۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
ضرورت تسریع در جذب سیب صنعتی توسط واحدهای تبدیلی آذربایجان غربی| دست دلالان کوتاه شود
گزارش خبری؛

ضرورت تسریع در جذب سیب صنعتی توسط واحدهای تبدیلی آذربایجان غربی| دست دلالان کوتاه شود

ارومیه - انباشت سیب صنعتی در کنار جاده‌های آذربایجان‌غربی سال‌هاست که منظر نامناسبی به حاشیه شهرها داده و سبب شده تا مسئولان برای رفع آن به چاره اندیشی بپردازند.

بازار؛ گروه استان ها: سالانه در فصل برداشت سیب درختی در نیمه دوم شهریور ماه به علت وزش بادهای فصلی، سیب‌های درختی آذربایجان غربی با ریزش بسیاری مواجه می‌شوند و نبود برنامه ریزی های دقیق و مدون و عدم انسجام دستگاههای دولتی در برخورد با این موضوع باعث شده تا دلالان در این بخش پولهای کلانی را به جیب بزنند که از سفره کشاورزان استان کسر می‌شود.

در کنار این مسایل، موضوع مهمتر جلوه های بسیار ناخوشایند  این موضوع است که با انباشته شدن میوه های تابستانه بالاخص سیب درختی در حاشیه جاده ها و حریم راه‌ها، جلوه ای نامطلوب از سیمای کشاورزی آذربایجان غربی به رخ تمام مسافران و رهگذران از این مسیرها می‌کشد.

این موضوع که در سه سال اخیر به دلیل گلایه مندی مردم استان و کشاورزان، موجب شد تا در سال ۱۳۹۶ برای نخستین بار دولت خرید تضمینی محصول سیب درختی را در آذربایجان غربی جزو برنامه های خود قرار دهد و از این رهگذر دست کشاورزان را بگیرد.

امسال دوباره مسوولان آذربایجان‌ غربی عزم خود را جزم کرده‌اند تا شاید مهر پایانی براین پدیده زشت بزنند و مسیرهای قانونی و موجهی را برای خریداری این محصولات بازتعریف کنند و دست سودجویان و واسطه های بازار را کوتاه کنند و محصولی بهداشتی و استاندارد را به دست کارخانه ها و صنایع تبدیلی استان برسانند.

ضرورت تسریع در جذب سیب صنعتی توسط واحدهای تبدیلی آذربایجان غربی| دست دلالان کوتاه شود

ساماندهی جمع آوری و خرید سیب صنعتی با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط انجام شود
استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت اهتمام واحدهای صنایع تبدیلی به منظور تسریع در جذب سیب صنعتی با توجه به آغاز برداشت محصول سیب درختی در استان تاکید کرد و گفت: با توجه به آغاز برداشت محصول سیب درختی در استان ، امسال پیش بینی می شود، یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب درختی از سطح بیش از ۶۰ هزارهکتار از باغات استان برداشت شود.

محمدمهدی شهریاری ظهر پنجشنبه در جلسه بررسی ساماندهی و نظارت بر خرید و فروش سیب صنعتی استان ، اظهار کرد: باید هماهنگی و همکاری بین بخشی در بین دستگاه‌های ذیربط برای ساماندهی جمع‌آوری و خرید سیب صنعتی در استان صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه با کسانی که اقدام به دپوی سیب درختی در حاشیه جاده ها کنند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت، اضافه کرد: باید تلاش شود نقش واسطه ها و دلالان از این بخش حذف شود و صاحبان کارخانجات صنایع تبدیلی نیز باید اقدام به خریداری سیب صنعتی از مراکز بهداشتی جمع آوری یا به صورت مستقیم از کشاورزان کنند.

استاندار آذربایجان غربی ، شناسایی بازارهای هدف در منطقه اوراسیا، استفاده از ظرفیت تجار و صادرکنندگان استان، تعامل صاحبان صنایع تبدیلی با کشاورزان، حذف واسطه ها، تشدید امر نظارت بر بازار سیب صنعتی را از مهمترین راهکارهای ساماندهی مشکل دپوی سیب صنعتی در حریم جاده های استان و تسهیل در روند صادرات این محصول اعلام کرد.

ضرورت تسریع در جذب سیب صنعتی توسط واحدهای تبدیلی آذربایجان غربی| دست دلالان کوتاه شود

پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب درختی از باغات آذربایجان غربی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی  با اشاره به آغاز برداشت محصول سیب درختی در استان، از پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب درختی از سطح ۶۰ هزار و ۷۱۳ هکتار از باغات استان در سال جاری خبر داد.

اکبر کرامتی با بیان اینکه  بر اساس برآوردهای انجام شده، امسال تولید این محصول حدود ۲۰  درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد، تصریح کرد: استان آذربایجان غربی در حال حاضر از لحاظ مقدار کشت و تولید سیب درختی ، رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است .

وی با اشاره به این مطلب که ارقام غالب محصول سیب منطقه از ارقام سیب‌های زرد و قرمز لبنانی موسوم به گُلدِن و رِد دِلیشز می باشد، اضافه کرد : مابقی را ارقام تابستانه و ارقام خارجی از جمله گرانی اسمیت، رد استارکینگ ، گالا و دلباراستیول تشکیل می دهد .

کرامتی با بیان اینکه سیب از مهمترین محصولات باغی آذربایجان غربی است، افزود : باغ های سیب در همه شهرهای استان وجود دارد ولی ارومیه با اختصاص حدود ۴۵ درصد از این باغ ها در رتبه اول و شهرهای سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در ردیفهای بعدی قرار دارند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، مشکل بازار پس از تولید را چالش بزرگ بخش کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد که همه ساله با فرا رسیدن فصل برداشت محصولات از جمله سیب شاهد آن هستیم  و ابراز امیدواری کرد، در سال جاری نیز روند صادرات سیب درختی نیز پر رونق تر از سال گذشته ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، اظهار کرد: از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند که امسال ۸۲ مرکز خرید ، کار خرید را بر عهده خواهند داشت که شامل  ۴۰ مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی ، ۳۰ مرکز بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و ۱۲ سردخانه ذخیره سازی میوه است.

ضرورت تسریع در جذب سیب صنعتی توسط واحدهای تبدیلی آذربایجان غربی| دست دلالان کوتاه شود

انباشت سیب های صنعتی در جاده منجر به مشکلات بهداشتی می شود
کرامتی با توجه به اینکه حریم جاده ها با انباشت سیب های صنعتی اشغال و منجر به ایجاد مشکلات بهداشتی و بد منظر شدن حریم جاده ها می‌شود ، لازم است دستگاه های مربوطه نسبت به پاکسازی جاده ها و رفع این موضوع با جدیت بیشتراز سال های گذشته مساعدت و همکاری لازم را انجام دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی  بیان کرد: می‌توان محصول سیب زیر درختی صنعتی در مراکز بهداشتی و مجوز دار را به نحو بهینه و بهداشتی برای مدت زمان بیشتری نگهداری کرد چرا که نگهداری مواد اولیه در شرایط استاندارد موجب تولید محصول با کیفیت می‌شود.

کرامتی ادامه داد: باید مسئولان ذیربط تمهیدات و راهکارهای اساسی در زمینه تسهیل و توسعه روند صادرات محصولات کشاورزی مخصوصا سیب درختی را اتخاذ کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از دایر شدن ۸۲ مرکز مجاز فروش سیب صنعتی در استان در سال جاری خبر داد و افزود: از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند که امسال ۸۲ مرکز خرید ، کار خرید را بر عهده خواهند داشت که شامل ۴۰ مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی ، ۳۰ مرکز بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و ۱۲ سردخانه ذخیره سازی میوه است.

کرامتی با بیان اینکه انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، اظهار کرد: ۲۳ واحد فعال فرآوری آبمیوه  و ۱۲ واحد کنسانتره میوه با حداقل ظرفیت جذب ۴۸۰ هزار تن میوه در استان وجود دارد.

وی اضافه کرد: در این مراکز می‌توان محصول سیب زیردرختی را به نحو بهینه و بهداشتی برای مدت زمان بیشتری نگهداری کرد و کارخانه‌ها اگر خواهان تولید محصولات باکیفیت هستند باید مواد اولیه مناسب و بهینه مورد نیاز خود را از این مراکز خریداری کنند.

ضرورت تسریع در جذب سیب صنعتی توسط واحدهای تبدیلی آذربایجان غربی| دست دلالان کوتاه شود

ریزش های قبل از برداشت بزرگترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از باغداران آذربایجان‌غربی خواست برای حفظ کیفیت سیب تولید شده خود، آن را به اماکن دارای مجوز نگهداری اصولی این محصول تحویل دهند و از فروش آن به دلالان کنار جاده‌ای خودداری کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ارومیه نیز پائین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و پائین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول را از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی که با آن مواجه هستند، برشمرد.

بهنام تاج الدینی با بیان اینکه سال گذشته ،۸۸۵ هزار تن سیب درختی به کشورهای خارجی صادر شد که حدود ۷۰ درصد از این میزان محصول تولیدی استان از آذربایجان غربی بود که ۳۲۶ میلیون ارز آوری  برای کشور داشت که باید تمهیدات لازم برای توسعه صادرات محصول سیب در بازارهای جهانی فراهم شود.

طی جلسات برگزار شده مقرر شده است که پی گیری های لازم توسط بازاریاب های صادراتی برای افزایش روند صادرات سیب درختی و فراورده های سیب صنعتی به کشورهای روسیه و اورآسیا اقدامات لازم را انجام دهند و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان ازطریق شرکت های دانش بنیان کار ساماندهی در خصوص محصول سیب را انجام دهند.

کرامتی ادامه داد : همچنین مقرر شده از سوی اتحادیه باغداران کشور تعداد ٢ یا ٣ کارخانه خارج از استان برای حمایت از ساماندهی و خرید سیب صنعتی استان از تاریخ١٧ شهریور کار خرید حمایتی را آغاز کنند و در صورت امکان تعداد ٢ کارخانه جهت انجام حق العمل کاری محصول شناسایی و  دعوت به همکاری شوند.

پیش‌بینی می‌شود باغداران آذربایجان‌غربی امسال بیش از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب درختی را ازسطح ۶۰ هزار و ۷۱۳هکتار از باغات خود برداشت کنند.

آذربایجان‌غربی هم در زمینه تولید و هم در زمینه سطح زیرکشت جایگاه نخست این محصول را در کشور دارد و یک سوم سیب کشور در این استان تولید می‌شود.

کد خبر: ۱۰۶٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha