۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
پذیرش مسافر در استان سمنان ممنوع است/ تمهیدات مقابله با کرونا
در اوج بیماری کرونا؛

پذیرش مسافر در استان سمنان ممنوع است/ تمهیدات مقابله با کرونا

سمنان - بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونای استان سمنان و همچنین دستور مقام قضایی پذیرش مسافر در مهمان‌پذیرها، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، بومگردی‌ها و .... استان ممنوع و در این راه نظارت‌ها نیز تشدید شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، برای عدم شیوع بیشتر بیماری کرونا و ازآنجاکه استان سمنان در زمره بیشترین آمار کرونای کشور را دارد، ستاد مقابله با کرونای استان پذیرش مسافر در اماکن اقامتی را ممنوع کرده است همچنین دستگاه قضایی نیز بر این امر تأکید دارد.

دو روزی می‌شود که آمار کرونای استان سمنان اعلام نمی‌شود اما تا روز دوم فروردین‌ماه ۹۹ استان سمنان ازلحاظ میزان شیوع به جمعیت رتبه نخست را با اختلافی چشم‌گیر داشت هرچند مسئولان معتقد هستند که این آمار نشان از اعتماد مردم و مراجعه به بیمارستان‌ها و سطح سواد بهداشتی است که ممکن است در برخی استان‌های دیگر وجود نداشته باشد و یا میزانش کم باشد درنتیجه اگر همه کرونایی ها به بیمارستان مراجعه کنند آمار استان‌های دیگر هم افزون می‌گردد.

موقعیت ویژه استان سمنان

اما باید در نظر داشت که صرف‌نظر از آمار، استان سمنان موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای دارد که ازجمله آن باید به مجاورت با هشت استان کشور ازجمله قم، تهران، گلستان و ... را نام برد و همچنین تلاقی کریدور های شمال-جنوب و شرق- غرب در چهارراه شمال شرق که سبب می‌شود هزاران مسافر از این استان عبور کند.

با فرارسیدن عید به نظر می‌رسد ترددها مورد نظارت بیشتری قرارگرفته، مسافران غیربومی به کمربندی‌ها هدایت‌شده و کمتر به شهرها ورود می‌کنند و تب سنجی صورت می‌گیرد و درنتیجه باید قاعدتاً شاهد کاهش آمار کرونا در استان سمنان باشیم آن چیزی که مسئولان نیز ادعا می‌کنند اما در کنار همه این موارد باید دانست که همچنان در اوج این بیماری هستیم و نباید فکر کنیم که کرونا تمام شد و بر آن پیروز شده‌ایم.

یکی از تمهیداتی که در استان سمنان با حمایت دستگاه‌های قضایی و نظارتی و اجرایی صورت گرفته، ممنوعیت پذیرش مسافران است مسافرانی که عمدتاً قصد رفتن به مشهد مقدس رادارند و تأکیدات چندین‌باره وزارت بهداشت برای در خانه ماندن را رعایت نمی‌کنند.

مقابله با کرونا

برای مقابله با شیوع بیشتر این بیماری اما ستاد مقابله با بیماری کرونای استان سمنان تصمیم بر ممنوعیت پذیرش مسافران گرفته است این تصمیم به میراث فرهنگی به مثابه دستگاه ذی ربط این موضوع ابلاغ و این اداره کل نیز به تمام مهان پذیر ها و امکان اقامتی استان دستور تعطیلی داده است.

دادستان مرکز استان سمنان درباره تعطیلی تمام مراکز پذیرش مسافر، گفت: طبق مصوبه کمیته مبارزه با کرونای استان سمنان اماکن گردشگری، هتل‌ها و مهمانپذیرها برای کنترل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده و درنتیجه هیچ گونه خدمت رسانی به کسانی که به استان سفر کنند انجام نخواهد شد.

شریف ابراهیمی با اشاره به اینکه اسکان و پذیرش مسافران در شرایطی فعلی موجب شیوع ویروس کرونا شده و  تهدیدی برای سلامت و بهداشت جامعه است، تأکید کرد: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی تهدید علیه بهداشت عمومی جرم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هر گونه تخلف پیگرد قانونی دارد و با افراد متخلف با جدیت و قاطعیت برخورد خواهد شد، ابراز کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده تخلف و اسکان مسافران مراتب را به مراجع رسیدگی کننده و میراث فرهنگی اطلاع دهند.

عدم پذیرش قانونی است

هرچند مشاهده خبرنگار بازار بیانگر باز بودن و حتی پذیرش چند مسافر توسط یکی از مهمان‌پذیرهای شاهرود است اما مابقی مسافرخانه‌ها و مراکز اقامتی به خصوص هتل‌ها همکاری خوبی را با مصوبات ستاد داشته و تعطیل کرده اند.

مهدی جمال مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان نیز ضمن تائید تعطیلی تمام مراکز پذیرش مسافر، گفت: عدم پذیرش مسافران در حقیقت برای مقابله با پدیده کرونا و کاهش تبعات آن به خصوص گسترش بیشتر این ویروس است

وی همچنین ادامه داد: ازآنجاکه طبق قانون نظارت بر تمام اماکن گردشگری و واحدهای اقامتی بر دوش میراث فرهنگی قرار دارد، این اداره کل نظارت‌های خود را بر اماکن گردشگری تا پایان محدودیت ستاد مبارزه با کرونا تداوم خواهد داد.

تشدید نظارت ها

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان از تشدید نظارت ها نیز خبر داد و ابراز کرد: از ۲۸ اسفند ماه تا پایان روز دوم فروردین‌ماه ۱۱۱ بازدید از مراکز اقامتی برای حسن اجرای این قانون توسط میراث فرهنگی استان صورت گرفته و این نظارت‌ها ادامه دارد.

جمال با بیان اینکه واحدهای متخلف در عدم پذیرش مسافران لغو مجوز و یا پلمپ می‌شوند، گفت: حفظ سلامت مسافران موضوعی است که انتظار داریم مراکز اقامتی به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

راه ها پایش می‌شوند

برای پایش مسافران نوروزی همچنین در ۱۰ نقطه خروجی استان و شهرستان های تابعه استان سمنان پست های نظارت و پایش ایجاد شده است و آنطور که مظفر محمدخانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان به خبرنگار بازار، می گوید: این اکیپ ها در ۳۳ نقطه استان با همراهی ناجا، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی (شبکه بهداشت و درمان) ایجاد شده و روزانه هزاران نفر را مورد تب سنجی و پایش قرار می دهند.

میراث فرهنگی اعلام کرده که نظارت‌های خود را بر اماکن گردشگری تا پایان محدودیت ستاد مبارزه با کرونا تداوم خواهد داد اما از سوی دیگر هم باید گفت فرهنگ سازی اصل مهمی در مقابله با مسافرت ها در شرایط بحرانی کرونا است موضوعی که مردم ریشه و پایه اصلی آن محسوب می شوند.

باید دید در پایان نوروز چقدر برنامه های حوزه فرهنگ سازی مقابله جمعی با این بحران تاثیرگذار بوده است.

کد خبر: ۱۰٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha