۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
رفراندوم تعیین تکلیف خودروسازان نسبت به یارانه اولویت دارد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

رفراندوم تعیین تکلیف خودروسازان نسبت به یارانه اولویت دارد

سمنان- همتیان کارشناس اقتصادی با اشاره به ایجاد طرح رفراندوم یارانه در کشور گفت: مسئولان به جای این طرح که از هم اکنون نتیجه آن مشخص است درباره تعیین تکلیف و برخورد با خودروسازان رفراندوم برگزار کنند.

حسن همتیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه طرح رفراندوم یارانه و اینکه مردم بگویند آن را می‌خواهند یا نمی‌خواهند طرحی عجیب است، تاکید کرد: سه سال قبل دولت از مردم درخواست کرد که یارانه شان را نگیرند اما چقدر از مردم انصراف دادند؟ امروز و حتی ده سال دیگر هم دوباره از مردم چنین درخواستی شود بازهم نتیجه فرقی ندارد.

وی با بیان اینکه مسئولان به جای آزمودن اقداماتی که اولاً یک بار آزموده شده و ثانیاً پاسخی از هم اکنون مشخص دارد، به اولویت‌های اقتصادی کشور توجه داشته باشند، افزود: امروز اگر مسئولان می‌خواهند کاری کنند مقوله رقابت آزاد اقتصادی را در کشور به رفراندوم بگذارند که مردم مجبور نشوند خودروهای سایپا و ایران خودرو را با هر قیمت و کیفیتی که کارخانه می‌خواهد و با هر شرایطی که دستوری از سوی خودروساز اعلام می‌شود، تهیه کنند.

فکری به حال خودروسازی شود
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رفراندوم تعیین تکلیف خودروسازان نسبت به یارانه اولویت دارد، گفت: یا باید واردات خودرو را آزاد کرد یا به خودروسازان را تعیین تکلیف کرد که چرا سال‌ها است خودروهایی که ۳۰ میلیون تومان می‌ارزد و را ۱۲۰ میلیون تومان می‌فروشند آن هم با قرعه کشی و بدون استاندارد و بازهم مجلس و دولت به دنبال حمایت بیشتر آنها است عجیب‌تر اینکه آنقدر این دو شرکت غرق در سوء مدیریت هستند که هر دویشان ضرر ده هستند آن هم با این حجم عجیب و غریب سودی که می‌کنند.

همتیان با بیان اینکه بنز و فولکس واگن آلمان بر روی هر ماشین ۱۲ درصد سود می‌کنند اما خودرو ساز ایرانی خودرویی که با هر استانداردی در دنیا نهایتاً ۳۰ میلیون تومان ارزش گذاری شود را ۱۲۰ میلیون تومان آن هم نقد می فروشد، گفت: جالب اینکه کارخانه‌های اول سرپا و اشتغال زا هستند و روز به روز سهام شأن بالا می‌رود کارخانه‌های دوم زیان ده و حتی از پس هزینه‌هایشان بر نمی‌آیند که قطعاً دلیل آن مدیریت است.

وی با بیان اینکه بنز هرگز به مدیرانش پاداش‌های میلیون‌ها تومانی نمی‌دهد در صورتی که کارگرش چهار میلیون تومان هم حقوق نمی‌گیرد و لذا اگر مسئولان می‌خواهند کاری کنند به جای قرار دادن یارانه مردم بیچاره در صدر تصمیمات، برای خودرو سازان کاری کنند که هم جاده‌ها را به قتلگاه بدل کرده اند و هم سودهای هزاران میلیارد تومانی می‌کنند و باز هم بدهکار هستند.

چرا مجلس علیه خودرو ساز ورود نمی کند؟
این کارشناس با بیان اینکه اگر یک خودرو ساز به یک نماینده مجلس در کشورهای دیگر خودرویی هدیه دهد رسوایی آن تا برکناری کامل نمایندگان و خودروسازان و کاهش سهام خودروساز و ... کشیده می شود اما در کشورمان این کار مورد توجه هم قرار می گیرد، گفت: پخش تصاویر خودروهای دپو شده ای که زیر آنها علف سبز شده عمق سوء مدیریت را نشان می دهد خودروهایی که ۳۰ میلیون تومان تولید شدند اما انقدر نگه داشته و احتکار شده اند تا ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شوند چه کسی پاسخگوی این تخلفات است؟ چرا مجلس به این امر ورود نمی کند؟ مجلسی که از ایران خودرو دنا می گیرد می تواند علیه این خودروساز طرحی را مصوب کند؟ دست کم اینکه مسئولان اگر کاری نمی کنند حداقل برای مردم و نظام هزینه ایجاد نکنند.

به گزارش بازار، روز گذشته عضو کمیسیون امورداخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی از طرح تقاضای برگزاری رفراندوم برای حذف یارانه‌های آشکار و پنهان در مجلس خبر داد و گفت: «با توجه به رقم بسیار بالای یارانه نقدی که در سال پرداخت می‌شود، بنده بر اساس اصل ۵۹ قانون اساسی و ماده ۳۶ قانون همه‌پرسی، تقاضای برگزاری رفراندوم به منظور حذف یارانه‌های آشکار و پنهان و پرداخت مستقیم به مردم را تهیه کردم» اما موضوع این است که مشخصاً میزان یارانه اندک و دهک هایی که به ان نیاز دارند بسیار زیاد شده است لذا این طرح چه رفراندومی نیاز دارد مشخص نیست؟

کد خبر: ۱۰۶٬۶۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha