۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸
مشاغل خانگی با تلاش خانوادگی| حکایت کارگاه‌هایی که با همت جوانان می‌چرخد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

مشاغل خانگی با تلاش خانوادگی| حکایت کارگاه‌هایی که با همت جوانان می‌چرخد

مشهد- درست در همین بحبوحه گلایه‌ها و اعتراض برای نبود کار و بیکاری فارغ‌التحصیلان یک خواهر و برادر مشهدی با راه اندازی کارگاه تولید چرم نه تنها ۱۶ خانواده را نان می‌دهند بلکه صادرات هم دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: راه‌اندازی یک کارگاه کیف و کفش شاید چندان ایده سختی به نظر نیاید اما قهرمان‌های گزارش ما باوجوداینکه فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف هستند اما حالا با پا کردن در کفش اقتصاد و بازار برای خود کارگاهی دست‌وپا کردند و محصولاتی را تولید می‌کنند که اتفاقاً مشتریان بسیاریدر داخل و حتی خارج از کشور دارد.

«سمیرا رفیعی» متولد سال ۱۳۶۱ و کارشناس مدیریت بازرگانی است که به قول خودش باهنر نقاشی، خطاطی، چرم‌دوزی و خیاطی خو گرفته است و ریشه این علائق موجب شده تا وی به همراه برادرش یک کارگاه بسیار تمیز و به قول ما مهندسی شده را راه اندازی کند.

برادر سمیرا که ۴ سال با وی تفاوت سنی داشته و از او کوچک‌تر است تحصیلات خود را در رشته کارشناسی ارشد برق دانشگاه صنعتی شریف به پایان رسانده اما حالا او هم چند سالی است که به کمک خواهرش شتافته و توانسته مشاغل خانگی را به شغلی خانوادگی تبدیل کند.

این همت بلند این خواهر و برادر موجب شد تا ساعتی را سیمرا رفیعی متصدی این کارگاه تولیدی چرم به گفت‌وگو بنشینیم.

 * چند سال است که این کارگاه را تأسیس کردید؟
افزون بر ۴ سال است که نسبت به راه‌اندازی این کارگاه اقدام کردیم.

مشاغل خانگی با تلاش خانوادگی | حکایت کارگاه‌هایی که با همت جوانان می‌چرخد

* تولیدات شما در این کارگاه چیست؟
تولیدات ما شامل محصولات چرمی از قبیل کیف و وسایل تزئینی است.

* برای چند نفر توانستید اشتغال‌زایی ایجاد کنید؟
ما در این کارگاه محصولاتمان را با چرم طبیعی تولید می‌کنیم  و باوجود همین وضعیت کرونایی اما موفق شدیم در کمتر از چهار سال ضمن رونق بخشیدن به تولید و فروش برای تعداد ۱۶ نفر هم اشتغال‌زایی ایجاد کنیم.

* چگونه به فکر راه‌اندازی کارگاه چرم افتادید؟
من پیش‌ازاین چند سال مسئول رسیدگی به اسناد یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی بودم اما در کنار آن به هنرهای نقاشی، خیاطی و چرم‌دوزی و خطاطی هم می‌پرداختم و مدرس انجمن خوشنویسان هم هستم.

هم‌زمان باکارم گاهی به دوخت کیف چرم هم می‌پرداختم و لذا تصمیم گرفتم تا این کار را توسعه داده و به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنم.

* برای این کار چقدر سرمایه گذاشتید؟
ابتدا خودمان‌ همه کارهایمان را انجام می‌دادیم دستگاه برش و نیرو نداشتیم‌ ولی به‌مرور دستگاه برش و محل مستقل و نیرو گرفتیم فروشگاهی در برج آلتون مشهد راه‌اندازی کردیم که به دلیل کرونا البته مجبور شدیم آن مکان را جمع کنیم.

* چقدر در توسعه این کارگاه در این شرایط سخت موفق بودید؟
باید اذعان کنم طراحی و مدیریت کارگاه را با همکاری برادرم انجام‌ می‌دهم‌ و ما به‌قدری این کارگاه را توسعه دادیم که در حال حاضر نیروی چرخ‌کار، حسابدار، اپراتور دستگاه برش، مسئول فروش اینترنتی و عکاس در مجموعه‌داریم و تعداد ۱۰ نفر خانم سرپرست خانوار  نیز با ما همکاری دارند و همگی از همین محل ارتزاق می‌کنند.

* آیا توانستید برندی و یا ویژگی در محصول کند در بازار ایجاد کنید؟
از ویژگی‌های برندمان این است که به دلیل این‌که مجموعه کوچک است و خودم طراحی کارها را به عهده‌دارم با توجه به سلیقه مشتری می‌توانم تغییراتی در طراحی اعمال کنم یا با توجه به بازخورد محصولات در عرض یک هفته طراحی‌ها را تغییر می‌دهم و نمونه جدید را روی سایت یا صفحه اینستاگرام قرار می‌دهیم.

مشاغل خانگی با تلاش خانوادگی | حکایت کارگاه‌هایی که با همت جوانان می‌چرخد

* آیا به بازارهای جهانی هم‌فکر کردید؟
قبل از کرونا فروشمان متمرکز به فروش و عرضه فیزیکی محصول و از طریق فروشگاهمان بو د و همچنین به‌صورت غیرمستقیم صادرات به کشورهای از گرجستان،تاجیکستان ،عراق ،دبی ، اکراین و ...داشتیم که ۶ ماه بعدازآن شروع بیماری کرونا مجبور شدیم فروشگاه را جمع کنیم‌.

* پس برای فروش با مشکل مواجه هستید؟
نمی‌توان این‌طوری توصیف کرد چون ما از قبل  فروش اینترنت برنامه‌ریزی کردیم که خوشبختانه علی‌رغم کرونا فروشمان سه برابر شده است.

متأسفانه در حال حاضر اجاره‌ها بسیار بالاست و برای رهن و اجاره و آرایه نیاز به سرمایه‌داریم و با توجه به این فروش خوبی داشتیم اکثرش را تبدیل به سرمایه کردیم و از طرفی متأسفانه بازار شرایط مشخصی ندارد و قیمت‌ها مدام‌ بالا می‌رود.

* انتظار شما از دولت جدید؟
متأسفانه برای دریافت حداقلی تسهیلات به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان که برای یک کارگاه تولیدی هزینه خرید یک دستگاه هم نمی‌شود باید ۵ ضامن کارمند جور کرد و هر ضامنی را هم که ارائه می‌کنیم به بهانه‌های مختلف از قبیل آن خودداری می‌کنند.

مثلاً یک ضامن به بهانه سن زیاد؛ یکی به بهانه حقوق کم و یا شرکتی بودن فرد و دلایل دیگر رد شده‌اند حال دولتمردان توقع دارند که تولید در این کشور رونق بگیرد!

مشاغل خانگی با تلاش خانوادگی | حکایت کارگاه‌هایی که با همت جوانان می‌چرخد

درخواست من از دولت، رفع مشکلات تولیدکنندگان است زیرا برنامه‌ریزی‌ها و زیرساخت قوانین و طرح‌ها درست است اما در مرحله اجرا ،سنگ‌اندازی‌های زیادی می‌شود.در دو سال اخیر باوجود کرونا ادامه داده‌ام که واضح است که من کار را انجام می‌دهم و وام را برای کارم دریافت می‌کنم .

* به‌غیراز سرمایه  آیا برای تأمین مواد اولیه با مشکلی روبرو هستید؟
چرم در داخل کشور فراوری می‌شود ازاین‌رو قیمت آن فقط دو برابر شده است برای مثال قیمت هر پا که ۳۰ در ۳۰ سانتی‌متر است دو برابر افزایش‌یافته است البته ما معمولا از چرم‌شتر استفاده می کنیم اما برخی مواد اولیه مثل یراق‌آلات و قفل حدوداً ۵ الی ۸برابر شده است.

* شما اشاره‌ای به صادرات محصولات خود داشتید در این زمینه با چه مشکلاتی روبرو شدید؟
ما در حال حاضر امکان صادرات مستقیم به کشورهای دیگر را نداریم اما درگذشته به‌صورت غیرمستقیم صادرات به کشورهای گوناگونی را داشتیم .

متأسفانه پیش‌از این با اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی برای حضور در نمایشگاه ایتالیا دعوت شدیم و کارهایی باکیفیت قابل‌رقابت تولید کردیم و هزینه رزرو هتل و بلیت رقمی حدود ۱۵ میلیون تومان شد، اما روز قبل از پرواز به ما اطلاع داده شد که ویزا تأیید نشده است و ما متضرر شدیم و این در حالی است که زمان برگزاری نمایشگاه‌ها در طی سال از قبل مشخص است، اما متأسفانه زمان آن‌ها توسط میراث فرهنگی خراسان رضوی به کارآفرینان چند روز قبل اعلام می‌شود که امکان شرکت وجود ندارد.

از این مشکلات ریز و درشت پیش پای تولید کننده زیاد وجوددارد اما اگر دولت جدید به معنای واقعی در صدد است که به تولید رونق ببخشید و از اقتصاد نفتی فاصله بگیرد باید آن قدر شرایط را برای تولید کننده تسهیل و راه را برای وی هموار سازد که تولید کننده تمام ذهن و ابتکارش را برای تولید هزینه کند و دیگر دغدغه اجاره و صادرات و فروش نداشته باشد.

ممکن است یک نفر تولید کننده خوبی باشد اما الزاما فروشنده خوبی نباشد و لذا نباید انتظار داشت یک نفر هم خودش تولید کننده باشد، هم بازار یاب و هم  صادر کننده!متاسفانه این وضعیتی است که در حال حاضر تمامی تولید کنندگان و هنرمندان با درگیر هستند.

کد خبر: ۱۰۶٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha