۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
خدمت‌رسانی بی‌وقفه بخش آب و برق با رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا
اردکانیان خبر داد:

خدمت‌رسانی بی‌وقفه بخش آب و برق با رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا

وزیر نیرو با اشاره به نقش تعیین کننده تامین زیرساخت‌ها اعم از آب و برق در عرصه تولید گفت: وظیفه خودمان می‌دانیم امسال با سرعت و دقت و اتکای بیشتری به منابع داخلی سعی کنیم پاسخگوی نیازهای رو به رشد بخش صنعت، معدن، کشاورزی و دیگر بخش‌های تولیدی کشور باشیم.

به‌گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت نیرو، رضا اردکانیان روز دوشنبه در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه شماره ۲ تهران در جمع خبرنگاران، درباره اقدام‌های وزارت نیرو در سال ۹۹ که از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده، اظهار داشت: در بهار امسال حدود ۴۰ طرح صنعت آب و برق مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و سعی می‌شود تعداد بیشتری نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر هم وارد مدار شود.

وی ادامه داد: در بخش آب هم با دستور رییس جمهوری و فراهم شدن امکانات خوب، انتظار می‌رود بیش از ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در غرب کشور با تکمیل شبکه‌های آبیاری و زهکشی آب‌اندازی شود که نقش مهمی در تولید مواد غذایی و افزایش سطح معیشت مردم خواهد داشت.

اردکانیان گفت: احداث تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب و تمام تجهیزات مورد نیاز در هر دو بخش برای جهش تولید با کمک خانواده صنعت آب و برق فراهم می‌شود.

وی همچنین درباره اقدام‌های وزارت نیرو برای مقابله با کرونا اظهار داشت: در زمان حاضر در بخش آب و برق سعی کردیم که با رعایت مسایل بهداشتی و دستورالعمل‌هایی که ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا دادند، در عین حال هیچ‌گونه اختلالی در خدمت رسانی ایجاد نشود.

وزیر نیرو افزود: در بخش برق حدود ۲۰ هزار پرسنل صنعت برق کشور در پست‌ها و مراکز متعدد، مدیریت شبکه و دیسپاچینگ و محل‌های مرتبط با خطوط انتقال و شبکه توزیع، در مراکز پاسخگویی همچنین مراکز  آمادگی، برای برخورد با اتفاق‌ها شبانه‌روزی در شیفت‌های مختلف مشغول خدمات‌رسانی هستند.

اردکانیان گفت: در بخش آب و فاضلاب هم ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از پرسنل در ایستگاه‌های پمپاژ، تصفیه‌خانه‌ها و سایر مراکز، کنترل و رسیدگی در این بخش در محل خدمت حاضر هستند.

وی با اشاره به نقش آب برای پیشگیری و مقابله با کرونا گفت: به دلیل یکی بودن شبکه‌های شرب و بهداشت در کشور، باید سعی کنیم بدون هرگونه کوتاهی و اختلالی در رعایت مسایل بهداشتی بویژه شست و شوی دست‌ها، این کار به شیوه‌ای انجام شود که موجب هدررفت کمتری از آب شرب شود تا مردم مشکلی پیدا نکنند.

وی از افزایش تا ۴۰ درصدی مصرف آب در برخی شهرها خبر داد و افزود: هر چند با بارش‌ها از نظر کمی در مخازن سدها در زمان حاضر مشکلی برای تامین آب شرب وجود ندارد، اما تصفیه‌خانه‌ها ظرفیت محدودی دارند و با توجه به سیلابی شدن برخی رودخانه‌ها ممکن است به‌دلیل کدورت بالای آب، برخی تصفیه‌خانه‌ها در ساعاتی از مدار خارج شوند.

وزیر نیرو در عین حال با اشاره به بارش‌های دو روز اخیر در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور گفت: در مواردی با قطعی آب و برق در برخی روستاها مواجه شدیم که همکاران مشغول کار هستند و مشکل جدی در این بخش نیست.

وی گفت: در هرمزگان بر خلاف پیش‌بینی‌ها مبنی بر بارش ۷۰ میلی‌متری، در نقاط و ایستگاه‌هایی به‌ویژه در بالاست سدهای استقلال در میناب و شمیل و نیان در بندرعباس تا ۲۲۰ میلی‌متر بارندگی ثبت شد که حتی در برخی از این مناطق حدود ۱۴۰ درصد بارش کل سال، در یک شبانه‌روز بارید و ورودی بالایی در مخازن هر دو سد داشتیم.

اردکانیان با اشاره به بیش از ۵ هزار متر مکعب در ثانیه ورودی مخازن این سدها گفت: در سد میناب ناچار شدیم خروجی را حتی تا سه هزار متر مکعب افزایش دهیم. علاوه بر اینکه آماده بودیم در صورت اقتضا دستور تخلیه در برخی نقاط پایین‌دست داده شود که در آخرین تماسم در اوایل صبح امروز، اطلاع داده شد که جریان تحت کنترل است.

وزیر نیرو افزود: در استان سیستان و بلوچستان انتظار بارش‌های وسیعی در انتهای این هفته و هفته آینده داریم و در جنوب غرب کشور از جمله خوزستان هر چند حجم مخازن سدهای این استان تا ۶ میلیارد متر مکعب گنجایش سیلاب را دارند، اما مهم تاب‌آوری مناطق پایین‌دست سدهاست.

اردکانیان خاطرنشان کرد: ممکن است خروجی از مخازن سدهای دز و کرخه تا دو برابر حجم فعلی افزایش پیدا کند و این مستلزم همکاری نزدیک همه دستگاه‌ها و مردم با رعایت مسایل ضروری است.

کد خبر: ۱۰٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha