۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
شبکه کسب‌وکارهای خانوادگی کار خود را آغاز کرد
نایب‌رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق ایران خبر داد

شبکه کسب‌وکارهای خانوادگی کار خود را آغاز کرد

نایب‌رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق ایران می‌گوید: درحالی‌که بیش از۶۵ درصد کسب‌وکارها در کشور از جنس کسب‌وکارهای خانوادگی هستند اما Family business در ایران شناخته‌شده نیست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نایب‌رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق ایران از آغاز به کار شبکه کسب‌وکارهای خانوادگی ایران یا F.B.N ایران خبر داد.

حسن فروزان فرد با بیان این مطلب ادامه داد: این شبکه وابستگی به هیچ مرجعی جز خود اعضا ندارد و کار خود را بعد از مدتی مطالعه و گفت‌وگو با نمونه‌های مختلف در دنیا که چنین تجربه‌ای داشتند، کار خود را عمومی کرده و قرار است مجموعه و شبکه انسانی عضو محور باشد که فرصت را برای گفت‌وگو بین اعضای خود فراهم می‌کند.

او درباره مفهوم کسب‌وکارهای خانوادگی و تفاوت آن با کسب‌وکارهای خانگی گفت: منظور از کسب‌وکار خانوادگی آن دسته از کسب‌وکارهایی هستند که اعضای اداره کننده و مالک کسب‌وکار از میان یک خانواده یا چند خانواده بهم پیوسته باشند. اما منظور از کسب‌وکارهای خانگی که اتفاقاً بیشتر شناخته‌شده هستند، آن کسب‌وکارهایی است که در خانه و منزل قابل طراحی است. البته معمولاً وقتی این کسب‌وکارها پیشرفت و توسعه پیدا می‌کنند می‌توانند به کسب‌وکارهای خانوادگی تبدیل شوند.

فروزان فرد با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی شبکه کسب‌وکارهای خانوادگی ایجاد فضایی بین اعضا برای مبادله تجربیات، نقاط قوت و ضعف، چالش‌ها و مهارت‌های لازم در این زمینه است گفت: این شبکه توسط تعدادی از اعضای علاقه‌مند اتاق و فعالین اقتصادی که خودشان در عرصه کسب‌وکارهای خانوادگی فعالیت دارند شکل‌گرفته است. تعدادی از کسانی که تمایل به همکاری داشتند بدون چشم‌داشت مالی از وقت و زمان خود صرف می‌کنند تا این شبکه با موفقیت به کار خود ادامه دهد.

نایب‌رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق ایران با بیان اینکه کسب‌وکارهای خانوادگی سهم بزرگی از کسب‌وکارها را در اقتصاد اغلب کشورها تشکیل می‌دهند گفت: اغلب شرکت‌های کوچک و متوسط در حوزه کسب‌وکارهای خانوادگی قرار می‌گیرند و در دنیای پیشرفته‌تر عمده برندهای جاافتاده و ارزش‌آفرین هم در جمله کسب‌وکارهای خانوادگی هستند. طیف وسیعی از این کسب‌وکارها از شرکت‌های کوچک تا سازمان‌های خیلی بزرگ وجود دارد که ویژگی‌ها، چالش‌ها و مزیت‌های مشترکی دارند.

او با اشاره به اینکه در ادبیات کسب‌وکار ایران کمتر به این موضوع پرداخته شده تأکید کرد: درحالی‌که کسب‌وکارهای خانوادگی در ایران کمتر شناخته‌شده هستند و تولید محتوای فاخر در خصوص آن‌ها کمتر انجام شده اما بر اساس تخمین‌هایی که وجود دارد بیش از ۶۵ درصد کسب‌وکارها در کشور از جنس کسب‌وکارهای خانوادگی هستند؛ چه در سطح کوچک و غیر شرکتی و چه در سطح حقوقی و شرکتی اغلب از این نوع هستند.

فروزان فرد ادامه داد: توجه دادن به این مسئله و رسیدگی به گرفتاری‌های این دست از کسب‌وکارها در دستور کارمان قرار گرفته و تلاش می‌کنیم به این موضوع بهتر و بیشتر بپردازیم. کمبودهایی که در این عرصه وجود دارد از جمله کمبود محتوا و کمبود مهارت و دانش حرفه‌ای در این زمینه سبب می‌شود که نرخ از بین رفتن و متوقف شدن این شرکت‌ها بالاتر برود.

به گفته او بر اساس مطالعات جهانی، هنگام جابجایی در بین نسل یک و دو کسب‌وکارهای خانوادگی ممکن است تا ۷۰ درصد از این شرکت‌ها دچار آسیب جدی شوند و یا حتی متوقف شوند. به همین ترتیب با جابجایی از نسل دو به نسل سه ممکن است ریزش چشم‌گیرتری در میان شرکت‌ها ایجاد شود.

فروزان فرد تأکید کرد: تنها در صورتی می‌توان جلوی این زیان را گرفت که صاحبان این کسب‌وکارها با ویژگی‌های خودشان آشنا باشند و ابزارهای مناسب را برای اصلاح امور و ساماندهی مجدد خودشان را آماده کرده باشند. ما در شبکه کسب‌وکارهای خانوادگی در تلاشیم تا دانش و تجربه لازم درزمینهٔ تداوم این کسب‌وکارها را در اختیار اعضا قرار دهیم.

او با اشاره به برگزاری ۶ نشست مجازی در کلاب هاوس بیان کرد: در این جلسات به بیان تاریخچه، بیان مفاهیم اصلی کسب‌وکارهای خانوادگی، چالش‌های عمومی در ایران برای کسب‌وکارهای خانوادگی، موضوع جانشین پروری، حاکمیت شرکتی پرداختیم. همچنین سری جدید گفت‌وگوها به حوزه‌های مدیریتی مختلف و ویژگی این حوزه‌ها در کسب‌وکار خانوادگی اختصاص دارد. مثلاً به موضوع مدیریت بحران پرداختیم و سعی کردیم بیان کنیم برای کسب‌وکارهای خانوادگی چه بحران‌هایی ممکن است به وجود بیاید و چگونه می‌شود آن‌ها را مدیریت کرد. همچنین شب گذشته به موضوع مدیریت کیفیت پرداختیم و ضمن بررسی خود مدیریت کیفیت و ویژگی‌های آن اشاره کردیم که جایگاه کسب‌وکار خانوادگی در مدیریت کیفیت چگونه است و معمولاً چه چالش‌هایی در این شرکت‌ها به وجود می‌آید.

او در پایان گفت: این سری از گفت‌وگوها را در زمینهٔ مدیریت نوآوری و خلاقیت، فناوری، مدیریت اقتصادی و مالی و محورهای دیگر با همکاری تشکل‌ها و متخصصین پیش خواهیم بردیم.

کد خبر: ۱۰۷٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha