۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
چرخ های اقتصاد گردشگری همدان نیازمند روغن کاری
بازار گزارش می‌دهد؛

چرخ های اقتصاد گردشگری همدان نیازمند روغن کاری

همدان- این روزها چرخ های زنگ زده اقتصاد گردشگری همدان نیاز به روغن کاری اساسی دارد، موضوعی که مطالبه اصلی فعالین این حوزه از وزیر جدید گردشگری است.

بازار؛ گروه استان‌ها: زمین گیری گردشگری به عنوان صنعتی سفید و درآمدزا اگرچه در بسیاری از کشورها خاتمه یافته و اقداماتی چون واکسینه شدن فعالین این عرصه عملی شده است اما کنترل ورودی ها و خروجی های کشورها، برنامه ریزی در جهت راه اندازی تورهای گردشگری ایمن و هوشمند، نظارت بر سیستم های حمل و نقل، اقامت، رستوران ها و غیره همه و همه دست به دست هم داده تا گردشگری و اقتصاد وابسته به آن بار دیگر پا بگیرد.

در کشورمان سال های قبل از شیوع این ویروس شاهد درگیری گردشگری با سیل های نوروزی و مسائل سیاسی بودیم و حال قریب به یک سال و نیم است که صنعت گردشگری با رکود بی سابقه ای مواجه شده، رکودی که نه تنها به فعالین این حوزه بلکه به بسیاری از اصناف، فعالین حوزه صنایع دستی و دیگر مشاغل نیز لطمه وارد کرده است.

خسارت ها در سال گذشته در بخش گردشگری استان همدان بالغ بر ۲۴۸ میلیارد تومان عنوان شده است

استان همدان نیز به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن که به تازگی بار دیگر در مسیر معرفی خود به جهانیان بود و با برگزاری برنامه هایی در سطح ملی و بین المللی چون پایتختی گردشگری کشورهای آسیایی سعی داشت تا قدم های بلندی در حوزه گردشگری بردارد، این روزها متحمل فشار زیادی بر بدنه گردشگری است به نوعی که خسارت ها در سال گذشته در بخش گردشگری استان همدان بالغ بر ۲۴۸ میلیارد تومان عنوان شده است.

اما به راستی حال که از سویی بحث واکسینه شدن بخشی از مردم مطرح است و از سویی، دولت و به تناسب آن کابینه عوض شده است، آیا می توان امیدی به تغییرات در بدنه گردشگری و احیای تن به کما رفته آن به ویژه در استان همدان داشت؟ مطالبات فعالین این حوزه از وزیر و سکاندار فعلی گردشگری کشور چیست؟ آیا برنامه های وزیر فعلی می تواند راهگشا باشد؟

در این راستا پای صحبت های علی مرادی پور؛ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان و مهرداد ضیائی مهر؛ رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان نشستیم تا خواسته های این فعالین گردشگری را از وزیر جدید گردشگری کشور جویا شویم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

چرخ های اقتصاد گردشگری همدان نیازمند روغن کاری

علی مرادی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت گردشگری در این روزهای کرونایی مطرح کرد: بنده اعتقاد دارم که به امید پساکرونا بودن بر مشکلات گردشگری می افزاید و بیش از این تاسیسات گردشگری را به ورطه نابودی خواهد کشاند؛ باید پذیرفت که نمی توان به طور دقیق و با یقین مطرح کرد که ویروس کرونا چه زمانی نابود خواهد شد و زندگی ها به روال سابق باز خواهد گشت، حتی می شنویم در برخی موارد افرادی که واکسینه شدند نیز مجدداً به بیماری کووید ۱۹ و انواع مختلفی از کرونا مبتلا شده اند بدین ترتیب نباید به امید دوران پساکرونا گردشگری همدان را رها کنیم.

 رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان با تصریح بر این موضوع به بیان برخی از مطالبات از وزیر جدید گردشگری پرداخت و تشریح کرد: وزیر این حوزه باید با توجه به فرابخشی بودن گردشگری و دخیل بودن سایر سازمان ها در تصمیمات گردشگری قدرت چانه زنی بالایی در جهت منافع گردشگری کشور داشته باشد.

سکاندار گردشگری کشور بایستی سیاستگذاری علمی و کارشناسی با مشورت کارشناسان و اساتید بخش خصوصی و عدم دخالت در امور بخش خصوصی را مدنظر قرار دهد

وی با بیان اینکه سکاندار گردشگری کشور بایستی سیاستگذاری علمی و کارشناسی با مشورت کارشناسان و اساتید بخش خصوصی و عدم دخالت در امور بخش بخش خصوصی را مدنظر قرار دهد، عنوان کرد: بایستی با مجلس شورای اسلامی در جهت اصلاح قانونگذاری و خلاهای موجود در بخش گردشگری تعامل داشته باشد که از جمله این قوانین می توان به قوانین سختگیرانه نسبت به افراد و نهادهای غیرمجاز دخیل در امور گردشگری اشاره کرد.

مرادی پور ادامه داد: وزیر گردشگری بایستی برنامه و تعامل با ارکان قدرت در جهت معرفی ظرفیت بالای گردشگری برای حل مشکلات اقتصادی و اشتغال کشور را مدنظر داشته باشد و این امر را به سان یک باور برای تصمیم گیران کشور ایجاد نماید.

وی با بیان این موضوع یادآور شد: وزیر باید حمایت های مادی و معنوی برای فعالیت مجدد تاسیسات گردشگری کشور در حال و پس از کرونا را مدنظر قرار دهد چراکه در این وضعیت شیوع ویروس کرونا شاهد زمین گیری بسیاری از فعالین عرصه گردشگری بوده ایم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان در تشریح این موضوع گفت: از جمله این حمایت ها می توان به پرداخت وام های کم بهره، کمک های بلاعوض، معافیت های مالیاتی و بیمه ای اشاره کرد که می تواند چرخ های گردشگری را تاحدی به حرکت درآورد.

چرخ های اقتصاد گردشگری همدان نیازمند روغن کاری

مرادی پور یادآور شد: به رسمیت شناختن استقلال انجمن های صنفی بخش خصوصی و تعامل دوطرفه سازنده با آن ها از جمله برنامه ها و قدم هایی است که در مسیر احیای دوباره گردشگری می تواند مفید باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه بایستی سکاندار گردشگری فکری برای وضعیت این روزهای گردشگری کند، خواستار به کار گرفتن افراد متخصص در معاونت گردشگری و مجموعه گردشگری کشور و به تبع آن مدیران کل در سطح استان ها شد.

از معاونین باتجربه تا مدیران استانی متخصص
مهرداد ضیائی مهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار به وضعیت گردشگری و فعالین این حوزه در سال های اخیر به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: وزیر گردشگری بایستی معاونین متخصص و باتجربه و از بدنه وزارتخانه در سه حوزه تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منصوب کند تا با این روند بتوان در بخش های مختلف شاهد اتفاقات و برنامه های عملی مناسب بود.

یکی از قدم های مناسبی که می توان برداشت و کمکی به وضعیت فعلی گردشگری نمود، انتصاب مدیران کل متخصص و باتجربه از بدنه گردشگری هر استان است

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان با بیان اینکه بایستی برنامه ریزی کامل  پساکرونا برای گردشگران خارجی و داخلی ترتیب داده شود، اظهار کرد: یکی از قدم های مناسبی که می توان برداشت و کمکی به وضعیت فعلی گردشگری نمود، انتصاب مدیران کل متخصص و باتجربه از بدنه گردشگری هر استان است.

وی با اشاره به وضعیت گردشگری همدان و خسارت های وارده به بدنه آن در سال های گذشته و سال جاری مطرح کرد: از سویی نیاز است تا شاهد حمایت از سرمایه گذاران در جهت احداث زیرساخت های گردشگری کشور باشیم.

چرخ های اقتصاد گردشگری همدان نیازمند روغن کاری

ضیائی مهر در تشریح این موضوع مطرح کرد: بایستی بتوانیم زیرساخت های گردشگری را توسعه و در مسیر ایجاد آن ها قدم های مناسبی برداریم چراکه این روزها، اگرچه گردشگری خاموش شده است اما بایستی بتوان با برنامه ریزی آن را سرپا نگه داشت و فکری هم برای آینده گردشگری داشته باشیم.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان در ادامه صحبت های خود خواستار حمایت و ارتباط وزیر گردشگری با فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور شد و افزود: از سویی نیاز است تا وزیر و سکاندار این سه حوزه در حمایت از کارگاه های کوچک و بزرگ صنایع دستی کشور گام های بلندی بردارد.

برگزاری نمایشگاه های خارجی و داخلی گردشگری و صنایع دستی و تبلیغ جهت شناسایی و جذب گردشگران خارجی و داخلی و معرفی صنایع دستی ایران به جهان

وی با بیان اینکه بایستی شاهد برگزاری نمایشگاه های خارجی و داخلی گردشگری و صنایع دستی و تبلیغ جهت شناسایی و جذب گردشگران خارجی و داخلی و معرفی صنایع دستی ایران به جهان باشیم، اضافه کرد: وزیر گردشگری بایستی برنامه کامل و مدون جهت حفظ، احیا، مرمت و واگذاری کامل با کمترین بروکراسی اداری و کمترین قیمت خانه های تاریخی و واجد ارزش به بخش خصوصی برای استفاده جهت بوم گردی، بوتیک هتل و رستوران سنتی را ترتیب دهد.

ضیائی مهر در ادامه خاطرنشان کرد: از جمله برنامه هایی که بایستی در این حوزه عنوان شود می توان به اهمیت و اختصاص بودجه به شهرهای جهانی صنایع دستی کشور، روستاهای جهانی صنایع دستی و شهرهای ملی صنایع دستی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سکاندار این سه حوزه که می تواند چرخ های اقتصاد را به حرکت درآورد بایستی مطالبه از شهرداری های شهرهای تاریخی، فرهنگی و گردشگری کشور جهت حمایت از گردشگری شهری و حفظ بافت تاریخی و کمک به سرمایه گذاران در خصوص زیرساخت های گردشگری را در دستور کار داشته باشد، عنوان کرد: مطالبه و درخواست کمک همه جانبه کلیه وزارت خانه ها از سه حوزه تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از دیگر مواردی است که به نظرم بایستی در دستور کار وزیر بوده و در جهت آن قدم بردارد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان در بخش پایانی این گفتگو واکسینه شدن فعالین و راهنمایان گردشگری را یکی از مطالبه های جدی فعالین این عرصه از وزیر جدید دانست و خواستار این اقدام و تسریع در آن نیز شد.

چرخ های اقتصاد گردشگری همدان نیازمند روغن کاری

اما به راستی در روزهایی که شیوع کرونا باعث زمینگیری صنعت گردشگری شده چرخ های زنگ زده اقتصاد گردشگری نیاز به روغن کاری اساسی دارد، موضوعی که مطالبه اصلی فعالین این حوزه از وزیر گردشگری است.

روزهایی که شاهدیم پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نه تنها سوت و کوری گردشگری را شاهد است، بلکه با تعطیلی بزرگترین غار آبی جهان، مجموعه های اقامتی عباس آباد، خاموشی کارگاه های تولیدی صنایع دستی در بخش های مختلف و کناره گیری فعالین گردشگری از بدنه آن روبرو است؛ وضعیتی که در صورت عدم برنامه ریزی به موقع و مناسب می تواند روند بازگشت گردشگری و احیای دوباره آن را غیرممکن دانست.

کرونا بهانه‌ای برای سکوت گردشگری استان همدان نباشد

بدین سان امید است تا کرونا بهانه‌ای برای سکوت گردشگری استان همدان نباشد و برنامه‌ها آن قدر منعطفانه و با خوش‌سلیقگی و البته مسئولانه دنبال شوند که شاهد رونق دوباره گردشگری در زمینه‌های به‌روز، نو، ایمن، سلامت‌محور و هوشمندانه و پیشروی انواع گردشگری اعم از گردشگری ورزشی، گردشگری سلامت، گردشگری کشاورزی، گردشگری روستایی، گردشگری غذا و غیره در استان بوده و اتاق فکر گردشگری که ماه‌ها است چشم‌انتظار آن هستیم، ایجاد و آستین های همت برای نجات گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن بالا زده شود.

کد خبر: ۱۰۶٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha