۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
 اعتمادسازی در میان فعالان بخش خصوصی در حوزه مسکن ضروری است
دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور:

اعتمادسازی در میان فعالان بخش خصوصی در حوزه مسکن ضروری است

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور اظهار کرد: آمارها و شاخص‌های اقتصادی نشان می دهند امروز فعالان بخش خصوصی تمایل به تولید مسکن ندارند، بنابراین باید شرایط را به نوعی فراهم و اعتمادسازی را ایجاد کنیم.

به گزارش بازار، فرشید پورحاجت با یادآوری اینکه باید دید طی دو، سه سال گذشته دولت چه تمهیداتی را برای بازار مسکن که کاملا اقتصادی و استراتژیک است انجام داده، گفت: آن چیزی که ما به عنوان فعالان بخش خصوصی در این مدت برداشت کردیم این بود که تمام برنامه هایی را که دولت دنبال کرد، برنامه های سرکوبی در این حوزه بوده است.

وی تصریح کرد: دولت یک زمانی اپلیکیشن های خرید و فروش را قفل کرد، یک زمانی شعار داد مردم نخرید مسکن ارزان می شود و یک زمانی وعده ساخت ۵۰۰ هزار واحد داد. بعد از سه سال این دوستان باید پاسخ دهند در این فعل و انفعالات وزارتشان، عمکلردشان به چه نحوی بوده و راهکارهایی که دنبال کردند آیا منجر به خانه دار شدن مردم شد؟ آیا این صحبت هایی که دنبال شد منتج به شد که قیمت مسکن شکسته شود؟ و یا حتی تکالیف قانونی که خودشان داشتند را دنبال نکردند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور مسکن را بخشی از اقتصاد کلان برشمرد و اظهار کرد: درست است شرایط حاکم بر اقتصاد کشور دستخوش شرایط نامناسبی است اما این بخش، درون زاست و هیچ ارتباطی به خارج از کشور ندارد که بگوییم روابط ما با کشورهای غربی مناسب نیست و از بابت تولید آن در کشور مشکل داریم.

وی با تاکید بر اینکه طی دو، سه سال گذشته هیچ عزمی در حوزه مسکن وجود نداشته است، گفت: بخشی از رکودی که بر بازار مسکن حاکم است برنامه ریزی توسط خود دولت و وزارت راه و شهرسازی بوده است.

پورحاجت در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو به راهکارهای خروج مسکن از رکود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اعتماد بخش خصوصی در حوزه مسکن در پایین ترین حد خودش است. آمارها و شاخص های اقتصادی نشان می دهند امروز فعالان بخش خصوصی تمایل به تولید مسکن ندارند بنابراین باید شرایط را به نوعی فراهم و اعتماد سازی را ایجاد کنیم.

وی متذکر شد: نساختن مسکن منجر به شرایط وحشتناک تورمی در این حوزه می شود هرچند با ساختن مسکن تورم را مجدد داریم اما شرایط اقتصادی را شاید بشود به نحوی کنترل کرد. تولید مسکن توجیهش به لحاظ اقتصادی بر همه کس مشخص است. دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به نقش فناوری در تولید مسکن گفت: سوالی که در اینجا مطرح است این است که مسئولیت این مهم بر عهده انبوه ساز است و یا بر عهده دولت که باید زیرساخت های فناوری را ساری و جاری کند. از یک طرف تولید مسکن دو سال زمان می برد اما استعلام گیری با استفاده از فناوری به راحتی امکان پذیر است در حالی که هر اداره ای برای خودش جزیره ای را تشکیل داده است و خود این زمانبر است.

وی تاکید کرد: وقتی بحث از اقتصادی شدن پروسه تولید مسکن می کنیم باید در ابتدا ساختار اداری اصلاح شود و به موازات طرح جهش تولید مسکن در کشور باید طرح جهش ساختار اداری در حوزه اقتصاد برای تمامی بنگاه های تولیدی اقتصادی کشور نیز اصلاح شود.

پور حاجت اظهار کرد: دست یافتن به تولید یک میلیون واحد مسکن در کشور که رئیس جمهور منتخب مطرح کردند سخت است اما باید تلاش کرد، ما راهی غیر از تولید مسکن نداریم.

کد خبر: ۱۰۷٬۲۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha