۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
ساختارهای سوداگرانه دولتی را جمع کنید| ۸ ماه معطلی برای یک انعشاب برق؟
الزامات ساخت یک میلیون مسکن در گفتگو با پور حاجت

ساختارهای سوداگرانه دولتی را جمع کنید| ۸ ماه معطلی برای یک انعشاب برق؟

پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران گفت: برای ساخت ۴ میلیون مسکن در طی ۴ سال آینده، باید همه ساختارهای تولید مسکن و نحوه ارائه خدمات دستگاه های اجرایی و فرآیندهای آن تغییر یابد.

بازار؛ گروه راه وشهرسازی: «فرشید پورحاجت» دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران در گفتگو با خبرنگار بازارخاطر نشان کرد: شوربختانه تولید کنندگان مسکن در پیچ وخم چرخه تولید بدجوری گرفتار شدند و وزیر راه وشهرسازی برای تسهیل تولید مسکن باید ساختارهای سوداگرانه بسیاری از دستگاه های اجرایی را اصلاح کند.

دبیرکانون انبوه سازان مسکن وساختمان ایران با بیان اینکه باید در حوزه ساخت و ساز مسکن قاعده بازی عوض شود، گفت: برای تسهیل ساخت و ساز مسکن در کشور در مرحله نخست باید هرگونه دریافت انشعابات آب، برق، گاز و سایر خدمات مورد نیاز از دستگاه های دولتی باید تسهیل شود تا با اصلاح فرآیندها و ساختارها، قاعده بازی در این بخش عوض شود در غیر این صورت نتیجه مثبتی نخواهیم گرفت.

تا زمانی که تولید کنندگان مسکن و بخش خصوصی در فرآیندها و پیچ و خم های اداری و دولتی و شهرداری ها گرفتار شوند نباید برای تولید سالانه یک  میلیون واحد مسکونی در کشور امیدوار بود

دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران تاکید کرد: تا زمانی که تولیدکنندگان مسکن و بخش خصوصی در فرآیندها و پیچ و خم های اداری و دولتی و شهرداری ها گرفتار شوند نباید برای تولید سالانه یک  میلیون واحد مسکونی در کشور امیدوار بود.

سازندگان برای اخذ انشعاب برق به یک واحد مسکونی باید بیش از ۸ ماه در ادارات برق بچرخند
پورحاجت با بیان اینکه برای دریافت خدمات از دستگاه‌های اجرایی امروز بخش خصوصی گرفتاری های زیادی پیدا کرده است؛ گفت: تولید کنندگان و سازندگان مسکن دارد فقط برای اخذ انشعاب برق به یک واحد مسکونی باید بیش از ۸ ماه در ادارات برق بچرخند تا بتوانند مجوز انشعاب برق را برای ساختمان جدید دریافت کنند.

این مقام مسئول در کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران یادآورشد: وقتی اخذ مجوزهای لازم برای ساخت مسکن، بیش از یک سال طول می کشد، این نشان می‌دهد که وزارت راه وشهرسازی برای اصلاح فرآیندهای تولید مسکن در کشور باید اقدامات اساسی انجام دهد.

دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران تصریح کرد: هرچند که تولید یک میلیون واحد مسکونی در کشور در نخستین سال شروع به کار دولت سیزدهم کاری سخت و نشدنی است، اما نباید ناامید باشیم باید با اصلاح فرآیندهای تولید مسکن، طوری این فرآیندها اصلاح شود که در یک پروسه ۴ ساله بتوانیم با جهش تولید، ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را در کشورعملیاتی کنیم تا وعده جهش تولید رئیس جمهور محترم به واقعیت‌ها نزدیک شود.

امروز بخش خصوصی در بدترین شرایط برای دریافت خدمات از نهادها و دستگاه‌های اجرایی و دولتی قرار دارند زیرا دستگاه‌های اجرایی همواره در حال سنگ‌اندازی در ارائه خدمات زیر و روبنایی  هستند و لذا نمی توانند کارهای یومیه خود را انجام دهند

در ۲.۵ سال گذشته هیچ اقدامی برای تولید گسترده مسکن در کشور انجام نشد
وی از عملکرد وزیر راه وشهرسازی سابق در ۲.۵ سال گذشته انتقاد کرد و گفت: در ۲.۵ سال گذشته هیچ اقدامی برای تولید گسترده مسکن در کشور انجام نشد و در چند سال گذشته نتوانستیم در زمینه تولید مسکن به موفقیت های خوبی دست پیدا کنیم.

پورحاجت با بیان اینکه هم اکنون اعتماد بخش خصوصی به دولت به حداقل رسیده است و تولید مسکن به یک فرآیند پر پیچ و خم تبدیل شده است، افزود: در حال حاضر تمام دستگاه‌های اجرایی، سازمانها، ارگانها و نهادهای دولتی نگاه سوداگرانه به بخش تولید مسکن دارند و این سبب شده است که تولید کنندگان در فرآیندهای تولید مسکن گرفتاریهای زیادی داشته باشند.

پورحاجت اظهارداشت: امروز بخش خصوصی در بدترین شرایط برای دریافت خدمات از نهادها و دستگاه‌های اجرایی و دولتی قرار دارد زیرا دستگاه‌های اجرایی همواره در حال سنگ‌اندازی هستند به طوری که در ارائه خدمات زیر و روبنایی نیز نمی توانند کارهای یومیه خود را انجام دهند.

در شرایط سختی قرار داریم و تنها راه عبور از این شرایط سخت برنامه ریزی و تسهیل تولید مسکن توسط دولت است تا بتوانیم در۴ سال آینده ۴ میلیون دستگاه واحد مسکونی را در کشور تولید کنیم

دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران خاطرنشان کرد: در شرایط سختی قرار داریم و تنها راه عبور از این شرایط سخت برنامه ریزی و تسهیل تولید مسکن توسط دولت است تا بتوانیم در۴ سال آینده ۴ میلیون دستگاه واحد مسکونی را در کشور تولید کنیم.

وی به ابلاغ اجرای ۱۰ اقدام راهبردی توسط وزیر راه وشهرسازی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های این ۱۰ اقدام راهبردی تامین زمین و جهش در تولید مسکن است و سازمان ملی زمین و مسکن متولی شده بخشی ازاقدامات مورد انتظار این بخش شامل تکمیل و بروز رسانی بانک زمین و احصای کلیه زمین‌های دولتی واقع در حریم و محدوده شهرها، تامین تمامی اراضی مورد نیاز برای تولید مسکن در دولت سیزدهم، اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن تا پایان ۱۴۰۰ اجرایی شود.

پورحاجت تاکید کرد: تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیازمند برنامه ریزی و تامین زمین مورد نیاز است و برای دستیابی به این مهم باید جایگاه سازمان ملی زمین و مسکن احیا شود تا زمینه ایجاد بانک زمین در کشور بیش از پیش تسهیل شود.

تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیازمند برنامه ریزی و تامین زمین مورد نیاز است و برای دستیابی به این مهم باید جایگاه سازمان ملی زمین و مسکن احیا شود تا زمینه ایجاد بانک زمین در کشور بیش از پیش تسهیل شود

واگذاری زمین توسط دولت می‌تواند بخشی از تولید مسکن را در کشور تسهیل کند
دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران افزود: واگذاری زمین توسط دولت به تولیدکنندگان می‌تواند بخشی از تولید مسکن را در کشور تسهیل کند و راه اندازی بانک زمین می تواند این شرایط را تغییر دهد.

وی بیان کرد: احیای دوباره فعالیت سازمان ملی زمین و مسکن برای  واگذاری زمین به تولید کنندگان و پای کار آمدن همه دستگاه‌های دولتی و با برداشتن نگاه درآمدی بر حوزه تولید مسکن، ارائه خدمات زیربنایی و روبنایی زمینه افزایش ساخت مسکن در کشور فراهم می شود.

پورحاجت تاکید کرد: در صورتی که نتوانیم ساختارهای تولید مسکن را در کشور اصلاح کنیم در این صورت تحقق وعده رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی برای تولید ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال آینده بسیار سخت و یا حتی نشدنی خواهد بود.

برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال باید همه انبوه‌سازان مسکن ۳۱ استان کشور بسیج شوند تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تمام دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز مسکن و تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان بتوانیم ساخت این تعداد مسکن را در کشور عملی کنیم

دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران گفت: پیشنهاد ما این است که برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال باید همه انبوه‌سازان مسکن ۳۱ استان کشور بسیج شوند تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تمام دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز مسکن و تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان بتوانیم ساخت این تعداد مسکن را در کشور عملی کنیم.

به گفته این مقام مسئول در کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران، همانطور که پیشتر نیز اعلام کرده ایم انبوه‌سازان مسکن می توانند با برنامه ریزی مناسب در کنار دولت و مردم حوزه ساخت و ساز مسکن را در کشور تقویت کنند.

دبیر کانون انبوه سازان مسکن کشور سپس با اشاره به ضرورت تسهیل پرداخت وام برای تولیدکنندگان مسکن یادآورشد: افزایش وام مسکن به ۴۵۰ میلیون تومان اقدام مثبتی است و برای تولیدکنندگان مسکن می‌تواند کمک بزرگی باشد، اما این وام به تولیدکنندگانی پرداخت می شود که تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی را عملی کنند و  ۱۵ درصد گردش مالی پروژه نیز باید درهمان شعبه بانک مسکن انجام شود، این یعنی  رسوب منابع مالی تولید کنندگان در بانک مسکن است.

در اقتصاد کلان کمترین تسهیلات به بخش مسکن تعلق گرفته است
وی گفت: آمارها نشان می دهد که در اقتصاد کلان کمترین تسهیلات به بخش مسکن تعلق گرفته است در حالی که ما با وجود قانون جهش تولید مسکن می‌توانیم با ساماندهی فرایندهای تولید در کشور حوزه ساخت و ساز را در ۳۱ استان فعال کنیم.

۲۰ درصد حوزه اقتصاد کلان به بخش مسکن اختصاص دارد در حالی که با طولانی شدن رکود در این بخش صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد ملی ایران وارد شده است

دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران تاکید کرد: ۲۰ درصد حوزه اقتصاد کلان به بخش مسکن اختصاص دارد در حالی که با طولانی شدن رکود در این بخش صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد ملی ایران وارد شده است.

دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران به قانون جهش تولید اشاره کرد و اظهارداشت: قبل از قانون جهش تولید ما قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن را داشتیم اما یادمان باشد این قانون نیز در فراز و نشیب‌های زیادی گرفتار شد و کمتر کسی به آن عمل کرد.

پورحاجت افزود: زمانی که قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن به تصویب رسید، قرار شد وزارت راه و شهرسازی آن را اجرایی کند وزیر اسبق راه و شهرسازی در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرد که پس ازاجرایی شدن این قانون فقط ۴۵ مترمربع توسط یکی از دستگاه‌های اجرایی به ما زمین واگذار شد.

وی یادآورشد: این شرایط نشان می‌دهد که دولت انقلابی برای توسعه تولید مسکن در کشور باید عزم ملی داشته باشد و با توجه به این که مجلس و دولت و شهرداریها یکدست شده اند انتظار داریم که اقدامات مثبتی در این زمینه انجام شود.

عرضه سیمان در بورس در روزهای اخیر چالش‌هایی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است به طوری که الان چند روزی هست برای خرید سیمان از بورس اقدامات خود را انجام داده‌ایم اما نتوانستیم سیمان مورد نیاز خود را از بورس تهیه کنیم و این مشکل دیگری برای تولید کنندگان است

خوشبختانه در تامین مصالح ساختمانی در داخل کشور هیچگونه مشکلی نداریم
پورحاجت در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه وضعیت تولید مصالح ساختمانی در کشور چگونه است، یادآورشد: خوشبختانه در تامین مصالح ساختمانی در داخل کشور هیچگونه مشکلی نداریم و با رفع مشکلاتی که بعضی از دستگاه های خدمات رسان به وجود آورده‌اند می‌توانیم برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم امیدوار باشیم.

دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران افزود:عرضه سیمان در بورس نیز در روزهای اخیر چالش‌هایی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است به طوری که الان چند روزی هست برای خرید سیمان از بورس اقدامات خود را انجام داده‌ایم اما نتوانستیم سیمان مورد نیاز خود را از بورس تهیه کنیم و این مشکل دیگری برای تولید کنندگان است.

تا زمانی که تولیدکنندگان نتوانند مصالح ساختمانی مورد نیاز خود را به راحتی خریداری و استفاده کنند ما نمی توانیم به توسعه مسکن در کشور دست پیدا بکنیم، لذا ساختارها باید به هم بریزد و قاعده بازی عوض شود تا بتوانیم با اصلاح ساختارها تولید مسکن را در کشور بیش از پیش تسهیل کنیم

وی گفت: تا زمانی که تولیدکنندگان نتوانند مصالح ساختمانی مورد نیاز خود را به راحتی خریداری و استفاده کنند ما نمی توانیم به توسعه مسکن در کشور دست پیدا بکنیم، لذا ساختارها باید به هم بریزد و قاعده بازی عوض شود تا بتوانیم با اصلاح ساختارها تولید مسکن را در کشور بیش از پیش تسهیل کنیم.

شایات ذکر است که اوایل امسال عضو هیات عامل بانک مسکن اعلام کرد: تسهیلات ساخت در تهران و کلانشهرها تا ۴۵۰ میلیون تومان و در بافت فرسوده به ۳۰۰ میلیون تومان به شرط استفاده از فناوری‌های نو افزایش یافت.

«محمدحسن علمداری» افزود: بانک مسکن در سال‌جاری برای کمک به رونق تولید مسکن برای انبوه‌سازانی که جزو مشتریان بانک هستند و رسوب حساب بانک برای آن‌ها حداقل ۱۰ درصد است تسهیلات را افزایش داده است.

عضو هیات مدیره بانک مسکن بیان کرد: بانک تخصصی بخش مسکن به مشتری‌های فعال بانک که انبوه‌ساز هستند به شرط انجام ساخت‌وساز با استفاده از فناوری‌های نو در شهر تهران، تمامی کلانشهرها، شهرهای بندرعباس، بوشهر، کیش و قشم تا ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت، پرداخت می‌کند.

وی گفت: این رقم برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان و سایر شهرها نیز ۳۰۰ میلیون تومان است که سود تسهیلات نیز ۱۸ درصد خواهد بود.

علمداری رقم تسهیلات ساخت ونوسازی دربافت فرسوده برای سازندگانی که فناوری‌های نو را رعایت کنند در تهران و کلانشهرها ۳۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: برای مراکز استان‌ها و سایر شهرها، تسهیلاتی که پرداخت می‌شود به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

کد خبر: ۱۰۶٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha