۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
فعالسازی دیپلماسی اقتصادی نیازی به عقد قرار جدید با کشورها ندارد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

فعالسازی دیپلماسی اقتصادی نیازی به عقد قرار جدید با کشورها ندارد

نوش آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید که به دلیل وجود تفاهم نامه و مقاوله نامه با بسیاری از کشور ها که بعضا به تصویب مجلس رسیده برای فعالسازی دیپلماسی اقتصادی نیازی به عقد قرارداد جدید نداریم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حسین نوش آبادی با تاکید بر فعال شدن دیپلماسی اقتصادی در دوره جدید وزارت امورخارجه گفت: یکی از راه های توسعه دیپلماسی اقتصادی رایزنی و ارتباطات دستگاه های اقتصادی با همتایان خود در کشور های های مختلف از جمله همسایگان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با توجه به ظرفیت های بالای تجاری همسایگان دستگاه های ذی ربط باید ارتباطاتشان را به منظور توسعه روابط اقتصادی و رونق بخشی به اقتصاد کشور با آن ها گسترش دهند.  

وی افزود: از آنجایی که وزارت امورخارجه تنظیم کننده روابط خارجی است ضرورت دارد تا  دیپلماسی اقتصادی را در اولویت اول کاری خود قرار دهد و در این راستا تلاش معاونت اقتصادی این وزارتخانه برای فعال سازی بخش اقتصادی در نمایندگی های خارج کشور باشد.

نوش آبادی بیان کرد: مجلس در قالب سفر های پارلمانی، گروه های دوستی پارلمانی و فراکسیون فعال در حوزه اقتصادی، دولت سیزدهم را در تحقق دیپلماسی اقتصادی یاری دهد.

وی ابراز کرد: فعال شدن دیپلماسی اقتصادی باید از مسیر های مختلف دنبال شود که یکی از این راه ها تسهیل ارتباطات پارلمانی، بستر سازی مناسب با کشورها در قالب دیدارها و نشست ها، سمینارها و وبینارها است.  

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: وزارت خارجه باید ظرفیت های اقتصادی ایران را به کشور ها معرفی کند و در کنار آن از تمام ظرفیت های کشورمان برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه استفاده کنیم.

وی یادآور شد: اولویت دستگاه سیاست خارجی کشور فعال کردن روابط اقتصادی با همسایگان و محیط همسایگی باشد به  ویژه کشورهای غرب آسیا که ظرفیت های فراوانی برای صادرات کالا در آنجا وجود دارد.

نوش آبادی عنوان کرد: کشورهای همسایه ظرفیت تامین کالاهای مورد نیاز ایران را دارند لذا باید روابط اقتصادی با آن ها را نسبت به گذشته بیش از پیش فعال کنیم.

وی اظهارکرد: کشور های قدرتمندی در آسیا هستند که به جمهوری اسلامی در رفع نیازها می توانند کمک کنند تا در این رابطه به کشور های غربی وابستگی نداشته باشیم که لازمه تحقق این امر مهم سفر مسئولان دستگاه دیپلماسی و اقتصادی به این کشورها است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به منظور فعالسازی دیپلماسی  باید از صحبت و مذاکره فاصله بگیریم و بتوانیم شرایطی را برای تسهیل روابط اقتصادی به وجود آوریم.

وی یاد آور شد: جمهوری اسلامی ایران با اکثر کشورهای همسایه تفاهم نامه اقتصادی دارد اما متاسفانه هیچکدام به مرحله اجرا نرسیده و مغفول مانده است. زمانی که سفیر جمهوری اسلامی ایران بودم به منظور گسترش مناسبات تجاری با کشورها تفاهم نامه ها، مقاوله نامه ها و یادداشت های تفاهم بسیاری امضاء شد اما متاسفانه هیچگاه عملیاتی نشد.  

وی تاکید کرد: به دلیل وجود تفاهم نامه و مقاوله نامه با بسیاری از کشور ها که بعضا به تصویب مجلس رسیده برای فعالسازی دیپلماسی اقتصادی نیازی به عقد قرارداد جدید با آنها نداریم و از ظرفیت های موجود باید حداکثر استفاده را کرد.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: متاسفانه در گذشته به چنین مواردی بی توجهی شده به همین خاطر  برای رفع این خلاء سفارتخانه های جمهوری اسلامی با دید وسیع تر، انگیزه قوی تر، روحیه جهادی و انقلابی بیشتری باید در راستای فعال شدن دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم گام بردارند.

کد خبر: ۱۰۷٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha