۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
تصور غلط ثابت ماندن بهای نان| قیمت طی ۴۰ سال ۶ هزار برابر گرانتر شد
رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی مطرح کرد

تصور غلط ثابت ماندن بهای نان| قیمت طی ۴۰ سال ۶ هزار برابر گرانتر شد

مرتضوی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: سالها با این تصور غلط که قیمت نان را ثابت نگهدارند اقتصاد آرد و نان تصنعی شده و قیمت نان طی ۴۰ سال ۶ هزار برابر گرانتر شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: سید محمدرضا مرتضوی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در نشست خبری آنلاین در خصوص تصمیم اخیر دولت مبنی بر ثابت نگهداشتن قیمت سبوس و تبعات آن گفت: صنایع آرد و صنایعی که مصرف کننده آرد هستند در کشور عملیات وسیعی را در راستای تامین نیازهای مردم انجام می دهند. به طوری که حدود ۱۲ تن گندم را کارخانجات آرد سازی در کمال صحت تبدیل به آرد و محصولات آردی می کنند و به این ترتیب حدود ۲۰ صنف وابسته به کاری است که کارخانجات انجام می دهند.  

یک تصور غلط در کشور در سالهای گذشته تشکیل شده و اینکه دولت ها دائما اظهار می کردند نرخ نان باید ثابت بماند. اما ثابت نمانده و نانی که در زمان جنگ د ر دهه ۶۰ به قیمت ۱۰ ریال می خریدیم الان تا ۶ هزار تومان هم خریداری  می کنیم

مرتضوی افزود: متاسفانه یک تصور غلط در کشور در سالهای گذشته تشکیل شده و اینکه دولت ها دائما اظهار می کردند نرخ نان باید ثابت بماند. اما ثابت نمانده و نانی که در زمان جنگ د ر دهه ۶۰ به قیمت ۱۰ ریال می خریدیم الان تا ۶ هزار تومان هم خریداری  می کنیم.  این چه ثابت بودنی است که در طول ۴۰ سال قیمت نان  ۵ تا ۶ هزار بار گرانتر شده است؟

دولت سالیانه ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان سوبسید آرد و نان می دهد و می گویند قیمت نان باید ثابت بماند. متاسفانه این یک تصور غیر واقعی است که هیچگاه به واقعیت نپیوسته و تنها باعث شده تمام اقتصاد آرد و نان تصنعی شود

وی ادامه داد: این نشان دهنده بی تدبیری است چرا که دولت سالیانه ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان سوبسید آرد و نان می دهد و می گویند قیمت نان باید ثابت بماند. متاسفانه این یک تصور غیر واقعی است که هیچگاه به واقعیت نپیوسته و تنها باعث شده تمام اقتصاد آرد و نان تصنعی شود و دائما دستکاری شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: رسالت ما کارخانه داران تامین آرد است اما ما محصول جانبی سبوس را هم داریم و ۱۵ تا ۱۶ درصد از محصولات ما است و باید با قیمت مناسبی آن را نیز عرضه کنیم نه اینکه دولت قیمت آن را دستکاری کند.

وی تصریح کرد: آقایان می گویند می خواهند  از تولید گوشت و شیر حمایت کنند سوال من این است که این چه حمایتی است که قیمت جهانی گوشت ۵ تا ۶ دلار است اما مصرف کنندگان ما این محصول را با نرخی بالاتر از قیمت جهانی خریداری می کنند؟  

مرتضوی اظهار داشت: این در حالی است که قیمت گوشت قرمز در داخل اگر با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه شود باید با نرخ ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان به دست مصرف کنندگان نهایی برسد.  

وی اظهار داشت: جالب است بدانید الان قیمت کاه در بازار ۴ هزار تومان است و قیمت سبوس که چندین برابر کاه، ارزش غذایی دارد را با دستکاری دولت روی هزار و ۴۰۰ تومان نگه دارند!

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران تصریح کرد: الان دولت نه تنها  ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه آرد و نان می دهد بلکه باید ۲ تا ۳ هزار میلیارد به کارخانجات آرد و نان به عنوان مابه التفاوت قیمت بدهند آن هم با چند سال تاخیر که با محاسبه تورم موجود عملا چیزی دست کارخانجات را نمی گیرد.  

وی در پایان تاکید کرد: بنده اطمینان دارم که در این ثابت نگه داشتن قیمت سبوس فساد زیادی وجود دارد و کسانی که منفعتی در این فساد دارند اجازه افزایش قیمت آن را نمی دهند.  

کد خبر: ۱۰۷٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha