۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
روند افزایش قیمت ارز تقاضای خرید طلا کاهش داد| دادوستد طلا راضی کننده نبود
بازار طلا در هفته ای که گذشت

روند افزایش قیمت ارز تقاضای خرید طلا کاهش داد| دادوستد طلا راضی کننده نبود

با تداوم افزایش قیمت ارز و قیمت سکه در روزهای اخیر، دادوستد طلا در هفته جاری در بازار تهران به علت کاهش تقاضا راضی کننده نبود و خرید و فروش طلا در روزهای پایانی هفته بسیار اندک بود.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: نوسانات قیمت ارز در هفته جاری، تقاضای خرید طلا را کاهش داد و این سبب شد مشتریان و خریداران کمتری به بازار مراجعه کنند.

در پایان روز پنجشنبه ( ۱۱ شهریورماه) و همزمان با رشد اندک قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی به ۱۸۱۴ دلار در هر اونس، قیمت سکه امامی طرح قدیم به بیش از ۱۱ میلیون و ۹۸۲ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی به ۶ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان رسید، قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۸۸۵ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۲ هزار تومان است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران امروز به  یک میلیون و ۱۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

نرخ ارز نیز در بازار روز پنجشنبه ۱۱ شهریور ماه سال جاری، دلار به رقم ۲۷ هزار و ۲۹۱ تومان، یورو به قیمت ۳۱ هزار و ۴۵۱  تومان، پوند ۳۷ هزار و ۸۶۳ تومان، درهم امارات ۷ هزار و ۴۳۱ تومان و لیر ترکیه به ۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

در هفته جاری به رقم افزایش 30 دلاری قیمت انس جهانی اما شاهد نوسانات زیادی در قیمت ارز، طلا و اونس جهانی بودیم و همبن عامل سبب کاهش داد و ستد طلا در بازار شد

افزایش ۳۰ دلاری قیمت اونس جهانی

 در هفته جاری قیمت طلا در بازارهای جهانی روند صعودی داشت به طوری که در این هفته نسبت به هفته گذشته قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای بین المللی حدود ۳۰ دلار در هر اونس افزایش یافت و هم اکنون به ۱۸۱۴ دلار در هر اونس رسیده است.

در تحلیل بازار خرید و فروش طلا در هفته جاری رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران به خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفت: در هفته جاری شاهد نوسانات زیادی در قیمت ارز، طلا و اونس جهانی بودیم و این عوامل سبب کاهش دادو ستد طلا در بازار شد.

«ابراهیم محمد ولی» تاکید کرد: همه این عوامل دست به دست هم دادند تا دادوستد طلا در بازار در هفته جاری بسیار کند و به حداقل کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در هفته جاری مشتریان کمی به بازار مراجعه کردند گفت: افزایش قیمت ارز به بیش از ۲۸ هزار تومان در اوایل هفته جاری معاملات بازار را کاهش داد ولی روز گذشته قیمت دلار به کانال ۲۷ هزار تومان بازگشت و قیمت طلا را جزیی کاهش داد و انتظار داریم با کاهش قیمت ارز، ثبات در بازار طلا خود را نشان دهد.

در هفته جاری دادوستد طلا در بازار راضی کننده نبود 
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران بیان کرد: در هفته جاری دادوستد طلا در بازار راضی کننده نبود و در این شرایط نباید انتظار داشته باشیم، تقاضا برای خرید طلا در بازار افزایش یابد.

محمد ولی اظهارداشت: هرچه قیمت ها در بازار ثبات خود را حفظ کنند تقاضا نیز برای خرید طلا افزایش خواهد یافت و با افزایش تقاضا وضعیت دادو ستد طلا نیز بهتر خواهد شد هرچند که این هفته در مجموع هفته  راضی کننده برای همکاران  ما نبود.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه پیش بینی از وضعیت بازار در هفته آینده چیست، گفت: با توجه به نوسانات قیمت ارز پیش بینی دادوستد طلا در هفته آینده بسیار سخت است، زیرا هرگونه افزایش قیمت ارز بر تقاضای خرید طلا تاثیرگذار است.

وی یادآورشد: در صورتی که نوسانات قیمت ارز در هفته آینده بیشتر شود و کنترلی وجود نداشته باشد تقاضا کاهش و اگر قیمت ها کنترل شود به علت افزایش تعداد مشتریان در بازار، دادوستد طلا وضعیت بهتری را خواهد داشت و مردم بیشتری برای خرید طلا رغبت نشان خواهند داد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در خصوص قیمت اونس جهانی طلا نیز گفت: در حال حاضر قیمت اونس جهانی طلا از ثبات برخوردار است و با وجود اینکه تحولات افغانستان ممکن بود، قیمت طلا را در بازارهای جهانی افزایش دهد، اما چنین اتفاقی نیافتاد.

به نظر می رسد هفته جاری قیمت اونس جهانی طلا همچنان ثبات خود را حفظ کند و با یک و یا دو درصد نوسان این فلز گرانبها همچنان قیمت با ثباتی را در بازارهای جهانی داشته باشد

 قیمت اونس جهانی طلا همچنان ثبات خود را حفظ کند
محمد ولی افزود: به نظر می رسد هفته جاری قیمت اونس جهانی طلا همچنان ثبات خود را حفظ کند و با یک و یا دو درصد نوسان این فلز گرانبها همچنان قیمت با ثباتی را در بازارهای جهانی داشته باشد.

همزمان با افزایش قیمت ارزهای خارجی، یک کارشناس طلا و جواهر نیز به خبرنگار بازار گفت: در هفته جاری افزایش قیمت دلار به بیش از  ۲۸ هزار تومان رسید و این کاهش معاملات را در بازار رقم زد و حباب سکه را افزایش داد به  طوری که در آخرین روز هفته جاری که حباب سکه طرح قدیم به بیش از ۳۲۰ هزار تومان رسید.

«اکبر نقوی نیا» افزود: قیمت سکه طرح جدید نیز(بهار آزادی) در آخرین روز معاملات هفته جاری به ۱۱ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان رسید که ۱۱۳ هزار تومان آن حباب بود.

این کارشناس بازار سکه و ارز تصریح کرد: قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی‌ها از روز گذشته روند نزولی گرفت و تداوم این وضعیت می تواند ما را برای افزایش تقاضای خرید طلا در بازار امیدوار کند و هرچه قیمت ها کاهش یابد دادوستد نیز بیشتر خواهد شد.

با افزایش قیمت ارز «اکبر کمیجانی» رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته تاکید کرد: بانک مرکزی اقدامات مهمی در راستای ثبات بخشی به بازار ارز و جلوگیری از اثرات نامطلوب نوسانات شدید نرخ های ارز انجام داده است.

قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی‌ها از روز گذشته روند نزولی گرفت و تداوم این وضعیت می تواند ما را برای افزایش تقاضای خرید طلا در بازار امیدوار کند و هرچه قیمت ها کاهش یابد دادوستد نیز بیشتر خواهد شد

وی گفت: مدیریت و هدایت نرخ ارز از طریق بازار متشکل ارزی (اسکناس ارزی) و نیما (حواله ای)، تأمین ارز مورد نیاز واقعی کشور برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و مواد اولیه بخش تولید و کنترل تقاضای سفته‌ بازانه ارز از طریق مدیریت و پایش مبادلات و تراکنش های ریالی از مهم ترین اقدامات بانک مرکزی بوده است.

کمیجانی اظهارداشت: افزایش سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی و تقویت معاملات در این بازار، رایزنی با طرف‌های تجاری و کشورهای همسایه به منظور آزادسازی منابع ارزی حاصل از صادرات، راه اندازی سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان با هدف نظارت بر رفع تعهد واردکنندگان و ایجاد شفافیت اطلاعات و عملکردها و هدایت ارز صادرکنندگان به بازار ارز با هدف تقویت عرضه داخلی ارز را از دیگر اقدامات ثبات بخش بازار ارز اعلام کرد.

کمیجانی با اشاره به کاهش نرخ ارز از دامنه ۲۸ هزار تومان به دامنه ۲۶ هزار تومان، گفت: در چند روز اخیر شاهد نزولی شدن نرخ ارز بودیم و انتظار داریم این روند ادامه پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در بیستم فروردین سال ۱۳۹۷ به منظور کاهش نوسانات شدید بازار ارز، کنترل مصارف ارزی کشور و جلوگیری از مصارف سفته بازی ارز، سیاست تک نرخی ارز با قیمت ۴۲۰۰ اجرایی شد اما بعد از خروج آمریکا از توافقنامه برجام در اردیبهشت ماه همان سال و اعمال مجدد تحریم های اولیه و ثانویه از سوی این کشور، فشار بر منابع ارزی بیشتر شد و در نهایت در مصوبه مرداد ۱۳۹۷ هیات وزیران، بانک مرکزی تنها متعهد به تامین ارز ۲۵ قلم و گروه کالایی از جمله کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۴۲۰۰ تومان شد و تامین ارز مورد نیاز مابقی کالاهای وارداتی به سامانه نیما منتقل شد.

کمیجانی ادامه داد: همزمان با تشدید محدودیت های ارزی دولت، بعضی از اقلام مشمول به مرور از لیست اقلام دریافت کننده ارز حمایتی خارج شدند و  به ‌طور کلی، هدف دولت در خصوص اجرای چنین سیاستی حمایت از خانوارها به خصوص اقشار آسیب پذیر جامعه و کنترل تورم این اقلام است.

پیش بینی قیمت طلا در بازارهای جهانی
بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۰۶ درصد کاهش، به ۱۸۱۷ دلار و پنج سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۸۱۶ دلار رسید.

دلار که رابطه معکوس با طلا دارد، پس از این که روز گذشته به پایینترین حد در بیش از سه هفته اخیر نزول کرد، در معاملات روز گذشته افزایش یافت.

با توجه به این که احیای بازار کار یکی از پیش شرط های بانک مرکزی آمریکا برای آغاز تعدیل خرید اوراق قرضه است، لذا بازار اکنون منتظر انتشار این گزارش در روز جمعه این هفته خواهد بود. جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA می گوید: اشتغال جدید بالای یک میلیون، انتظارات برای آغاز تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه را تقویت کرده و برای طلا منفی خواهد بود، اما اگر آمار حدود ۷۰۰ هزار شغل باشد، نگرانی های مذکور رفع شده و قیمت طلا تقویت می شود.

وی تصریح کرد: طلا فاقد نیروی صعودی کافی برای فاصله گرفتن از محدوده میانگین قیمت ۱۰۰ روزه و ۲۰۰ روزه است و قیمت آ «در حدود ۱۸۰۰دلار باقی خواهد ماند.

طبق گزارش اینوستینگ، ذخایر طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق ETF تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز سه شنبه ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۰۰۰.۲۶ تن رسید که پایین ترین سطح از آوریل سال ۲۰۲۰ بود.

با این حال قیمت طلا در معاملات روز گذشته ایالات متحده اندکی افزایش و قیمت نقره اندکی کاهش یافت، این در حالی است که روند معاملات روز گذشته تقریبا باثبات بود و کاهش یا افزایش قیمت قابل توجهی در معاملات به ثبت نرسید.

هر دو فلز طلا و نقره اخیرا وضعیت نمودارهای کوتاه مدت خود را اندکی بهبود بخشیده‌اند که این مساله باعث می‌شود معامله‌گران به سمت تکنیک‌های طولانی مدت بازارهای آتی متمایل شوند.

به نظر می‌رسد هفته معاملاتی جاری که آخرین هفته معاملات تابستانی نیز هست، نسبت به هفته‌های پیشین آرام‌تر باشد و بر این اساس روز گذشته طلای آتی اکتبر با ۲.۲۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۱۲ دلار در هر اونس و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۲ دلار کاهش به قیمت ۲۳.۸۴ دلار در هر اونس معامله شد.

در بازارهای کلیدی شاخص دلار آمریکا اندکی افزایش یافت و همچنان روند صعودی شاخص در نمودارهای روزانه قابل مشاهده است. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس با کمی کاهش به حدود ۶۸.۸۵ دلار در هر بشکه رسید و بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۳ درصدی معامله می‌شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که روند صعودی معاملات آتی طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار خواهد بود و روند صعودی قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه مشهود است.

هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۱۸۳۳.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی به ۱۸۳۳ دلار
به اعتقاد این کارشناسان هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۱۸۳۳.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است و سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۱۹.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۸۲۳.۶۰ دلار در هر اونس است در حالی که سطح حمایتی نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۷۹.۲۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

از طرفی روند نزولی معاملات آتی نقره سپتامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار بوده و روند نزولی سه ماهه به صورت موقت در نمودارهای میله‌ای روزانه نفی شده و قیمت‌ها در یک روند صعودی نوپا قرار گرفته‌اند.

هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۲۲.۲۹۵ دلار در هر اونس است.

سطح مقاومت نخست این فلز گرانبها در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۴.۲۲ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۲۴.۵۱۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی ۲۳.۵۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۳.۳۰۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۰۵٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha