۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
استاندارد خدمات پس از فروش خودرو اجباری می شود
غلامرضا شریعتی به بازار خبر داد؛

استاندارد خدمات پس از فروش خودرو اجباری می شود

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: در شرایط کنونی برای خدمات پس از فروش محصولات ۵ استاندارد تشویقی وجود دارد، اما به دنبال این هستیم که استاندارد خدمات پس از فروش خودرو و قطعات خودرو اجباری شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده به همین دلیل ارزیابی و کنترلی کیفیت محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در حال حاضر دو خودروساز بزرگ اجرای استاندرد 85 گانه را برای چند مورد به تاخیر انداخته اند و وعده داده اند در یک بازه زمانی یک تا دو ساله به این استانداردها دست پیدا کنند، البته مدل های جدید خودرو که از این دو خودروساز وارد خط تولید و بازار شده با وجود اینکه تاکید کرده اند استانداردهای جدید در آنها اعمال شده، اما هنوز نتوانسته اند رضایت مردم را جلب کنند.

غلامرضا شریعتی  افزود: طبق برنامه ای که شرکت سایپا ارائه کرده است این شرکت تا پایان سال 1401 باید تمام خودروهای تولیدی خود را با استاندارد 85 گانه روانه بازار کند و ایرانخودرو هم با یک سال تاخیر باید محصولات خود را با استاندارد 85 گانه تولید کند.

او درباره استاندارد خدمات پس از فروش و نظارت بر کالاهای ممنوعه ای که امروز به صورت کپی از برندهای خارجی است، گفت: در شرایط کنونی برای خدمات پس از فروش محصولات ۵ استاندارد تشویقی وجود دارد، اما به دنبال این هستیم که استاندارد خدمات پس از فروش خودرو و قطعات خودرو اجباری شوند. هرچند باید توجه داشت که امروز به دلیل تحریم ها برخی کالاهای خارجی امکان تولید در ایران ندارد و ممکن است به صورت سی کی دی واردات شوند و در ایران هم تولید شوند و این کاملا با همکاری شرکت خارجی است، اما اگر متفاوت از این مساله باشد تخلف است و سازمان استاندارد روی تولید محصولاتی که با مجوز قانونی تولید و به بازار عرضه می شوند نظارت می کند. بر همین اساس ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان سالانه سازمان صرف نظارت بر بازار می کند، البته برخی مواقع استانداردها مربوط به شرایط حمل کالاست، برای نمونه اگر در حمل یک ماده غذایی در یک بازه زمانی سیستم سرمایشی خودرو خاموش باشد مواد غذایی را از استاندارد خارج می کند به همین دلیل باید همپای استاندارد سازی در تولید در بخش های دیگر هم استاندارد سازی دنبال شود.

کد خبر: ۱۰۶٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha