۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
چین به دنبال خرید نفت از کشورهای مستقل از آمریکا| ایران و روسیه در فهرست اولویت های چشم بادامی ها
یک کارشناس انرژی در گفتگو با بازار:

چین به دنبال خرید نفت از کشورهای مستقل از آمریکا| ایران و روسیه در فهرست اولویت های چشم بادامی ها

خطیبی کارشناس انرژی معتقد است که چین به دنبال خرید نفت از کشورهای مستقل از آمریکا همچون ایران و روسیه است؛ اما بهروزی فر میگوید در صورت ادامه تحریم‌ها تنها پالایشگاه های کوچک خریدار نفت ما خواهند بود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: همانطور که پیش بینی می شد اولین دیدار خارجی وزیر نفت دولت سیزدهم با چینی ها رقم خورد. لی بینی چانگ، معاون بخش خاورمیانه سی‌ان‌پی‌سی صبح پنجشنبه، ۱۱ شهریورماه به دیدار جواد اوجی، وزیر نفت کشورمان آمد. شرکت چینی که پیش از این در توسعه میدان آزادگان مشارکت داشته و میدان نفتی آزادگان شمالی را توسعه داده است. بر اساس آنچه اعلام در این دیدار توسعه همکاری‌های مشترک فیمابین مورد تاکید قرار گرفته است. اما سوال اصلی اینجاست که چینی ها که بعد از تحریم آمریکا، ایران را ترک کرده بودند، اینبار در دولت جدید آیا حاضر به سرمایه گذاری در ایران خواهند بود.؟ آیا حاضرند چشم خود را روی تحریم های نفتی علیه ایران بسته و خرید نفت از ما را ادامه بدهند؟

بهروزی فر: مهم تراز صادرات نفت، مکانیسم دریافت پول حاصل از صادرات است. پول‌های بلوکه شده زیادی در بانک‌های کشورهای مختلف از جمله چین داریم که به دلیل تحریم ها و نبود FATF قادر به انتقال آن به داخل نیستیم

این سوالی است که بسیاری از کارشناسان نظر مثبتی درباره آن ندارند. مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی در این باره به خبرگزاری بازار می گوید: با وجود همه ادعاهایی که مطرح می شود در حال حاضر کشور چین نفت زیادی از ایران نمی خرد  و خریدهایی که انجام می شود مربوط به پالایشگاه های کوچکی است که صادراتی به بازار کشورهای اروپایی نداشته و میزان تولیدات محدودی  دارند که آن را هم معمولا در بازار چین یا کشورهای منطقه عرضه می کنند.  

او همچنین با اشاره به پول های بلوکه شده ایران در چین، می گوید:مهم تراز صادرات نفت، مکانیسم دریافت پول حاصل از صادرات است. پول‌های بلوکه شده زیادی در بانک‌های کشورهای مختلف از جمله چین داریم. این شکل و این ساز و کار صادرات نفت، نه تنها منافع ملی را هدر می‌دهد، بلکه در شان صنعتی به عظمت و سابقه و قدرت صنعت نفت ایران نیست.

خطیبی : روسیه و ایران کشورهای مستقل نفتی هستند که وابستگی به آمریکا ندارد، به همین دلیل در فهرست های اولویت های چین برای تامین انرژی قرار دارند

چین به دنبال تنوع بخشی بازارهای تامین انرژی  خود
اما محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک اما بر این باور است که چشم بادامی ها به دنبال تنوع بخشیدن بازارهای انرژی خود هستند و ترجیح می دهد که بخشی از نفت مورد نیاز خود را از کشورهای مستقل از آمریکا تامین کند تا اینگونه قدرت و امنیت انرژی خود را افزایش دهد.

این کارشناس انرژی در گفتگو با خبرگزاری بازار ادامه داد: در حال حاضر روسیه و ایران کشورهای مستقل نفتی هستند که وابستگی به آمریکا ندارد، به همین دلیل در فهرست های اولویت های چین برای تامین انرژی قرار دارند.

خطیبی در پاسخ به این سوال که در صورت ادامه یا حتی افزایش تحریم ها، آیا چینی ها حاضر به افزایش خرید یا حتی حفظ همین مقدار فعلی خواهند، بود، گفت: به هر حال اولویت هر کشوری منافع ملی خود است. اگر چین احساس کند که با خرید نفت از ایران بازار بزرگتری را از دست خواهد داد، هیچ گاه چنین ریسکی را به جان نمی خرد.

تولید نفت ایران در سپتامبر به حدود ۲.۴ میلیون بشکه رسیده در حالیکه ظرفیت تولید نفت ایران حدود ۴.۵ میلیون بشکه است

تولید نفت ایران چقدر است 
گزارش های منتشر شده حکایت از این دارد که ایران از حدود ۴ میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت خود کمتر از ۲.۵ میلیون بشکه در روز را تولید می‌کند. رویترز در تازه‌ترین پیش‌بینی خود رقم تولید نفت ایران را ۲.۴۵ میلیون بشکه در روز عنوان کرده است. این رقم برای ماه سپتامبر است. حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز نیز برای تأمین نیاز داخلی است. در حال حاضر ایران برای دریافت درآمد حاصل از همین میزان صادرات تخمینی نیز مشکل دارد. اما با این حال قیمت نفت برای کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده نفت اهمیت زیادی دارد. اما در شرایطی تولید نفت ایران به کمترین مقدار خود در طول سال های گذشته رسیده که قیمت نفت در شرایط تقریبا مساعدی به سر می برد. به گزارش رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه نوامبر امروز با ۹۰ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش به ۷۱ دلار و ۷۱ سنت رسید. در عین حال قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه اکتبر هم امروز با ۸۴ سنت معادل ۱.۲ درصد افت به ۶۸ دلار و ۴۵ سنت رسید.

کد خبر: ۱۰۵٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha