۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
 ۳درصد برق کشور در بورس انرژی معامله می شود| ۶ میلیارد دلار گازوییل در نیروگاه ها سوخت شد
مدیرعامل بورس انرژی:

۳درصد برق کشور در بورس انرژی معامله می شود| ۶ میلیارد دلار گازوییل در نیروگاه ها سوخت شد

مدیرعامل بورس انرژی کشور با بیان اینکه تنها ۳ درصد معاملات برق در بورس انجام می شود، گفت : عدم النفع صادرات گازوییلی که در نیروگاه های کشور مصرف شده حدود ۶ میلیارد دلار برآورده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی، در سمینار چالش برق در زنجیره فولاد، با بیان اینکه وزارت نیرو دست از تولی گری در صنعت و بازار برق بردارد، ادامه داد : در حال حاضر مکانیزم های بسیاری خوبی برای خرید و فروش برق در بورس انرژی وجود دارد که با استفاده از آن می توان یارانه های انرژی را حذف و شرایط خرید و فروش بر مبنای قیمت واقعی را فراهم کرد.

به گفته او، طبق برنامه ششم توسعه، برق باید در بورس عرضه شود؛ اما هم اکنون حدود ۳ درصد برق کشور در بورس انرژی معامله می شود که قیمت هر کیلو وات آن هم به طور متوسط حدود ۱۰۰ تومان است.

نقوی با بیان اینکه طبق مقررات بالادستی، مصرف کنندگان بالای ۵ مگاوات باید برق خود را از طریق بورس انرژی تهیه کنند اضافه کرد: از بیش از ۷۰۰ مصرف کننده بزرگ، بالغ بر ۴۰۰ مصرف کننده، کد بورسی دریافت کرده اند، اما متاسفانه وزارت نیرو امکاناتی فراهم کرده تا قرارداد دوجانبه خارج از بورس انجام شود.

مدیرعامل بورس انرژی ایران توضیح داد: ۳۸ نیروگاه خصوصی و ۳۶ نیروگاه دولتی و همچنین ناشران اوراق گواهی ظرفیت از عرضه‌کنندگان برق در بورس انرژی هستند و خریداران هم ۳۹ شرکت دولتی و خریداران دیگر هستند.

بر اساس گزارش‌های جهانی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۹۱.۴ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرده که این رقم بالغ‌بر ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که ایران ازنظر یارانه انرژی در رتبه نخست قرار دارد

۹۱ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کردیم

این مقام مسئول همچنین گفت: بر اساس گزارش‌های جهانی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۹۱.۴ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرده که این رقم بالغ‌بر ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که ایران ازنظر یارانه انرژی در رتبه نخست قرار دارد.

او همچنین ادامه داد : به دلیل اقتصاد یارانه ای که با آن مواجه هستیم، عدم النفع های متعددی را در بخش های مختلف شاهد هستیم. به عنوان مثال عدم النفع صادرات گازوییلی که در نیروگاه های کشور مصرف شده حدود ۶ میلیارد دلار برآورده شده است.

نقوی همچنین ادامه داد: با توجه به شرایطی که با آن مواجه هستیم بهتر است که فولادی ها مدیریت ریسک کرده و برق مورد نیازشان را خود تولید کنند تا خسارت کمتری را متحمل شوند.

به گفته او، هم اکنون از ۱۵۰ شرکت فولادی ۱۰۰ شرکت کد مصرف کننده بزرگ را گرفته و ۳۹۸ میلیارد تومان هم در بورس معامله انجام داده اند.

کد خبر: ۱۰۶٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha