۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
ورود دولت برای ساخت‌وساز مسکن الزامی است
کارشناس حوزه اقتصاد مسکن:

ورود دولت برای ساخت‌وساز مسکن الزامی است

افقه، کارشناس حوزه اقتصاد، ورود دولت به امر ساخت و ساز مسکن را خاصه در شرایط کنونی امری واجب و الزامی دانست.

به گزارش بازار، مرتضی افقه درباره شعار رئیس جمهور مبنی بر تولید مسکن اظهار کرد: مسکن جزئی از سبد کالایی و از نیازهای اساسی خانوارهاست و لذا دلیلِ تاکیدات رئیس جمهور، فاصله زیاد میان عرضه و تقاضای مسکن است.

وی افزود: در دو سه دهه گذشته مسکن همواره دغدغه اصلی مسئولان بوده است و به رغم همه این دغدغه ها، تا امروز این مسئله حل نشده است و در رأس مشکلات مسئولان کشور قرار دارد.

افقه معتقد است توضیحات رئیس جمهور و مسئولان باید دقیق تر صورت گیرد تا تامین منابع مالی و مراحل اجراییِ تولید یک میلیون واحد مسکن در سال مشخص گردد.

امروزه موانع ساختاری و اجرایی بسیاری پیش رو داریم و با این وجود وعده ساخت مسکن در زمان تبلیغات و سخنرانی شب گذشته رئیس جمهور به صورت کلی صورت گرفت.

این کارشناس اقتصادی نسبت به این شعارها اظهار خوش بینی نکرد و ادامه داد: اگرچه آرزو می کنم این وعده ها عملیاتی شود و بیش از این به سرمایه های اجتماعی لطمه وارد نشود.

افقه در خصوص افتخاراتِ دولت قبلی مبنی بر عدم ساخت و ساز مسکن گفت: طرفداران اقتصاد آزاد چنین سخنانی را مطرح می کنند ولی با توجه به شرایط کنونی جامعه ایران، بر عکس تصورات دوستان، ورود دولت برای تامین مسکن و سایر نیازها قطعی و ضروری است.

وی اضافه کرد: اشکال دیدگاه لیبرالی این است که صرفا می گوید دولت نباید دخالت کند در حالی که در شرایط بحرانی و غیر عادی حتی کشورهای سرمایه دار دولت ناچار به حمایت از اقشار آسیب پذیر است.

افقه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو خاطرنشان ساخت: تاکید عمده باید بر این اساس باشد که حاکمیت و دولت کارآمد و توسعه خواه باشد نه اینکه دولت را حذف کنیم چراکه اگر برخی موارد با شکست رو به رو شود، به دلیل دخالت دولت نبوده بلکه بنا بر ناکارآمدی دولت بوده است.

وی اضافه کرد: ما اقتصاد خوانده ها باید روی این موارد تاکید کنیم؛ نه اینکه دولت اصلا در قضیه مسکن دخالت نکند.

افقه ادامه داد: اصل ورود دولت در تامین تمام نیازهای اساسی واجب و قطعی است خاصه مسکن که دغدغه ای عمده و اساسیِ خانوارها و جوانان کشورمان است.

وی در پایان گفت: بنده ترکیب دولت را هماهنگ و همدل می بینم البته تیم اقتصادی را صرفا در دو سه نفر نمی دانم؛ بلکه وزرا یا رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه فقط سیاست گذار هستند و از نظر بنده، بخش تولیدی حوزه اصلی اقتصاد را پوشش می دهد.

کد خبر: ۱۰۶٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha