۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
تعاونی ها در غربت؛ یک‌هزار و ۴۸۰ تعاونی در اغما
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

تعاونی ها در غربت؛ یک‌هزار و ۴۸۰ تعاونی در اغما

اردبیل- یک‌هزار و ۴۸۰ تعاونی شکل‌ گرفته در استان اردبیل هم اکنون به حالت اغما درآمده و رکود و سکون آنها بیش از گذشته غربت تعاونی‌ها را در عرصه اقتصاد کشور و استان اردبیل به نمایش گذاشته است.

بازار؛ گروه استان ها: در گرامیداشت هفته تعاون آنچه که بیش از همه نمایان است، مظلومیت و غربت شرکت‌های تعاونی در رقابت با بخش‌های دولتی و خصوصی است که هنوز در رسیدن به جایگاه واقعی و کسب سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد کشور و استان اردبیل از بی‌توجهی‌ها و عدم پشتیبانی‌ها رنج می‌برد به طوری که مسئولان تنها در هفته تعاون فعالیت این مجموعه‌ها را یادآوری کرده و چندان حمایت عملی را از فعالان این بخش انجام نمی‌دهند.

بررسی‌های میدانی در استان اردبیل نشان می‌دهد که از مجموع ۳ هزار و ۴۰۰ شرکت تعاونی دارای مجوز و پروانه تنها یک‌هزار و ۹۲۰ تعاونی آن هم با ظرفیت ۲۰ تا ۶۰ درصد در حال فعالیت هستند و تنها دو درصد تعاونی‌های فعال در استان اردبیل با ظرفیت کامل و اشتغال فراگیر فعالیت کرده و ۹۸ درصد با تنگناها، ‌ مشکلات و بسیاری از ضعف‌ها روبه‌رو بوده و چندان حمایت دولتی از آنها نمی‌شود.

از بین مشکلاتی که تعاونگران استان در مسیر فعالیت خود با آن روبه‌رو هستند افزایش فشار ناشی از تحریم‌های ظالمانه در تأمین منابع مالی، عدم تأمین مواد اولیه، نبود بازار برای فروش محصولات، تنگناهای صادرات محصولات و مهمتر از همه اختلاف شرکا و اعضای تعاونی‌هاست که به بدنه و شاکله تعاونی‌ها در استان اردبیل صدمه و لطمه واقعی وارد کرده است.

غربت تعاونی ها در اردبیل؛ یک‌هزار و ۴۸۰ تعاونی در اغما

فعالان این بخش در بیان مشکلات و نارسایی‌های این حوزه از دغدغه‌ها و چالش‌های فراروی بخش تعاون و همراهی اعضا سخن به میان آورده و به نوعی ضعف قوانین و مقررات و عدم حمایت‌های حقوقی در این حوزه را یادآور شده و بیش از هر زمان دیگر ناسازگاری‌های به وجود آمده در مسیر شکل‌گیری و حمایت از تعاونی‌ها و انگیزه‌بخشی به فعالان این بخش را یادآوری می‌کنند.

البته خدمات نابرابری که در عرصه تعاونی‌ها به تعاونگران ارائه می‌شود، در کنار سایر عوامل می‌تواند در ناکارآمدی و غیرفعال شدن این مجموعه‌ها بسیار مؤثر باشد که انتظار می‌رود با تدبیری مناسب و حل این مشکلات از ظرفیت تعاون در شکل‌گیری مجموعه‌های تولیدی در مناطق روستایی و عشایری و حتی حاشیه شهرها بیش از گذشته استفاده شود.

میرحبیب عزیززاده مدیرعامل شرکت برتر تعاونی استان اردبیل در سال‌های اخیر در گفتگو با خبرنگار بازار دلیل موفقیت مجموعه خود را در قالب تعاونی انسجام مدیریتی همراه با همگرایی گروهی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای و عمرانی توصیف کرد و گفت: آنچه که در این عرصه برای ما ملاک و معیار است بدون توجه به حاشیه‌ها، افزایش ظرفیت‌های تولید و اشتغال با استفاده از نیروهای کارآمدی است که در این عرصه می‌تواند یاریگر ما باشد.

غربت تعاونی ها در اردبیل؛ یک‌هزار و ۴۸۰ تعاونی در اغما

عزیززاده به فعالیت چندین ساله شرکت تعاونی عمران کارا اشاره کرد و افزود: این شرکت‌ تعاونی در سال‌های اخیر توانسته جایگاه ممتازی را به دست آورد و زمینه اشتغال و حتی برند تولید محصولات با ارزش را در بین مخاطبان و گروه‌های مختلف به خوبی رقم بزند.

وی اظهار کرد: هر چند نارسایی‌ها همچنان بخش تعاون را گرفتار چالش‌های جدی و توقف مقطعی و زودگذر می‌کند اما ضرورت دارد با همگرایی اعضای تعاونی‌ها و تلاش برای تأمین نیازمندی‌های جدی در شرکت‌های تعاونی و حمایتی که بانک‌های عامل انجام می‌دهند، ‌ فعالیت‌ها در این حوزه با انسجام بیشتری به پیش برود.

اما محمد رضایی مدیرعامل یکی دیگر از واحدهای تعاونی برتر استان اردبیل که خود از کارآفرینان شاخص استان اردبیل به شمار می‌رود در گفتگو با خبرنگار بازار، اصلی‌ترین عامل موفقیت شرکت تعاونی آرتا سبلان اردبیل را توجه جدی به مؤلفه اصلی اقتصادی بودن فعالیت‌ها و تلاش برای سودآوری در مسیر تأمین مطالبات به حق اعضا اعلام کرد و ادامه داد: مأموریت اصلی بخش تعاون در کنار ارتقا تولید، اشتغال و کارآفرینی، تلاش در جهت توان‌افزایی اقتصادی به نفع شرکا و اعضای تعاونی است.

غربت تعاونی ها در اردبیل؛ یک‌هزار و ۴۸۰ تعاونی در اغما

محمد رضایی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با وجود مظلومیت بخش تعاون و نادیده گرفتن ظرفیت این حوزه، همچنان تعاونی‌ها با برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها روبه‌رو هستند، خاطر نشان کرد: امیدواریم شرایط بیش از هر زمان دیگر برای تقویت نظام هوشمند تعاونی‌ها به وجود آید.

در همین خصوص بهروز رحیم‌زاده سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه عمده رکود تعاونی‌ها در استان اردبیل کمبود منابع مالی، ‌ مشکل تأمین مواد اولیه، بازاریابی محصول و مهمتر از همه اختلاف بین اعضای تعاونی‌هاست، اضافه کرد: ما سعی کردیم در سال‌های اخیر با پرداخت تسهیلاتی به ارزش ۶۶ میلیارد تومان از منابع بانکی، داخلی و همچنین سایر منابع به تعاونی‌های استان کمک کنیم.

رحیم‌زاده ضرورت شکل‌گیری بانک اطلاعات تعاونی‌ها و صندوق حمایت از سرمایه‌گذاران این بخش را یادآور شد و بیان کرد: انتظار می‌رود در شاخص‌های تعریف شده نظیر اشتغالزایی، صادرات، برند تعاونی، گردش مالی و... تعاونی‌ها بتوانند همواره نقش‌آفرینی خود را انجام دهند.

غربت تعاونی ها در اردبیل؛ یک‌هزار و ۴۸۰ تعاونی در اغما

وی سهم بخش تعاون را از اشتغال استان ۱۶ درصد اعلام کرد و ادامه داد: این ظرفیت می‌تواند افزایش پیدا کرده و بیش از گذشته به توانمندی این حوزه کمک کند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل رویکرد اصلی شکل‌گیری تعاونی‌ها را کمک به افزایش رفاه عمومی و از بین بردن چهره فقر و فاصله طبقاتی در جامعه اعلام کرد و گفت: تعاونی‌ها در کشورمان از سابقه ۶۸ ساله برخوردار هستند و بهتر است با بازنگری قوانین در تعاونی‌ها این بخش بیش از هر زمان دیگر در کنار حوزه خصوصی و دولتی به توانمندی اقتصاد کشور کمک کند.

 در هر حال این روزها بخش تعاون در اردبیل بیش از پیش در غربت و مظلومیت به سر می برد؛ در این میان برای توسعه اشتغال و اقتصاد استانی لازم است نگاه به این بخش و مقوله جدی تر از گذشته باشد.

کد خبر: ۱۰۶٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha