۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
رونق «کایری» در شالیزارها/ دستمزد ۲۰۰ هزار تومانی نشاکاران روزمزد
بازار گزارش می دهد؛

رونق «کایری» در شالیزارها/ دستمزد ۲۰۰ هزار تومانی نشاکاران روزمزد

فریدون‌کنار - با شیوع کرونا و رکود کسب‌وکارهای محلی، کایری دوباره رونق گرفته تا از تحمیل هزینه‌های کارگری بر شالی‌کاران پیشگیری شود.

گروه استان‌ها: کایری یا تکل به معنای کمک کردن کشاورزان و شالیزاران در فصل نشا و برداشت برنج است بدون آنکه مزدی از یکدیگر دریافت شود و این آیین‌ها سال‌ها به دلیل بالابودن هزینه‌ها رخت بسته بود، با شیوع کرونا دوباره جان گرفته است.

در فرهنگ کایری، شالی‌کاران همسایه به‌صورت رایگان یک یا چند روز بر سر شالیزارهای یکدیگر کشت و کار می‌کنند تا از تحمیل هزینه‌ها بر یکدیگر پیشگیری کنند.

ترویج فرهنگ کایری بین شالیزاران در حالی است که دستمزد نیروی کار در اراضی شالیزاری به بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و تأمین این هزینه از سوی بسیاری از کشاورزان و شالیزاران ممکن نیست.

همچنین رونق دوباره کایری و تکل بین شالیزاران و کشاورزان و پیشگیری از حضور نیروهای کار غیربومی که از استان‌های دیگر برای کار روانه مازندران می‌شوند، در حفظ سلامت و پیشگیری از سرایت کرونا ویروس تأثیر بسزایی دارد و کارشناسان کشاورزی نیز تأکید می‌کنند این فرهنگ امسال بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

در حال حاضر شالی‌کاران برخی مناطق مازندران ازجمله فریدون‌کنار و نواحی مرکزی مازندران اقدام به شخم و شیار و خزانه گیری محصول برنج کرده‌اند.

درگذشته کایری بیشتر بین شالی‌کاران رواج داشت و کشاورزان همکاری بیشتری برای کشت و کار داشتند

مشت باقر شالی‌کار روستای ازباران که از نوجوانی تاکنون به کشت شالی و برنج می‌پردازد، درباره کایری در شالیزار می‌گوید: درگذشته کایری بیشتر بین شالی‌کاران رواج داشت و کشاورزان همکاری بیشتری برای کشت و کار داشتند.

وی ادامه می‌دهد: کشاورزان و شالی‌کاران بدون دریافت دستمزد اقدام به نشاء و برداشت برنج در شالیزارهای یکدیگر می‌کنند بدون آنکه مزدی دریافت کنند و با توجه به بالابودن هزینه، کایری و تکل می‌تواند به اقتصادی کشاورزان تا حدودی کمک کند.

این کشاورز ۶۳ ساله می‌گوید: کایری صمیمت و صفا رابین کشاورزان بیشتر می‌کند ولی امروز این آیین کمتر دیده می‌شود.

شالی‌کار دیگری درحالی‌که عرق پیشانیش را پاک می‌کند، می‌گوید: هزینه‌های سرسام‌آور شالی‌کار و دستمزد بالای کارگری، قیمت بالای کود و سم سبب شده تا کشاورزی دیگر همانند قبل رونق نداشته باشد.

علی کاملی با اظهار اینکه هزینه‌های بالای کار و کارگری و نهاده‌های کشاورزی، قیمت پایین فروش محصولات انگیزه را از بین برده است، می‌گوید: دستمزد کارگران نشاکار به بیش از ۲۰۰ هزار تومان و دو برابر کارگران روزمزد و ساختمانی رسیده است وبرای یک هکتار زمین شالی‌کار برای نشای سنتی حداقل به بیش از ۱۰ کارگر به مدت بیش از دو روز نیاز داریم.

درعین‌حال کارشناسان و متولیان کشاورزی تأکید می‌کنند، شالی‌کاران به‌جای استفاده از کارگران غیربومی که ممکن است سلامت آنان را به خطر بیندازد برای حفظ سلامت و پیشگیری از کرونا ویروس بیش‌ازپیش به کایری توجه کنند.

شالی‌کاران به‌جای استفاده از کارگران غیربومی که ممکن است سلامت آنان را به خطر بیندازد برای حفظ سلامت و پیشگیری از کرونا ویروس بیش‌ازپیش به کایری توجه کنند

مکانیزه شدن فرایند کاشت و برداشت شالیزارها تا حدودی دغدغه کشاورزان را برای تأمین نیروی کار از بین برده است اما همچنان بخشی از کارهای کشاورزی به‌وسیله نیروی کار و انسانی انجام می‌شود.

عزیز الله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه برنج و شالیزاری کسب‌وکار استراتژیک در استان به شمار می‌رود، افزود: بیش از شش ماه از سال کشاورزان به فعالیت در حوزه کشاورزی مشغول هستند.

وی بابیان اینکه کشت مکانیزه در سال‌های اخیر جایگزین کشت‌های سنتی شده است، افزود: هرچند درصد قابل‌توجهی از اراضی به‌صورت مکانیزه کشت و برداشت می‌شود اما هنوز این فرهنگ همه‌گیر نشده است.

وی با اشاره به شعار سال جاری مبنی برجهش تولید، حفظ سلامت شالی‌کاران را مسئله مهم برای دستیابی و تحقق این هدف بیان کرد و گفت: برای پیشگیری از شیوع بیماری و حفظ سلامت کشاورزان و شالی‌کاران، جلوگیری از تجمع کارگران در مزارع برنج باید موردتوجه قرار گیرد.

شهیدی فر با عنوان اینکه کشت مکانیزه و عدم استفاده از کارگران غیربومی باید در دستور کار قرار گیرد، یادآور شد: به توصیه کارشناسان، بهترین راه مهار کرونا ویروس قطع زنجیره انتقال است و کشت مکانیزه می‌تواند این زنجیره را قطع کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خواستار رعایت موارد بهداشتی و توصیه‌های فنی به کشاورزان شد و از کشاورزان خواست حتی‌المقدور، نشاکاری را عقب بیندازند.

ترویج کشت مکانیزه و کایری

درعین‌حال مجید بهاری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران نیز با تأکید بر ترویج کشت مکانیزه اظهار داشت: تاکنون بیش از ۸۰ هزار هکتار خزانه گیری برنج در استان صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه سال قبل ۷۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان مکانیزه کشت شد، پیش‌بینی کرد این میزان امسال به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار افزایش یابد.

وی همچنین به کشاورزان توصیه کرد تا ضمن عقب انداختن نشاکاری، در صورت انجام این کار، فاصله حداقل دومتری را رعایت کنند.

بهادری با اظهار اینکه ۳۵۰ دستگاه نشاکار جدید به ناوگان کشاورزی استان افزوده‌شده است، یادآور شد: در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ دستگاه نشاکار به کشت مکانیزه در شالیزارهای استان می‌پردازند.

مازندران بیش از ۲۱۴ هزار هکتار شالیزار دارد که ۴۲ درصد برنج کشور را تأمین می‌کند و ترویج فرهنگ کایری و کشت‌های مکانیزه می‌تواند به حفظ سلامت شالی‌کاران و تحقق هدف جهش تولید در حوزه کشاورزی کمک کند.

کد خبر: ۱۰٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha