۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
نوسان در بازار سنگ آهن به دنبال تشدید بحران کرونا
بازار گزارش می دهد؛

نوسان در بازار سنگ آهن به دنبال تشدید بحران کرونا

بازار سنگ آهن در ماه های اخیر نوسان های زیادی را شاهد بود. هم اکنون هم با وجود افت نسبی در قیمت سنگ اهن در دنیا همچنان ارزش ان سه برابر ارزش هر تن سنگ آهن در سال ۲۰۱۵ است.

بازار؛ گروه بین الملل: تحولات اقتصادی این روزها مانند هیچ دوره ای از تاریخ نیست. تحولاتی که ریشه در افزایش بی ثباتی ها و اتفاقات غیر قابل پیش بینی دارد و باعث شده است تا امکان اعتماد به پبش بینی ها وجود نداشته باشد.

یکی از این پیش بینی ها در مورد بازار سنگ اهن ارایه شده بود. مرکز مطالعاتی  فیتچ در پیش بینی اخیر خود از تداوم روند افزایشی قیمت سنگ آهن در سالهای پیش رو صحبت کرده بود. مساله ای که می توانست روی قیمت تمام شده فولاد و فراورده های فولادی تاثیر بزرگی بر جای بگذارد.

اما انچه در عمل تجربه شده است کاهش قیمت در بازار است. مرکز مطالعاتی فیتچ پیش بینی کرده بود روند افزایش قیمت سنگ اهن تا انتهای سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد و از آن پس تا انتهای دهه جاری میلادی افت نرخ رشد سالانه تولید فولاد در بازار تجربه شود.

این مرکز نوشت: «پیش بینی می شود نرخ رشد تولید سنگ آهن در فاصله سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ به ۳.۵ درصد برسد در حالیکه طی پنج سال قبل تولید این محصول ارزشمند معدنی با افت ۲.۳ درصدی همراه بود و همین روند کاهشی تولید هم باعث رشد قیمت سنگ اهن شد. البته تاثیر کروناو تعطیلی فعالیت در معادن به دلیل نگرانی از شیوع ویروس هم در تسریع روند افزایش قیمت در این بازار اهمیت داشت.»

اما بررسی آمارهای مربوط به این بازار در یک ماه اخیر نشان می دهد که قیمتها نه تنها رشد نکرده است بلکه با کاهش هم همراه بود. در شرایطی که طی سه ماه اخیر هر تن سنگ اهن در بازار جهانی با قیمت بیس از ۲۰۰ دلار مبادله می شد در ماه اوت سال جاری قیمت این محصول مهم معدنی به ۱۴۵ دلار تقلیل پیدا کرد.یعنی وضعیتی در تقابل کامل با پیش بینی ارایه شده توسط مرکز مطالعاتی فیتچ.

موسسه مطالعاتی فیتچ با اشاره به این مطلب که در سالهای اخیر رشد قیمت سنک آهن سود زیادی را نصیب شرکتهای فعال در این حوزه کرده است و اغلب شرکتها سهم زیادی از این سود را برای توسعه توان تولید خود سرمایه گذاری کرده اند نوشت: «بدون شک افزایش ظرفیت تولید باعث افزایش عرضه و در نهایت کاهش قیمت می شود ولی این پروسه طولانی است و ما یک شبه شاهد این تحول نخواهیم بود.»

در ادامه این گزارش به تغییر قیمت این محصول معدنی طی پنج سال اخیر نیز اشاره شد. موسسه فیتچ نوشت: «ظرفیت تولید در نتیجه افزایش سرمایه گذاری در بازار سنگ آهن افزایش می یابد و استفاده از این محصول با قیمت پایین تری میسر می شود. در ماه های گذشته قیمت هر تن سنگ آهن در بازار جهانی از مرز ۲۳۰ دلار هم فراتر رفت در حالیکه در سال ۲۰۱۵ هر تن سنگ آهن تنها با قیمت ۵۵ دلار به فروش می رسید. انتظار می رود رشد تولید باعث شود تا قیمت سنگ اهن در دنیا بازهم سیر کاهشی به خود بگیرد.»

با وجود اینکه در ماه اوت روند کاهشی قیمت در بازار مشاهده شده است ولی همچنان قیمت هر تن سنگ آهن سه برابر میزان قیمت ان در سال ۲۰۱۵ است و این وضعیت می تواند نشان دهنده میزان سود حاصل از فعالیت در این حوزه برای کشورهای مختلف و شرکتهای صنعتی باشد.

تحولات بازارهای کالایی در این ماه ها ریشه در نگرانی دنیا به دلیل همه گیری، عدم اطمینان در مورد زمان پایان این بحران و زمان بازگشت به زندگی عادی و در نهایت رشد اقتصادی دارد. این سالها می تواند تاثیرات ماندگاری روی بازار سنگ اهن بر جای بگذارد و بازار صنایع پایین دستی را نیز متحول کند.

کد خبر: ۱۰۶٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha