۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۱
ضرورت پژوهش در همگرایی منابع انسانی، فناوری و کسب و کار

ضرورت پژوهش در همگرایی منابع انسانی، فناوری و کسب و کار

امیر جبلی، دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران و مدیر مسئول فصلنامه علمی تخصصی منابع و سرمایه انسانی طی یادداشتی برای خبرگزاری بازار به ضرورت ارتباط میان منابع انسانی، فناوری و کسب و کار پرداخته است.

امیر جبلی؛ بازار: راهبردهای برنامه ریزی در منابع انسانی و رفتار سازمانی از حیث انطباق با محیط، از حیث سهم بازار و نرخ رشد تقاضا برای محصول ، از نظر مزیت رقابتی و قلمرو رقابت ، از لحاظ برنامه ریزی مبتنی بر بحران می بایست به جهت نوسانات ناپایدار بازار مورد اهمیت قرار گیرد.  همچنین سازماندهی مبتنی بر ارکان وظیفه مداری، سازماندهی برحسب نوع بازار شاید ما را به سوی تولد سازمان‌های بدون مرز مجبور سازد. که در این یادداشت به نکاتی در این خصوص  می پردازیم:

-ایده سازی،ایده پردازی، خلاقیت، کارسازی و کارآفرینی از ضروریات کسب و کارهای نوین می باشند.کنترل شرایط اقتصادی از حیث مقاطع زمانی، از حیث کارکرد، در ترتیبات ساختاری کسب و کارها اثرگذار است.

- هم اندیشی،هم افزایی،همگرایی، مارا به بهره مندی از فناوری های شیشه ای(بدون مرز) فرا می خواند(توسعه فناوری موجب حذف مرزها و درهم تنیدگی جغرافیا شده است، لذا ارتباطات شیشه ای ایجاد و این موضوع، سبب ارتقا کسب و کارهای نوین هستند)

- سازمان به‌ عنوان عاملی جهت رفع نیازِ نظام انسانی و به عنوان ابزار سلطه، به عنوان موجودی درحال تغییر در حال تمایل به نوگرایی است.لذا فناوری به پتانسیلِ بالفعلِ انسانی که از آن استفاده می‌کند بستگی دارد و آنگاه است که موجب توسعه و رشد می گردد.

- سطوح تغییر در ابعاد فردی و سازمانی، فرایند و شرایط آن، ایجاب می‌کند تا از فناوری اطلاعات استفاده مکرر گردد.

 - ساختارِ دانشی و آموزشیِ ما در ایران عدد بیش از ۲۵۰۰ واحد دانشگاهی و مرکز علمی را نشان می دهد که در رشته های مختلف، دانش تولید می کنند.

- تولیدات علمی و پژوهشی ایران از لحاظ کمیت و کیفیت در یک حدِّ مناسبی قرار دارد: با ورود هفت دانشگاه از دانشگاه های ایران به جرگه رنکینگ تایمز، عملاً کشورمان وارد صحنه ۱۵۰۰ دانشگاه برتر بین ۱۹۳ کشور دنیا شد.

- اقتصاد، فناوری و کسب و کار یک موضوع نیستند! اقتصاد، شریان اصلی و چندبُعدی حیات یک جامعه هستند.

- بیاییم با پژوهش های اقتصادی همراه باشیم؛چراکه راهبرد اساسی جهت بقایِ مسائل اقتصادی پژوهش های کاربردی هستند.

- اقتصاد در معنای عام و کسب وکار در معنای خاص، موضوع چندبُعدی است که آمایش《آرایش و جانمایی اقتصادی  از موارد نیاز سنجی اقتصادی》 و متوازن سازی کار و کسبِ منفعت معتبرِ حاصل از آن موجب می گردد و کسب وکار به معنای واقعی پدیدار باشد. تولید اقتصاد، اقتصاد سنجی و اقتصاد سازی  می بایست زیربنای توسعه پایدار کسب و کارها باشند.

- معمولاً هرم دارایی های فکریِ اقتصادی که از مراکز دانشگاهی متولد می شوند؛ در حد تئوری باقی می مانند.

- شاید عدم تقارن اثرگذاری اقتصادپژوهی در گُسلهای اقتصادی، ناتوانی در بهره مندی از تحقیقات اقتصادی باشد نه بی کیفیتی پژوهشها !!

- با رُشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، اهمیت کاربردی کردن و اجتماعی کردن فناوری اطلاعات می بایست مورد توجه باشد؛ چراکه آزمایشگاه و محل جریانِ اقتصاد، جامعه است.

- مدیریت نوین، مدیریت بر منابع انسانی و سرمایه انسانی و اداره امور کارکنان است که سه مقوله با معانی مختلف اما مکمل هم؛ لذا نگاه سیستمی و اقتضایی به حکمرواییِ انسان(موجودِ باشعور) چرخه حیات کسب و کار را منعکس می‌کند.

در عین حال که تفکر در گذشته پژوهیِ اقتصاد به همراه  تامل در روند کنونی اقتصادبه علاوه وجه به آینده پژوهیِ اقتصاد باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۱۰۵٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha