۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
تاسیس بانک خصوصی راهی برای دریافت تسهیلات کلان بدون وثایق مطمئن
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

تاسیس بانک خصوصی راهی برای دریافت تسهیلات کلان بدون وثایق مطمئن

برخی افراد قدرتمند اقتصادی برای دریافت تسهیلات کلان آن هم بدون وثایق با ارزش، اقدام به تاسیس بانک‌های خصوصی می‌کنند و مشخص نیست، این تسهیلات نیز چه سرانجامی پیدا خواهند کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، ضمن تاکید بر نظارت جدی دولت سیزدهم بر بانک‌های خصوصی گفت: بانک ها در ایران ریشه تورم هستند و کسری بودجه و بی انضباطی شدید حاکم بر اقتصاد با تاسیس بانک‌های خصوصی از دهه ۸۰ ایجاد شد که نتیجه‌ای جز تورم در برنداشت.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه  در مجلس تصریح کرد: بانک‌های خصوصی در حقیقت همان موسسات مالی واعتباری و تعاونی‌های اعتباری بودند که ابتدا با مجوز وزارت تعاون و بعد با تحمیل به بانک مرکزی و دریافت مجوز فعالیت خود را آغاز کرده و در ادامه برخی از آنها تبدیل به بانک شدند.

وی با بیان اینکه عدم اجرای مقررات بانکی در خصوص موسسات و تعاونی‌های مالی یکی از ایراداتی است که می‌تواند، موجب زمین خوردن هر دولتی شود، تصریح کرد: بانک‌ها موظفند، سهم سپرده مشخصی را نزد بانک مرکزی بلوکه کرده و هرگونه اطلاعات بانکی خود را از جمله پرداختی‌ها، واریز وجه، سپرده گذاری‌ها و ... را به صورت آنلاین تحت نظارت بانک مرکزی قرار دهند.

لزوم شفاف‌سازی تمام اطلاعات بانک‌های خصوصی نزد بانک مرکزی
ارکانی افزود: متاسفانه این نظارت در خصوص موسسات مالی و اعتباری و بانک‌های خصوصی اتفاق نیوفتاد و بانک مرکزی تنها بعد از ورشکستگی بسیاری از این موسسات به یاد بررسی اطلاعات بانکی آنها در خصوص میزان سپرده‌گذاری، ارائه تسهیلات و سود سپرده افتاد و مشخص شد، چه فاجعه ای در این موسسات مالی و اعتباری به علت عدم نظارت افتاده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه اکنون بانک مرکزی باید با همان قدرت نظارت بر بانک‌های دولتی و رسمی باید بر عملکرد بانک‌های خصوصی نیز نظارت کند، اظهار کرد: تمامی اطلاعات این بانک‌ها از جمله سود سهم سپرده، دریافت وثایق بانکی، ضمانتنامه‌ها، پرداخت وام‌های کلان، اشخاص و موسسات و شرکت های وام گیرنده باید نزد بانک مرکزی مشخص و شفاف شود.

وی ادامه داد: تاسیس و یا خرید سهام بانک‌های خصوصی یکی از راه‌هایی است که افراد قدرتمند اقتصادی برای دریافت سود بیشتر انجام می‌دهند. دریافت تسهیلات کلان از بانکهای دولتی بسیار سخت‌ است و بنابراین آنها با تاسیس بانک‌های خصوصی وام‌های کلان را از بانک خود آن هم با وثایقی قطعا با ارزش کمتر و راحت تر دریافت کرده و برای پروژه های خود هزینه می‌کنند و مشخص هم نیست، این تسهیلات چه سرانجامی پیدا خواهند کرد.

انتخاب مدیری کارآمد؛ راهی برای تقویت سیستم نظارتی بانک مرکزی
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس با تاکید براینکه این اقدام مالکان و سهامداران بانک‌های خصوصی تنها به اقتصاد کشور آسیب و لطمه وارد می‌کند، گفت: وام‌های کلان، نقدینگی موجود در جیب آن مدیر و مالک بانک نیست بلکه نقدینگی جذب شده از جیب مردم و سایر افراد حقیقی و حقوقی است که به عنوان سپرده در بانک‌ها قرار داده شده است.

ارکانی تاکید کرد: با خارج ساختن این سپرده‌ها از چرخه اقتصاد و وقوع هر اتفاقی برای این منابع تنها به سطح جامعه لطمه وارد خواهد شد، همانند لطمه‌ای که موسسات مالی و اعتباری به جامعه وارد کردند و مشخص نشد پول مردم در کجا و برای چه اقلیتی هزینه شد و در نهایت نیز اموال مردم از جیب بیت المال پرداخت شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  در خصوص تاثیر انتخاب یک مدیر کارآمد و با تجربه برای بانک مرکزی در بحث ایجاد یک نظارت قوی و تاثیرگذار بر بانک ها نیز اظهار کرد:نگاه و رویکرد مدیریت بانک مرکزی نسبت به مسایل بانکی و مالی مسلما بر نحوه  نظارت این بانک بر زیرمجموعه خود بسیار تاثیرگذار است و امیدواریم دولت برای ایجاد یک نظارت جدی بر سیستم بانکی کشور به این موضوع توجه کند.

کد خبر: ۱۰۷٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha