۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
تغییرات اقلیمی از بزرگترین چالش‌های جهان است
در میزگرد وزارتی «انرژی، اقلیم و توسعه پایدار» مطرح شد؛

تغییرات اقلیمی از بزرگترین چالش‌های جهان است

کشورهای عضو و غیرعضو اوپک تأکید کردند: تعهد کشورهای توسعه‌یافته برای بسیج سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار باید کامل انجام شود و افزایش منابع مالی اقلیم هم یک الزام است.

به گزارش بازار به نقل از شانا، نخستین میزگرد وزارتی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با موضوع «انرژی، اقلیم و توسعه پایدار» روز گذشته(دوشنبه، ۱۵ شهریورماه) با حضور شماری از وزیران و نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای عضو منشور همکاری اوپک و غیراوپک و رؤسای تعدادی از مجامع بین‌المللی انرژی به‌صورت مجازی و به میزبانی دبیرخانه این سازمان برگزار شد.

هدف اصلی این میزگرد ایجاد هماهنگی میان مواضع کشورهای عضو منشور یادشده در بیست و ششمین نشست اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (COP۲۶) به‌عنوان بزرگترین رویداد بین‌المللی اقلیمی جهان بود، رویداد یادشده قرار است پس از وقفه‌ای یک ساله به‌دلیل شیوع ویروس همه‌گیر کووید-۱۹، نوامبر ۲۰۲۱ در گلاسکو انگلیس به‌صورت حضوری برگزار شود.

نشست تخصصی یادشده به‌دنبال اشتراک‌گذاری دیدگاه‌های کشورهای عضو درباره تحولات جهانی مربوط به اهداف توسعه پایدار در بخش انرژی (SDG۷) به‌ویژه گفت‌وگوهای انرژی سطح بالا بود که قرار است هم‌زمان با برگزاری هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار شود.    

در میزگرد وزارتی «انرژی، اقلیم و توسعه پایدار»، پس از ارائه گزارش دبیرخانه اوپک درباره تازه‌ترین تحولات مذاکرات جهانی تغییر اقلیم، توسعه پایدار و ابتکارهای کشورهای عضو این سازمان درباره مقابله با تغییر اقلیم از جمله «ابتکار سبز خاورمیانه» و «اقتصاد کربن چرخشی»، نمایندگان حاضر دیدگاه‌های خود درباره دستور کار نشست را بیان کردند.

سرانجام پس از بحث و تبادل‌نظر، در پایان بیانیه‌ای به شرح زیر منتشر شد:

کشورهای عضو و غیرعضو اوپک و سازمان‌های حاضر درباره نشست گفت‌وگوی سطح بالا در زمینه انرژی طی برگزاری هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۲۱ و در آستانه نشست کاپ ۲۶ (COP۲۶) در اکتبر/نوامبر امسال مشورت و تأکید کردند که انرژی در کمک شایان تحقق اهداف توسعه پایدار، به‌ویژه هدف هفتم (SDG۷) در زمانی که میلیاردها نفر در کشورهای در حال توسعه از دسترسی به انرژی مدرن قابل اعتماد و مقرون به صرفه محروم هستند، نقشی مهم دارد.

تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین چالش‌های زمان ماست و کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه و معیشت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، در عین حال که اجرای اقدام‌های جبرانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی همچنان به‌طور نامتناسب همراه با پیامدهای اقتصادی ـ اجتماعی قابل توجه بر کشورهای در حال توسعه از جمله کشورهای صادرکننده انرژی تأثیر می‌گذارد.

از کشورها در گفت‌وگوی سطح بالا درباره انرژی و کاپ ۲۶ می‌خواهیم که همه منابع انرژی را بدون تبعیض، همراه با فناوری‌های موجود از جمله زمینه اقتصاد کربن چرخشی (CCE) و فناوری‌های جذب، استفاده و ذخیره کربن (CCUS) برای دستیابی به هدف هفتم توسعه‌پایدار (SDG۷) و کاهش انتشار در نظر گیرند.

تأکید می‌شود که رویکرد اصلی برای افزایش تلاش‌های جهانی در دستیابی به اهداف بلندمدت موافقت‌نامه پاریس باید فرآیندی چندجانبه، فراگیر و متوازن با مشارکت همه کشورها داشته باشد.

کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (UNFCCC) مجمع و محل اصلی بین‌المللی برای مذاکره درباره واکنش‌های جهانی به تغییرات اقلیم به شمار می‌آید، از این رو لازم است اصول «عدالت» و «مسئولیت‌های مشترک اما متمایز و قابلیت‌های مربوطه (CBDR -RC)» رعایت شود.

در این میزگرد همچنین بر ضرورت ارائه حمایت مناسب، قابل پیش‌بینی و متناسب از کشورهای در حال توسعه برای افزایش اقدام‌های سازگار با تغییر اقلیم و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای آنها تأکید شد.

تعهد کشورهای توسعه‌یافته برای بسیج سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار باید کامل انجام شود، منابع مالی اقلیم نیز باید افزایش یابد و اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد باید درباره هدف کمی جدید به‌منظور کمک مالی توافق کنند.

تأکید می‌شود مسائل حل نشده برنامه کاری موافقتنامه پاریس (PAWP) باید به شیوهای جامع، متعادل و عادلانه بررسی و اطمینان حاصل شود که همه مسائل به تعویق افتاده برنامه کاری موافقت‌نامه پاریس از طریق فرآیندی فراگیر بررسی و امکان عملیاتی شدن کامل آن فراهم خواهد شد.

حمایت از همکاری‌ها و مشارکت‌های بین‌المللی برای مقابله با چالش جهانی تغییرات اقلیمی در دنبال کردن اهداف توسعه پایدار و تلاش برای ریشه‌کنی فقر از جمله فقر انرژی و در پرتو شرایط و قابلیت‌های ملی کشورهای در حال توسعه بسیار مهم است.

تأکید می‌شود صنعت نفت دارای تخصص و فناوری‌های قابل دسترس برای نظام‌های انرژی پایدار است و باید بخشی جدایی‌ناپذیر از راه‌حل‌های نوآورانه و پایدار با هدف تغییر اقلیم باشد.

در این میزگرد امیرحسین زمانی‌نیا، نماینده جمهوری اسلامی ایران در هیئت عامل اوپک از طرف جواد اوجی، وزیر نفت به همراه افشین جوان، مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی و رؤسای اداره‌های تخصصی این مدیریت حضور داشتند.

کد خبر: ۱۰۶٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha