۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
 تشکیل واحدهای نظارت شرعی در بانک‌های کشور
پژوهشگر بانکداری اسلامی خواستار شد؛

تشکیل واحدهای نظارت شرعی در بانک‌های کشور

پژوهشگر بانکداری اسلامی از عدم تشکیل واحدهای نظارت شرعی در داخل بانک‌ها انتقاد کرد و گفت: یک واحد جداگانه برای نظارت شرعی باید در داخل بانک‌ها ایجاد شود.

به گزارش بازار، محمدصادق شاهچراغ، پژوهشگر بانکداری اسلامی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه بانکداری در ایران قبل از انقلاب مبتنی بر ربا و غربی بود گفت: قانون «عملیات بانکداری بدون ربا» شهریور سال ۱۳۶۲ تصویب شد و تا به امروز هم مبنای عمل سیستم بانکی کشورمان قرار گرفته است.

وی به تفاوت بانکداری بدون ربا با بانکداری اسلامی هم اشاره و اظهارکرد: در بانکداری بدون ربا، تأکید بر حذف رباست به این معنا که سیستم ربوی نباشد درصورتیکه گستردگی بانکداری اسلامی به مراتب بیشتر است.

این پژوهشگر بانکداری اسلامی با بیان اینکه سیستم بانکی کشورمان آلوده به ربای قرضی است گفت: قرض به شرط زیاده، همان رباست لذا اگر قرارداد بین بانک و مشتری اعم از سپرده گذار و تسهیلات گیرنده مبتنی بر این نوع قرض باشد ربا تلقی می شود.

شاهچراغ متذکرشد: البته اگر سپرده گیری و تسهیلات دهی بانکها بر اساس عقود خاصی که در قانون بانکداری بدون ربا لحاظ شده انجام شود، مشکلی ندارد.

وی لزوم تقویت نظارت شرعی را که در قانون برنامه توسعه کشور هم به آن اشاره شده یادآوری و اظهارکرد: تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی اقدام خوبی بود که انجام شد اما این شورا برای نظارت، نیازمند قدرت بیشتر و ابزارها و کمیته های مختلف است.

شاهچراغ از عدم تشکیل واحدهای نظارت شرعی در داخل بانکها انتقاد کرد و گفت: یک واحد جداگانه برای نظارت شرعی باید در داخل بانکها ایجاد شود تا مصرف تسهیلات برای همان هدفی که عنوان می شود مورد بررسی قرار گیرد.

پژوهشگر بانکداری اسلامی با تأکید بر اینکه امکان تحقق بانکداری اسلامی در کشورمان وجود دارد و نیازمند عزم همگانی و رفع تعارض منافع است گفت: بخشی از علت عدم تحقق این موضوع به نقص های قانونی و بخشی به نحوه اجرای این قانون و بخش دیگر هم به عدم نظارت شرعی برمی گردد.

وی چالش های نظام بانکی را از جنبه اسلامی مورد ارزیابی قرار داد و مطرح کرد: یکی از اصول بانکداری اسلامی این است که بخش پولی و بانکی با بخش واقعی اقتصاد در ارتباط باشد اما این اتفاق نیفتاده است.

کد خبر: ۱۰۵٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha