام پایانی تابستان اکثر قریب به اتفاق باغداران این منطقه در باغ های گردوی خود حضور دارند تا پس از انجام مراسم گردوتکانی نتیجه زحمات خود را ببینند اما این باغداران نیز با مشکلاتی روبرو هستند که ذکر آنها خالی از لطف نیست.

یکی از باغداران تویسرکانی که در گردوزار خود مشغول گردوتکانی بود در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه امسال کم آبی بر روی تولید محصول اثر داشت، گفت: این اتفاق باعث خشک شدن برخی گردوها شده است.

برخی چاه ها و قنات های تامین آب بخش کشاورزی خشک شده و کم آبی مشکلات در بخش کشاورزی ایجاد کرده است

محمد سرکانی که تحصیلات مرتبط با کشاورزی دارد با بیان اینکه برخی چاه ها و قنات های تامین آب بخش کشاورزی خشک شده و کم آبی مشکلات در بخش کشاورزی ایجاد کرده است، گفت: از کارهای بسیار مهم در پرورش گردو آبیاری درختان گردو است چراکه نقش زیادی در کیفیت و رنگ میوه دارد.

دست باغداران تویسرکانی در پوست گردو| قاچاقچیان به گردو هم رحم نکردند

این کشاورز با بیان اینکه اگر آب مورد نیاز درخت گردو فراهم نشود چروکیدگی مغز، کاهش درصد پر شدن مغز و تولید میوه هایی با مغز تیره و با کیفیت پایین رخ می دهد، گفت: تنش آبی در درختان گردو باعث زیاد شدن خسارت آفتاب سوختگی، کم شدن وزن میوه، چروکیدگی و سیاه شدن مغز و پایین آمدن مقدار پروتئین، چربی و کربوهیدرات مغز خواهد شد.

شهریورماه که زمان برداشت گردو است باید آب کافی به درخت داده شود چراکه کم آبی باعث کم شدن ماده خشک مغز، پایین آمدن کیفیت، چروکیدگی و سیاه شدن مغز می شود

وی عنوان کرد: شهریورماه که زمان برداشت گردو است باید آب کافی به درخت داده شود چراکه کم آبی باعث کم شدن ماده خشک مغز، پایین آمدن کیفیت، چروکیدگی و سیاه شدن مغز می شود اما متاسفانه با کمبود آب روبرو شده ایم.

وی به موضوع دیگری که گردوهای تولیدشده را تهدید می کند نیز اشاره کرد و با بیان اینکه قاچاق گردو موضوع تازه ای نیست اما شدت گرفته است، گفت: از آن جا که تویسرکانی ها به این مهم حساس هستند گردوی خارجی کمتردر این شهر دیده می شود اما بارها دیده شده که گردوهای وارداتی را به اسم گردوی تویسرکان در بازار می فروشند و این موضوع باعث بدنامی گردوی تویسرکان می شود چراکه گردوی تولیدی در تویسرکان در کشور نمونه است.

گردوی تویسرکان در رقابت با گردوی خارجی باید با قیمتی پایین تر از ارزش خود به فروش برسد که از این قضیه کشاورز متضرر می شود

سرکانی با بیان اینکه از طرفی هم دیده شده که گردوی وارداتی با قیمت پایین تری در بازار عرضه می شود؛ گفت: گردوی تویسرکان هرچند که بسیار مرغوبت تر و با کیفیت تر از گردوی خارجی است اما در رقابت با گردوی خارجی باید با قیمتی پایین تر از ارزش خود به فروش برسد که از این قضیه کشاورز متضرر می شود.

دست باغداران تویسرکانی در پوست گردو| قاچاقچیان به گردو هم رحم نکردند

وی با بیان اینکه حتی دیده شده گردوی شهرستان های دیگر را به تویسرکان آورده و به اسم گردوی تویسرکان به فروش می رسانند، گفت: مسئولان باید با این اقدام برخورد کنند.

گفتگو با شهروندان نیز گویای این واقعیت است که در تشخیص گردوی تویسرکان و گردوی وارداتی تبحر لازم وجود ندارد تا آنجا که شهروندان معتقدند امکان ندارد در استانی که خود تولیدکننده گردو است گردوی وارداتی وجود داشته باشد.

قیمت مغز گردو در بازار همدان از کیلویی ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۲۰ هزار تومان متغیر است

یکی از شهروندان همدانی در گفتگو با خبرنگار بازار مصرف سالانه گردو در خانواده اش را ۱۰ کیلوگرم عنوان کرد و با بیان اینکه البته به تناسب قدرت خرید میزان مصرف این ماده غذایی کم و زیاد می شود، گفت: قیمت مغز گردو در بازار همدان از کیلویی ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۲۰ هزار تومان متغیر است.

فرشته محمدی با بیان اینکه گردوی تولیدی در استان همدان درشت و کاغذی و چرب است، گفت: ویژگی های ممتاز این نوع گردو آن را از گردوی سایر استان ها متمایز می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قادر به تشخیص گردوی تولیدی همدان از گردوهای وارداتی است یا خیر عنوان کرد: این تشخیص نیاز به دقت زیاد دارد هرچند نمی توان وجود گردوی خارجی در بازار همدان را انکار کرد.

اما در بررسی وضعیت تولید گردو در استان همدان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان سطح زیر کشت گردوی تویسرکان در سال جاری را پنج هزار و ۶۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: با توجه به سرمازدگی و البته تنش گرمایی تابستان برداشت گردو با کاهش ۶ تا هفت هزار تنی نسبت به سال های گذشته روبرو خواهد شد.

در تویسرکان متوسط عملکرد بیش از دو تن و ۹۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است در حالی که در کشور دو تن و  ۲۰۰ کیلو گرم است

حجت اله شهبازی اظهار داشت: در تویسرکان متوسط عملکرد بیش از دو تن و ۹۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است در حالی که در کشور دو تن و  ۲۰۰ کیلو گرم است و این موضوع نیز نشان دهنده مزیت تولید گردو در تویسرکان و استان همدان است.

دست باغداران تویسرکانی در پوست گردو| قاچاقچیان به گردو هم رحم نکردند

شهبازی با تاکید بر اینکه گردو در استان همدان محصول مهم باغبانی به شمار می رود و در بسیاری از شهرستان‌های استان همدان باغ گردو وجود دارد، گفت: گردو در ایران سومین محصول خشکباری به لحاظ سطح زیر کشت و تولید است و بعد از پسته و بادام رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

در استان همدان سطح زیر کشت باغات گردو ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار است و ۱۳ درصد باغات گردوی کشور در استان همدان قرار دارد

وی با اشاره به اینکه گردو در استان همدان دومین محصول باغی بعد از انگور است اما به لحاظ سطح و تولید چهارمین محصول بعد از انگور، سیب و هلو به شمار می‌رود، اضافه کرد: در استان همدان سطح زیر کشت باغات گردو ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار است و ۱۳ درصد باغات گردوی کشور در استان همدان قرار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه همدان دارای مزیت نسبی در تولید گردو است؛ افزود: سرانه تولید گردو در دنیا به ازای هر نفر حدود ۰.۵ کیلوگرم، در کشور ۳.۳ کیلوگرم و در استان همدان افزون بر ۳۰ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است.

شهبازی با بیان اینکه ایران در واقع سومین کشور تولید کننده گردو در دنیا است و بعد از چین و آمریکا حرف برای گفتن دارد؛ گفت: همدان در بین استان های مختلف کشور از نظر سطح و تولید گردو بالاترین تولید را به خود اختصاص داده است به طوری که ۲۱ درصد تولید و ۱۳ درصد سطح زیر کشت را عهده‌دار است.

دست باغداران تویسرکانی در پوست گردو| قاچاقچیان به گردو هم رحم نکردند

کارشناس مسئول توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یکی از مقوله هایی که در بحث صادرات عنوان می‌شود رقابت محصول در کشورهای دیگر است، گفت: هر چه محصول از لحاظ کیفیت و کمیت رقابتی تر باشد صادرات بهتر خواهد بود.

مغز گردو در رقابت با مغز بادام، برگه های زرد آلو و توت خشک در رتبه بالاتر صادراتی قرار دارد

داریوش سرحدی با بیان اینکه مغز گردو در رقابت با مغز بادام، برگه های زرد آلو و توت خشک در رتبه بالاتر صادراتی قرار دارد، گفت: از آبان‌ماه به بعد صادرات گردوی استان همدان رو به افزایش می رود ضمن اینکه جلوگیری از واردات کالاها و تولیدات کشاورزی و باغی می‌تواند تأثیر مثبتی در ضریب خوداتکایی و افزایش تولیدات باغی کشور در پی داشته باشد.

آنچه مسلم است؛ گردو نه تنها یک محصول چندمنظوره کشاورزی است بلکه ظرفیتی بی‌بدیل برای بهره‌وری در حوزه اقتصادی به شمار می‌رود که باید از آن بهره لازم را برد و اجازه نداد با واردات گردوی قاچاق این امتیاز از دست برود.

مهد طلای سبز ایران باید از ظرفیت این موهبت بزرگ الهی با برنامه‌ریزی‌های دقیق، علمی، کارشناسانه و هدفمند بیشترین بهره‌وری را در مسیر رونق بخشی به اقتصاد ایجاد کند که این امر نیازمند همراهی مسئولان است.

کد خبر: ۱۰۷٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha