۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
اقتصاد ایران رو به بهبود است| تیغ تحریمها کُند شده است
بلومبرگ:

اقتصاد ایران رو به بهبود است| تیغ تحریمها کُند شده است

دیپلمات های اتحادیه اروپایی منتظر نتیجه رایزنی های آژانس و ایران هستند پیش از آنکه تصمیم بگیرند که آیا قطعنامه ای را برای سرزنش ایران به خاطر عدم همکاری با آژانس پیش نویس کنند یا خیر.

بازار؛ گروه بین الملل: تلاش های آمریکا و اروپا برای بازگشت ایران به گفتگوهای هسته ای در همین ماهِ سپتامبر، به خاطر احساس دلگرمی رهبران ایران به حمایت روسیه و چین، کم اثر می شود.

نتیجه اینکه سه سال پس از اجرای سیاست فشار حداکثری توسط ترامپ، ایران اورانیوم را تا سطحی نزدیک به خلوص تسلیحاتی، غنی سازی کرده و همزمان هم اقتصادش به کمک پکن و مسکو، نشانه هایی از ثبات را بروز می دهد هرچند صادرات حیاتی نفت، همچنان زیر تحریم های سنگین قرار دارد.

دیپلمات ها و تحلیلگران بر این باورند که این تحولات، فضایی را برای دولت تازه ایران فراهم می آورد تا فهرست امتیازات درخواستی اش از واشنگتن برای بازگشت به برجام را بلندتر کند. چنین رفتاری موجب می شود که یا گفتگوها به سال آینده میلادی بکشد، یا کل فرایند از هم بپاشد و یا به آشفتگی های تازه در خاورمیانه بیانجامد.

علی واعظ از گروه بین المللی بحران مستقر در بروکسل می گوید: گفتگوگران ایرانی، بر این باورند که تیغ تحریم های آمریکا کُند می شود و احتمالا خواهان برداشته شدن تحریم هایی خواهند شد که فراتر از مجازات های هسته ای، توسط ترامپ به منظور  دشوار کردن راه بازگشت به برجام اِعمال شد.

هرچند تاریخی برای دور هفتم گفتگوهای هسته ای تعیین نشده اما دو مقام رسمی به بلومبرگ گفتند که انتظار می رود در حاشیه نشست شورای حکام در هفته سوم سپتامبر در وین، گفتگوهایی انجام شود. واشنگتن می گوید که آماده سازش است اما نمی تواند برای همیشه منتظر بماند و برنامه هسته ای ایران باید به محدوده خودش بازگردد.

این دو مقام رسمی گفتند که در این میان، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در پی دیداری با محمد اسلامی، رییس تازه سازمان انرژی هسته ای ایران پیش از نشست شورای حکام است تا تمایل تهران برای دسترسی گسترده تر بازرسان سازمان به سایت های هسته ای را بسنجد.

در اقتصاد ایران، نشانه هایی از بهبود مشاهده می شود. بنابر آماری که به تازگی توسط انجمن فولاد جهان منتشر شد، تولید فولاد ایران در ماه جولای با نرخ رشدی بالاتر از نرخ رشد همین ماه فولاد چین، افزایش یافت و ایران را به دهمین تولید کننده این فلز در جهان تبدیل کرد.

همچنین ساخت بنادر و خطوط آهنی که توسط چینی ها مهندسی می شود هم ادامه یافت. در ماه اوت، ایران برنامه هایی را برای بهره برداری از یک هاب گاز طبیعی در دریای خزر اعلام کرد. روز پنجشنبه هم یک مقام ارشد از شرکت ملی نفت چین در تهران بود تا درباره پروژه های مشترک و گسترش روابط گفتگو کند.

مقام های رسمی در وین به بلومبرگ گفتند که دیپلمات های اتحادیه اروپایی منتظر نتیجه رایزنی های آژانس و ایران هستند پیش از آنکه تصمیم بگیرند که آیا قطعنامه ای را برای سرزنش ایران به خاطر عدم همکاری با آژانس پیش نویس کنند یا خیر.

در حالی که چنین سندی می توانند نهایتا منجر به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت شود، این دیپلمات ها می گویند که بعید است تهران با اقدام تازه ای از طرف این شورا روبرو شود چرا که تقریبا مسلّم است که چین و روسیه چنین قطعنامه ای را وتو خواهند کرد.

تاریا کرونبرگ Tarja Cronberg، از موسسه پژوهش های صلح استکهلم که پیش از این بعنوان یک عضو پارلمان اروپا، بر روی موضوع هسته ای ایران کار کرده، می گوید: پس از آغاز سیاست فشار حداکثری آمریکا، اروپا با دردسری ناممکن روبرو شد، اعتبارش را نزد ایران از دست داد و این کشور اکنون به چین روی آورده است.

کد خبر: ۱۰۵٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha