۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
دلیل منفی شدن شاخص؛ عرضه‌های اولیه و اشتباه تکراری سهامداران خرد
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

دلیل منفی شدن شاخص؛ عرضه‌های اولیه و اشتباه تکراری سهامداران خرد

عسگری کارشناس بورس دلیل منفی شدن شاخص در ابتدای هفته جاری را عرضه‌های اولیه می‌داند که قرار است در تابلوی بورس مورد معامله قرار بگیرند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص بورس تهران امروز ۲۱ شهریور ماه با ۴۰ هزار واحد ریزش به ۱میلیون ۴۸۹ هزار واحد رسید و با این ریزش شانس رسیدن به ۱میلیون ۶۰۰ هزار واحد که از نظر تحلیل‌گران تکنیکال نقطه حمایت است، کم رنگ شد. برخی از کارشناس مدعی شدند که نقطه حمایت از بازار ۱میلیون ۶۰۰ هزار واحد است و اگر شاخص به این نقطه برسد، روند روبه رشد سهم‌ها ادامه پیدا می‌کند.

سهامداران حقیقی، به جای اینکه سهمی که در سود است را بفروشند، سهم منفی خود را در صف فروش قرار دادند تا با پول آن عرضه‌های اولیه خریداری کنند، این در حالی است که اگر قرار است این کار را انجام دهند بهتر است سهم‌هایی که در سود هستند را بفروشند

به گفته علی عسگری فعال بازار سرمایه و یکی از کارشناسان بازار، دلیل این ریزش عرضه‌های اولیه است که یکی از آن‌ها در پایان هفته گذشته عرضه شد و قرار است فردا دوشنبه ۲۲ شهریور ماه هم یک سهم دیگر در تابلوی بورس نشان داده شود.

چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه نماد شرکت فولاد سیرجان با نماد فجهان در بورس عرضه شد، که بزرگترین عرضه اولیه در از ابتدای امسال تا کنون است. بر اساس اطلاعیه شرکت فرابورس چهار میلیارد سهم از شرکت فولاد سیرجان در بورس عرضه شده  که هر کد بورسی می‌تواند حداکثر ۸ هزار سهم با قیمت ۴۵۰ تا ۵۵۰ تومان ثبت سفارش کند یعنی هر کد بورسی تنها ۴میلیون ۴۰۰ هزار تومان می‌تواند از این سهم خریداری کند.

شرکت فولاد سیرجان در حال حاضر یکی از شرکتهای تابعه شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (وابسته به بانک پاسارگاد) است.

علاوه بر سهام شرکت فولاد سیرجان، قرار است فردا ۲۲ شهریور ماه سهام شرکت ریل پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین» در تابلوی فرابورس به نمایش گذاشته شود. در حال حاضر این شرکت جزو شرکت‌های زیرمجموعه گروه فدک است که تحت نظارت راهبردی آن در حوزه حمل و نقل مسافری، ارائه محصولات فنی و مهندسی فعالیت می‌کند. این عرضه اولیه در دامنه قیمتی دو هزار و ۷۲۷ ریال تا سه هزار و ۳۳۳ ریال انجام خواهد شد.

علی عسگری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار، عرضه اولیه به خصوص سهام شرکت فجهان را سبب افزایش فشار فروش در سهم‌های دیگر و حرکت نقدینگی به سمت این دو سهم، را دلیل منفی شدن بازار در این دو روز می‌داند.

او می‌گوید: دو عرضه اولیه در طول این هفته انجام شده که یکی از این دو عرضه با تعداد بالایی از سهم کار خود را در تابلوی بورس آغاز کرده، سهامداران حقیقی به دنبال فروش سهم خود به خصوص سهم‌های که در زیان هستند، می‌باشند و  به دنبال خرید سهام این دو نماد که به تازگی در تابلوی فرابورس به نمایش گذاشته می‌شوند هستند،   بنابراین بازار دچار یک نوسان منفی در طول این مدت می‌شود.

این کارشناس اضافه کرد: سهامداران حقیقی، به جای اینکه سهمی که در سود هستند را بفروشند، سهم منفی خود را در صف فروش قرار دادند تا با پول آن عرضه‌های اولیه خریداری کنند، این در حالی است که اگر قرار است این کار را انجام دهند بهتر است سهم‌های که در سود هستند را بفروشند.

عسگری محدودیت در عرضه اولیه فجهان را نوعی تکرار دستورالعمل‌های اشتباه برای بورس دانست و معتقد است که نباید محدودیتی در خرید سهم عرضه اولیه برای سهامداران ایجاد کرد، چرا که به نوعی این کار به جای اینکه حمایت از سهامداران باشد، حمایت از شرکت می‌باشد و در آینده ممکن است این تقسیم بندی به زیان سهامداران شود.

او احتمال می‌دهد که در آینده نزدیک سهم‌های دولتی با تعداد سهم بالا در بازار عرضه می‌شود و معتقد است که واکنش بازار به این دو سهم به نوعی دست دولت را در عرضه‌های اولیه خود باز می‌کند.

شورای عالی بورس، در اولین جلسه خود با وزیر جدید اقتصاد مصوب کردند که از این بعد هر سهم دولتی که در بازار عرضه می‌شود توسط صندوق توسعه بازار به مدت یک سال بازارگردانی شوند.  این تصمیم درحالی گرفته شد که هنوز اعتماد به بازار سرمایه برنگشته و همچنان تعداد زیادی از سهم‌ها در کف قیمتی خود هستند.

عسگری هم با استناد به این مصوبه این احتمال را داده که دولت در آینده نزدیک، به منظور جبران بخشی از کسری بودجه و عمق دادن به بازار و همچنین بازگشت اعتماد به سهامداران عرضه سهم‌های دولتی شروع کند.

او می‌گوید: بسیار از سهامداران خرد به دنبال این هستند که با روش ساده زیان خود در بورس را جبران کند بنابراین با تحلیل اشتباه و خرید و فروش‌های پیوسته بیشتر دچار زیان می‌شوند. پیشنهاد من به سهامداران خرد این است که اگر به دنبال خرید سهام عرضه اولیه هستند، سهم‌های را بفروشند که در سود هستند نه سهم‌های که در زیان می‌باشند.

کد خبر: ۱۰۷٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha